Група народних депутатів, включно з головою Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергієм Іонушасом, зареєструвала в парламенті законопроект 8146 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом».
Метою є імплементація в національне законодавство положень Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму.
З цією метою вносяться зміни до КК та КПК України, зокрема в частині
Так, на сьогодні Службу безпеки України визначено контактним пунктом, відповідальним за обмін згаданою інформацією (Закон України від 20.09.2022 № 2589-ІХ “Про ратифікацію Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму” наразі надісланий на підпис Президенту України).
Однак викладеного недостатньо для належного інформаційного обміну між державами-сторонами Додаткового протоколу.
З метою надання іноземним партнерам вичерпної та достовірної інформації, передбаченої статтею 7 Додаткового протоколу (а також забезпечення зберігання та аналізу аналогічних відомостей, отриманих від іноземних держав), проект покладає на Антитерористичний центр при СБУ завдання:
а) вести перелік терористичних організацій і груп.
Використовуючи відомості, внесені до цього переліку, СБУ повідомлятиме іноземні держави про переміщення за кордон осіб, причетних до відповідних терористичних організацій та груп.
Як зазначають автори, ведення згаданого переліку також узгоджується із обов’язком України здійснювати обмін інформацією з Європейським Союзом щодо терористичних угруповань та організованих груп, які їх підтримують (ст. 23 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами- членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 № 1678-VII);
б) здійснювати національну координацію та міжнародну взаємодію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR).
Наділення Антитерористичного центру при СБУ повноваженнями із обробки такої інформації дозволить реалізувати не тільки вимоги Додаткового протоколу, а й забезпечить відповідність національного законодавства загальноприйнятим практикам боротьби з міжнародним тероризмом щодо запровадження в Україні системи обробки попередньої інформації про пасажирів (API/PNR), а також Директивою Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу 2016/681/ЄС від 27.04.2016 “Про використання даних системи бронювання (PNR) для попередження, виявлення, розслідування та кримінального переслідування злочинів терористичної спрямованості і тяжких злочинів” тощо.
Для досягнення поставленої мети законопроектом передбачені зміни до:
Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких:
Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, що передбачають
Закону України “Про санкції” в частині розширення видів санкцій, що можуть застосовуватись, зокрема до терористичних організацій та груп;
Повітряного кодексу України, законів України “Про транспорт”, “Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації”, “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” в частині узгодження згаданих законодавчих актів із іншими змінами, передбаченими законопроектом.
Автор: В’ячеслав Хрипун
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.