Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), яке, як відомо, наразі не займається перевіркою декларацій чиновників та народних депутатів, вирішило, що може оцінювати законність рішень судів.
Так, 21 вересня на сайті НАЗК опублікували лист голови Агентства Олександра Новікова на ім’я Генерального прокурора Андрія Костіна. У ньому Олександр Новіков називає «незаконною» ухвалу суду, за якою поліція витребувала копії декларацій народного депутата, голови партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Дані декларації, як випливає з листа, знадобилися поліції у зв’язку з розслідуванням кримінального провадження за ч. 1 статті 366-2 КК. А відомості до ЄРДР, як вказує Новіков у листі до Костіна, «було внесено на підставі незаконної ухвали слідчого судді Ірпінського міського суду».
Окрім рішення суду голова НАЗК вирішив негативно оцінити і прокурорів, які, як пише Новіков, «не забезпечили прокурорський нагляд за законністю досудового розслідування».
Нижче наводимо дослівно пресреліз НАЗК та сам лист Новікова.
«Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) встановило, що Ірпінський міський суд і Бучанське районне управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області самовільно перейняли повноваження Генерального прокурора та Національного антикорупційного бюро України (НАБУ), розпочавши розслідування про порушення у декларації народного депутата України.
З цього приводу НАЗК звернулося до Офісу Генерального прокурора (ОГП).
У чому суть порушення?
Бучанське районне управління поліції звернулося до НАЗК щодо надання копій щорічних декларацій, поданих народним депутатом України. Причиною для надання документів управління вказало розслідування кримінального провадження за ознаками ч. 1 ст. 366-2 Кримінального кодексу України (ККУ) – умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації.
До того Ірпінський міський суд зобов’язав районне управління поліції розпочати кримінальне провадження стосовно народного депутата України за ч.1 ст. 364 ККУ (зловживання владою або службовим становищем).
Водночас закон визначає, що досудове розслідування таких справ щодо високопосадовців має проводити НАБУ (ч. 5 ст. 216 Кримінального процесуального кодексу України (КПК)). При цьому вносити відомості про можливе вчинення кримінального правопорушення народним депутатом до Єдиного реєстру досудових розслідувань має Генеральний прокурор (ч. 1 ст. 482-2 КПК).
Тобто, розпочавши досудове розслідування щодо можливих порушень у декларації народного депутата, районний суд і районне управління поліції перейняли повноваження та порушили вимоги законодавства про підслідність.
Чому це важливо?
Подібні інциденти можуть свідчити про бажання окремих осіб використати органи влади у політичних інтересах. Отже, не забезпечуючи припинення таких незаконних дій, це може призвести до фактичної роботи посадовців не на користь громадян, а на користь окремих осіб.
Крім того, порушення правил визначення підслідності призводить до неефективності досудового розслідування та визнання усіх доказів недопустимими».
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.