Рада прийняла закон про вимоги до безпечності матеріалів, що контактують з харчовими продуктами

11:50, 4 листопада 2022
Втім, на думку Головного юридичного управління ВР, закон не містить зрозумілого обсягу дискреційних повноважень органів виконавчої влади щодо контролю за його виконанням.
Рада прийняла закон про вимоги до безпечності матеріалів, що контактують з харчовими продуктами
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Верховна Рада 3 листопада ухвалила в цілому як закон законопроект «Про матеріали і предмети, призначені для контакту з харчовими продуктами» №4568.

Як вбачається з пояснювальної записки до законопроекту, він «спрямований на комплексне врегулювання вимог до безпечності матеріалів і предметів, що контактують з харчовими продуктами, та спрямований на забезпечення захисту здоров’я громадян та інтересів споживачів».

Новий Закон регулює відносини, пов’язані з виробництвом, обігом та використанням матеріалів і предметів, які в готовому до використання стані відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

  • призначені для контакту з харчовими продуктами;
  • контактують з харчовими продуктами та були призначені для цієї мети;
  • обґрунтовано очікується, що вони будуть контактувати з харчовими продуктами або переносити свої складові елементи у харчові продукти за звичайних або передбачуваних умов їх використання.

Матеріали і предмети за звичайних або обґрунтовано передбачуваних умов використання не повинні переносити свої складові елементи у харчові продукти в кількостях, які можуть:

  • завдати шкоди здоров’ю людини;
  • спричинити неприйнятні зміни у складі харчового продукту;
  • зумовити погіршення органолептичних властивостей харчового продукту.

Маркування, реклама та представлення матеріалів і предметів не повинні вводити споживачів в оману.

«Що передбачає цей закон:

Вимоги щодо належної виробничої практики (GMP);

Державну реєстрацію речовин, що використовуються у виробництві матеріалів і предметів та процесів переробки пластику;

Особливе маркування матеріалів та предметів;

Вимоги до простежуваності матеріалів та предметів;

Запровадження декларації виробника;

Державний контроль за діяльністю операторів ринку;

Цей закон матиме вплив на споживачів, виробників та державу;

Вимоги до обладнання, що дозволяється використовувати в процесі переробки пластику;

Перехідний період - 3 роки

Усі переліки формуються відповідно до законодавства Європейського Союзу», - зазначила співавтор проекту Марія Мезенцева.

Втім, як зазначає Головне юридичне управління Верховної Ради, хоча законопроектом, по суті, імплементуються положення законодавства Європейського Союзу, проте така імплементація здійснюється у спосіб, що не враховує вимог щодо мови та термінології законів, у проекті наявна  значна кількість відсилочних норм, дублюючих положень тощо.

«Викликає занепокоєння також передбачена законопроектом необмежена дискреція у реалізації (чи нереалізації) органами виконавчої влади та уповноваженою особою наданих повноважень, а також їхня недостатня юридична визначеність, наявність двозначності у викладенні правових приписів  (йдеться, зокрема, про положення статей 8 і 14, зміни до статті 39 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин"), наприклад: "державний ветеринарний інспектор, капітан рибоморозильного чи рибопромислового судна… має достатні підстави вважати…", "з урахуванням положень… цієї статті спеціальні вимоги можуть затверджуватися…", "Спеціальні вимоги… можуть включати…", "Спеціальні вимоги, зазначені у частині першій цієї статті, можуть включати… інші вимоги, спрямовані на забезпечення виконання статей 6 і 7 цього Закону", "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, може задовільнити клопотання…", "уповноважена особа може звернутися до заявника із запитом про надання додаткової інформації та/або пояснень», - зазначає ГЮУ.

Отже, як вважають експерти Юридичного управління, законопроект не містить зрозумілого обсягу та способу здійснення дискреційних повноважень органами виконавчої влади та уповноваженою особою, аби фізична  чи юридична особа мала б змогу відповідним чином захистити себе від свавільних дій органів влади, унеможливити зловживання наданими їй повноваженнями.

Нижче наводимо текст проекту до другого читання, який поки доступний лише у вигляді порівняльної таблиці.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Оксана Клименко
    Оксана Клименко
    суддя Львівського окружного адміністративного суду
  • Олена Кондратюк
    Олена Кондратюк
    заступник голови Верховної Ради України
  • Олена Горбань
    Олена Горбань
    суддя Сихівського районного суду м. Львова
  • Лариса Бабайлова
    Лариса Бабайлова
    суддя Деснянського районного суду міста Києва