Як раніше писала «Судово-юридична газета», Володимир Зеленський підписав закон, який визначає процедуру націоналізації великого банку під час війни (законопроект №8069).
Цей закон стосується насамперед «Альфа-банк Україна» Михайла Фрідмана та Петра Авена.
Про це розповіла заступниця голови Комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку Роксолана Підласа (фракція «Слуга народу») в інтерв’ю Телеграфу.
Зокрема вона спростувала інформацію про переговори, в результаті яких банк або буде націоналізований, або акціонери докапіталізують його на мільярд доларів.
«Я впевнена, що ніякі перемовини зараз не йдуть. Президент заявляв що не хоче вести перемовини із підсанкційними особами. Навіть на пана Абрамовича, який хоче якось «притулитися» до процесу обміну полоненими, накладені санкції. Хоч і відкладені.
Тому навколо Альфа-банку не багато простору для компромісів.
Позиція така, що Альфа-банк буде націоналізований», - підкреслила вона.
Законопроект №8069 про особливості виводу з ринку системно важливого банку, який був прийнятий Радою 6 жовтня, за її словами, був розроблений саме під Альфа-банк і передбачає його викуп акцій з боку держави за одну гривню.
«Процедура така: Нацбанк формально визнає його неплатоспроможним, потім докапіталізовує, після чого відбувається націоналізація. Процес схожий на націоналізацію Приватбанку в 2016 році.
Це не означає що банк перестане працювати. Він достатньо стабільний. Держава не буде виводити його з ринку», - зазначила Роксолана Підласа.
Стосовно того, чи не завелика зараз частка держави в банківському секторі України і чи не нашкодить це економіці, депутатка відповіла, що дуже давно йдуть дискусії, що потрібно приватизувати частину державного банківського сектору.
«Першим в цьому переліку, швидше за все, буде Укргазбанк. Питання в тому, який зараз є попит.
Особливістю тих активів, які ми зараз націоналізуємо, є те, що це працюючий бізнес і подекуди – дуже великий. Але у нас таке цікаве ставлення до державного майна – як до дорогоцінних каменів. Ніби вони вічно будуть дорогими та затребуваними. Але часто це дуже погані активи: з боргами, з обтяженнями, з арештами. Великі гроші за них ніхто не заплатить. І ми бачили це на прикладі приватизації "Більшовика".
А от активи росіян поки що – це працюючий бізнес. Хоча до них ставлення зверхнє. Їх багато. І я не впевнена, що ми знайдемо таку велику кількість системних інвесторів, які б все це купили.
Я великий прихильник приватизації. Але вважаю, що не треба намагатись продати все одразу. Треба зберегти ці бізнеси на достойному функціонуючому рівні, щоб продати їх після війни», - зауважила Підласа.
Нагадаємо, що ухваленим законом про особливості виводу з ринку системно важливого банку Мінфіну надано право за пропозицією НБУ на підставі рішення уряду брати участь у виведенні з ринку системно важливого банку з підстав, які настали під час здійсненої рф агресії проти України.
Націоналізація системно важливого банку відбуватиметься через процедуру віднесення банку до категорії неплатоспроможних, однак не потребуватиме докапіталізації з боку держави – продаж банку за 1 грн буде проводитись незалежно від фактичного розміру регулятивного капіталу банку на день прийняття НБУ відповідного рішення.
У разі підтримки урядом пропозиції стосовно націоналізації важливого банку Фонд гарантування вкладів фізичних осіб не буде обмінювати грошові зобов’язання банку на акції додаткової емісії;
- замість обміну вкладів на акції з наступним їх викупом державою запроваджується припинення зобов’язань банку перед контролерами та власниками істотної участі у такому банку, а також підсанкційними особами з наступним зарахуванням коштів за цими зобов'язаннями у дохід банку (також збільшується капітал банку);
- відшкодування вартості акцій акціонерам (у разі її перевищення 1 грн за висновком аудиторської компанії) буде можливим тільки після компенсації збитків державі Україна від рф і виключно за рахунок таких коштів.
Передбачається, що з дня, наступного за днем набуття державою права власності на акції неплатоспроможного системно важливого банку:
1) припиняються зобов’язання банку перед особами, які відповідають хоча б одному з таких критеріїв:
а) юридичні або фізичні особи, які були контролерами банку на день прийняття Національним банком України рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних;
б) юридичні або фізичні особи, які мали істотну участь у банку на день прийняття Національним банком України рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних;
2) забороняється здійснення активних операцій банку з особами, які відповідають хоча б одному з критеріїв, зазначених у цьому пункті, а також з компаніями, в яких такі особи на день прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про участь держави у виведенні неплатоспроможного системно важливого банку з ринку прямо чи опосередковано контролювали банк.
Запропонована процедура частково повторює процес націоналізації «Приватбанку».
Автор: В’ячеслав Хрипун
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.