Голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександр Завітневич зареєстрував у парламенті проект постанови про ухвалення за основу законопроекту 7684-1, яким розширюються повноваження СБУ (щодо удосконалення контррозвідувальної діяльності та посилення інституційної спроможності суб'єктів її здійснення під час відсічі збройній агресії проти України).
Зокрема проектом передбачено, що у виняткових випадках, коли невжиття невідкладних заходів може призвести до вчинення злочину проти основ національної безпеки України, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, терористичного акту, кібератаки, знищення необхідних фактичних даних, документів або зумовить неможливість їх отримання у майбутньому, Голова Служби безпеки України (особа, яка виконує його обов’язки) або його заступник мають право прийняти документально оформлене рішення щодо проведення контррозвідувальних заходів, передбачених частиною першою статті 8-2, до ухвалення рішення суду.
Це такі контррозвідувальні заходи:
1) спостереження за особою у публічно доступних місцях із фіксацією відповідних відомостей або даних;
2) аудіо-, відеоконтроль особи, що полягає у втручанні в приватне спілкування особи без її відома з фіксацією змісту її розмов або інших звуків, рухів, дій, пов’язаних з її діяльністю або місцем перебування тощо, за допомогою аудіо-, відеозапису із використанням спеціальних та інших технічних засобів;
3) аудіо-, відеоконтроль речі або місця, що полягає у здійсненні прихованої фіксації відомостей за допомогою аудіо-, відеозапису всередині публічно недоступних місць, без відома їх власника, володільця або присутніх у цьому місці осіб;
4) зняття інформації з електронних комунікаційних мереж (комплекс технічних засобів електронних комунікацій та споруд, призначених для надання електронних комунікаційних послуг) є різновидом втручання у приватне спілкування, що проводиться без відома осіб, які використовують засоби електронних комунікацій для передавання інформації;
5) зняття інформації з електронних інформаційних систем, яке полягає у пошуку, виявленні шляхом фізичного та/або програмного доступу, відборі і фіксації відомостей або даних, що містяться в електронних інформаційних системах або їх частинах, доступ до яких обмежується іх власником, володільцем, утримувачем або пов’язаний з подоланням системи логічного захисту;
6) обстеження публічно недоступних місць, житла чи іншого володіння особи шляхом негласного проникнення до таких місць, житла чи володіння особи з використанням спеціальних та інших технічних засобів, з метою: виявлення і фіксації речей та документів; виготовлення копій чи зразків зазначених речей і документів, виявлення та вилучення зразків для дослідження; виявлення осіб, які можуть бути причетні до розвідувально-підривної діяльності, терористичних та інших протиправних посягань на державну безпеку України; встановлення технічних засобів аудіо-, відеоконтролю особи;
7) установлення місцезнаходження радіообладнання (радіоелектронного засобу), яке полягає у застосуванні технічних засобів для отримання від мережевої інфраструктури або мобільного кінцевого (термінального) обладнання відомостей про місцезнаходження мобільного кінцевого (термінального) обладнання (точки його підключення до мережі), а в мережі фіксованого зв’язку - даних про фізичну адресу кінцевого пункту мережі, без розкриття змісту повідомлень, що передаються;
8) огляд кореспонденції, який полягає в негласному відборі за ідентифікаційними ознаками кореспонденції, її обробці, зміні (заміні), знятті копій чи отриманні зразків; Обмеження доступу до визначених (ідентифікованих) інформаційних ресурсів (сервісів) з метою недопущення терористичного акту або вчинення розвідувально-підривної діяльності на шкоду Україні здійснюється в судовому порядку на підставі матеріалів оперативно-розшукової або контррозвідувальної справи.
Не потребує дозволу суду установлення місцезнаходження радіообладнання (радіоелектронного засобу) за заявою його власника, а також проведення візуального спостереження за певною річчю чи місцем у публічно доступних місцях, у тому числі з використанням відеозапису, фотографування, спеціальних технічних засобів для спостереження.
Також під час дії правового режиму надзвичайного або воєнного стану Служба безпеки України, розвідувальний орган України можуть проводити контррозвідувальні заходи стосовно особи, місця або речі, що перебувають на тимчасово окупованій території або в районах ведення воєнних (бойових) дій, а також стосовно іноземців та осіб без громадянства – за наявності підстав, застосовувати засоби контррозвідувальної діяльності без дотримання вимог статей 8-2 і 8-3 цього Закону на підставі письмового рішення Голови Служби безпеки України (особи, яка виконує його обов’язки), його першого заступника або заступника, або керівника органу військової контррозвідки (особи, яка виконує його обов’язки) чи керівника розвідувального органу України або його заступника.
Застереження і рекомендації СБУ
Відповідно до законопроекту СБУ також зможе надавати рекомендації державним органам, органам місцевого самоврядування, утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності та посадовим (службовим) особам рекомендації, тобто обов'язкові для розгляду пропозиції, які стосуються питань забезпечення державної безпеки, усунення причин і умов, що можуть сприяти реалізації загроз державній безпеці або підвищенню ризиків державної безпеки, шляхів мінімізації та/або нейтралізації негативних наслідків реалізації загроз державній безпеці, а також управління ризиками державної безпеки.
Рекомендації надаються за підписом керівника функціонального підрозділу Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України відповідно до компетенції. Про результати розгляду рекомендацій суб’єкт, якому вони адресовані, письмово повідомляє відповідний функціональний підрозділ Центрального управління або регіональний орган Служби безпеки України протягом десяти робочих днів.
Ще один вид повідомлень від СБУ це офіційне застереження.
Офіційне застереження – роз’яснення Службою безпеки України фізичній чи юридичній особі про те, що її діяння (дія або бездіяльність) створюють умови для виникнення чи реалізації загроз державній безпеці або підвищують ризики державної безпеки.
Офіційне застереження здійснюється у формі письмового інформування у порядку, визначеному актами Служби безпеки України, після проведення Службою безпеки України перевірки та підтвердження отриманих у ході оперативно-службової діяльності відомостей про фізичну або юридичну особу. Офіційне застереження адресується конкретній фізичній особі або керівнику (уповноваженій відповідальній посадовій особі) юридичної особи і повинне містити:
1) зазначення діяльності, що створює умови для реалізації загроз державній безпеці або підвищує ризики державної безпеки, щодо неприпустимості здійснення якої фізична або юридична особа застерігається;
2) роз’яснення права оскарження офіційного застереження до вищої посадової особи Служби безпеки України або до суду.
У законопроекті також додається стаття 8-6, відповідно до якої Служба безпеки України при здійсненні контррозвідувальної діяльності може негласно переміщувати через державний кордон та митний кордон України:
1) співробітників Служби безпеки України та осіб, залучених до конфіденційного співробітництва;
2) предмети, у тому числі вилучені чи обмежені у цивільному обороті на території України, зокрема зразки виробів чи речовин.
Рішення щодо проведення заходів приймає керівник відповідного центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, та/або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної митної справи, або уповноважені ними особи в порядку, визначеному законом та спільними актами цих органів.
Нижче наводимо порівняльну таблицю.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.