Комітет Верховної Ради з питань бюджету розглянув проект закону про виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров’ю, завдану спричиненими військовою агресією проти України пораненням або загибеллю під час проходження публічної служби, виконання обов’язків на об’єктах критичної інфраструктури та здійснення професійної журналістської діяльності №7353, поданий народними депутатами України.
16 серпня цей проект було ухвалено парламентом за основу.
Законопроектом пропонується запровадити виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров’ю, завдану пораненням (контузією, травмою) або загибеллю (смертю) у зв’язку з військовою агресією проти України у період дії воєнного стану особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, працівникам об’єктів критичної інфраструктури, журналістам та членам їх сімей у таких розмірах:
у разі загибелі (смерті), що настала внаслідок поранення (контузії, травми) - 1 мільйон грн;
у разі встановлення інвалідності внаслідок поранення (контузії, травми) під час виконання посадових (службових) обов’язків:
І групи – 800 тис. грн;
ІІ групи 500 тис. грн;
ІІІ групи – 200 тис. грн;
у разі втрати працездатності без встановлення інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми) – 100 тис. гривень.
Одноразова грошова допомога виплачуватиметься за рахунок коштів державного бюджету з наступним її відшкодуванням шляхом стягнення цієї суми з держави-агресора, відповідно до принципів і норм міжнародного права. Джерелом для виплати вказаної допомоги запропоновано резервний фонд державного бюджету.
Нагадаємо, що згідно із статтею 24 Бюджетного кодексу у державному та місцевих бюджетах формується резервний фонд, кошти якого спрямовуються на здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету.
Постановою Кабміну від 1 березня 2022 №175 визначено Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану, зупинивши до припинення чи скасування воєнного стану дію Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою КМУ від 29.03.2002 № 415.
У експертному висновку Міністерства фінансів зазначено, що реалізація законопроекту потребуватиме додаткових видатків державного бюджету і визначити вартісну величину впливу законопроекту на показники бюджетів немає можливості у зв’язку з відсутністю вихідних даних.
Поряд з цим, Мінфін у своєму висновку зазначив, що Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» передбачено ряд виплат, що здійснюються за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, а саме: щомісячну страхову виплату втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності, одноразову допомогу потерпілому (членам його сім’ї), страхові витрати на медичну та соціальну допомогу тощо. Зокрема, у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім’ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, а отже, здійснення страхових виплат особам, які постраждали під час виконання своїх посадових (службових) обов’язків, врегульовано чинним законодавством.
«За узагальнюючим висновком Мінфіну законопроект не підтримується», - зазначає Комітет.
«Відповідно до вимог частини третьої статті 27 Бюджетного кодексу закони України або їх окремих положень, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються не пізніше 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку планового бюджетного періоду, якщо ж ці Закони України або їх окремі положення приймаються після 15 липня року, що передує плановому – вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
За підсумками розгляду Комітет прийняв рішення, що проект закону про виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров’ю, завдану спричиненими військовою агресією проти України пораненням або загибеллю під час проходження публічної служби, виконання обов’язків на об’єктах критичної інфраструктури та здійснення професійної журналістської діяльності № 7353 має вплив на показники бюджету (збільшує витрати державного бюджету).
У разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2023 року він має вводитися в дію не раніше 1 січня 2024 року, а після 15 липня 2023 року – не раніше 1 січня 2025 року (або 1 січня наступного за цим року залежно від часу прийняття закону)», - зазначається у висновку Комітету, підписаному його головою Юрієм Арістовим.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.