29 серпня у Верховній Раді зареєстровано проект постанови про прийняття за основу законопроекту «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки та допуску водіїв до керування транспортними засобами» №7354. Проект було внесено ще 6 травня 2022.
Так, пропонується визначити, зокрема те, що особа, яка бажає отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії чи типу, може пройти самопідготовку відповідно до типової навчальної програми.
«Теоретичний іспит складається особою, яка пройшла відповідну підготовку в акредитованому закладі або самостійно опанувала зміст типової навчальної програми», - зазначено у пропонованих змінах до статті 15 Закону «Про дорожній рух».
Порядок підготовки (самопідготовки), перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів буде визначатися Кабінетом Міністрів України.
Слід зауважити, що Головне науково-експертне управління ВР вже висловило доречні зауваження до такої норми.
«У цілому не заперечуючи можливості запровадження самопідготовки як форми вивчення норм і правил дорожнього руху у частині теорії, слід зазначити, що зі змісту приписів оновленої ст. 15 Закону можна зробити висновок про поширення самопідготовки як на опанування теоретичними знаннями, так і на здобуття практичних навичок.
На нашу думку, наведені вище приписи проекту доцільно доопрацювати у частині визначення предмета самопідготовки, яка має стосуватися виключно теоретичної частини – знання вимог і норм правил дорожнього руху.
Крім того, виникають певні сумніви щодо можливості запровадження самопідготовки, наприклад, для водіїв таких транспортних засобів, як колісні трактори, самохідні машини, сільськогосподарська техніка, автомобілі з причепами або напівпричепами, та призначені для перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів, автобуси, трамваї і тролейбуси. Виникає також питання: чи існують обмеження на здійснення самопідготовки у частині керування відповідними транспортними засобами? Тому, на нашу думку, законом мають визначатись конкретні категорії транспортних засобів, щодо яких може здійснюватися самопідготовка.
Логічно також поставити питання щодо наявності та доступності для широкого загалу необхідних навчальних матеріалів для забезпечення належної якості самопідготовки», - зазначає ГНЕУ.
Комітет Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності на засіданні 29 серпня розглянув даний проект та рекомендував ухвалити його за основу.
Як зазначається, «проект розроблений з метою запровадження адміністративної відповідальності за порушення посадовими особами закладів, що здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та посадових осіб, зокрема територіальних сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ України, під час проведення державної акредитації таких закладів (автошкіл), атестації їх спеціалістів та допуску осіб до керування транспортними засобами (прийняття теоретичного та практичного іспитів, оформлення або видачі посвідчення водія)».
Також цим законопроектом «удосконалюється державний контроль у сфері підготовки та допуску водіїв до керування задля зменшення корупційних ризиків під час підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв, проведення державної акредитації закладів (автошкіл), складання теоретичних та практичних іспитів тощо».
Для досягнення вказаної мети законопроектом пропонується:
У ході обговорення законопроекту народні депутати України – члени Комітету підтримали ідею законопроекту, але разом з тим, звернули увагу, що його окремі положення потребують доопрацювання при підготовці законопрпоекту до розгляду у другому читанні.
Нижче наводимо порівняльну таблицю.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.