За розміщення фото та відео з наслідками ракетних ударів буде встановлена кримінальна відповідальність. Відповідний законопроект зареєстрували у Верховній Раді народний депутат від «Слуги народу» Ігор Фріс, від «За майбутнє» Тарас Батенко та інші.
Законопроект передбачає зміни до статті 114-2 Кримінального кодексу України щодо положень про кримінальну відповідальність за несанкціоноване поширення інформації про вогневе ураження об’єктів на території України.
Так, вона викладається у новій редакції з доповненням її новою частиною першою, якою передбачається кримінальна відповідальність за поширення інформації про вогневе ураження державою-агресором або іншими незаконними збройними формуваннями об’єктів критичної інфраструктури або будівель чи споруд, що забезпечують діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних, комунальних підприємств, установ чи організацій на території України, якщо така інформація не розміщувалася (не поширювалася) у відкритому доступі:
Отже, поширення інформації про «прильоти», навіть з посиланням на блогерів чи радників посадових осіб буде підпадати під дію Кримінального кодексу.
Такі дії будуть каратися штрафом від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто, від 17 тисяч грн до 51 тисячі грн) або громадськими роботами на строк від 200 до 240 годин, або виправними роботами на строк до двох років).
За яких умов можна буде поширювати
Таким чином, окрім ГШ ЗСУ, СБУ, Міноборони, ГУР у проекті в якості виключення вказано на службових осіб, які займають особливо відповідальне становище. Якщо вони поширили таку інформацію, то діяння того, хто «перепостив», не буде підпадати під КК.
Під такими особами слід розуміти осіб, визначених пунктом 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу.
А саме це:
1) Президент України, Прем’єр-міністр України, члени Кабінету Міністрів України, перші заступники та заступники міністрів, Голова та член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Голова та член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Голова та член Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Голова та державний уповноважений Антимонопольного комітету України, Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Голова Фонду державного майна України, його перший заступник та заступники, Голова та член Центральної виборчої комісії, народні депутати України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Директор Національного антикорупційного бюро України, Директор Бюро економічної безпеки України, Директор Державного бюро розслідувань, Генеральний прокурор, його перші заступники та заступники, Голова Конституційного Суду України, його заступники та судді Конституційного Суду України, Голова Верховного Суду, його заступники та судді Верховного Суду, голови вищих спеціалізованих судів, їх заступники та судді вищих спеціалізованих судів, Голова Національного банку України, його перший заступник та заступники, Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його перший заступник та заступники, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим, його перший заступник та заступники, радники та помічники Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України;
2) особи, посади яких згідно із статтею 6 Закону України «Про державну службу» належать до категорії «А»;
Тобто це посади:
Керівника Апарату Верховної Ради України та його заступників;
керівника апарату (секретаріату) постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України;
Державного секретаря Кабінету Міністрів України та його заступників, державних секретарів міністерств;
керівників центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України, та їх заступників;
керівників апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів та їх заступників, керівників секретаріатів Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та їх заступників, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників;
керівників державної служби в інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, та їх заступників;
3) особи, посади яких згідно із статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої та другої категорій посад в органах місцевого самоврядування.
А саме перша категорія - посади Київського міського голови, голів обласних рад та Севастопольського міського голови;
друга категорія - посади Сімферопольського міського голови, міських (міст - обласних центрів) голів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради.
«24 березня 2022 року Верховною Радою України було доповнено Кримінальний кодекс України новою статтею 114-2 «Несанкціоноване поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану», якою встановлено кримінальну відповідальність для громадян України, які незаконно поширюють інформацію про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, переміщення територією України, переміщення, рух або розташування Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, що використовується державою-агресором з метою коректування вогню та їх знищення.
В той же час, поза увагою правового регулювання вищевказаної статті залишились дії недобросовісних громадян України, які всупереч неодноразових заборон Генерального штабу Збройних Сил України, Міністерства оборони України та інших державних органів поширюють інформацію в мережі інтернет, що стосується вогневого ураження російською федерацією об’єктів критичної інфраструктури, будівель чи споруд, що забезпечують діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних, комунальних підприємств, установ чи організацій на території України, наслідків таких уражень. Вказана інформація поширюється громадянами України одразу ж після чергового «прильоту» ракет та/або керованих безпілотників, безпілотників-камікадзе і потрапляє у російські інтернет-ресурси, а також до керівництва ворожих збройних сил, що є недопустимим.
Посилення ракетних обстрілів нашої держави та надто велика кількість випадків поширення вищевказаної інформації, а також можливі негативні наслідки від таких дій свідчать про необхідність окремого встановлення кримінальної відповідальності за такі дії», - пояснюють автори.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.