В Министерстве юстиции Украины объяснили, как восстановить актовую запись гражданского состояния.
В связи с временной оккупацией территорий Украины возникают случаи, когда человек не имеет возможности повторно получить документы в подтверждение фактов рождения, брака, расторжения брака, смены имени, смерти, поскольку отсутствует доступ к бумажным носителям актовых записей гражданского состояния, содержащихся на ВОТ и отсутствуют сведения о них в Государственном реестре актов гражданского состояния граждан.
Действующим законодательством предусмотрена процедура возобновления актовой записи гражданского состояния, урегулированная Законом Украины «О государственной регистрации актов гражданского состояния» и Правилами внесения изменений в актовые записи гражданского состояния, их возобновление и аннулирование, утвержденные приказом Министерства юстиции Украины от 12.01. 2011 № 96/5, зарегистрированным в Министерстве юстиции Украины 14.01.2011 под № 55/18793.
В соответствии со статьей 23 Закона возобновление актовой записи гражданского состояния производится соответствующим органом государственной регистрации актов гражданского состояния в случае его отсутствия, что подтверждается документально.
Возобновление актовой записи гражданского состояния производится по месту его первоначального составления.
На основании восстановленной актовой записи гражданского состояния повторно выдается свидетельство государственной регистрации акта гражданского состояния.
Согласно пункту 3.4 раздела III Правил отсутствие актовой записи гражданского состояния подтверждается полным извлечением из Государственного реестра актов гражданского состояния граждан об отсутствии актовой записи гражданского состояния.
Если метрические книги или книги государственной регистрации актов гражданского состояния переданы на хранение государственному архиву, отсутствие актовой записи гражданского состояния подтверждает архивная справка, выданная государственным архивом в Автономной Республике Крым, области, городах Киеве или Севастополе.
На основании поданных заявителем и востребованных отделом государственной регистрации актов гражданского состояния, дипломатическим представительством или консульским учреждением Украины документов и их анализа составляется заключение о возобновлении или отказе в возобновлении актовой записи гражданского состояния (пункт 3.11 раздела III Правил).
В случае отказа в возобновлении актовой записи гражданского состояния в заключении отдела государственной регистрации актов гражданского состояния указываются причины отказа и разъяснения возможности обжалования отказа в судебном порядке (пункт 3.12 раздела III Правил).
Особи, які мають право на подання заяви про поновлення актового запису цивільного стану
Поновлення актового запису цивільного стану проводиться за заявою:
Водночас Мін’юст зазначає, що чинним законодавством не передбачено норм, що забороняють подачу заяви про внесення змін до актового запису цивільного стану через представника.
Куди звернутися для поновлення актового запису цивільного стану?
Згідно з частинами першою, третьою статті 6 Закону прийом і розгляд заяв про поновлення актових записів цивільного стану належить до компетенції відділів державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичних представництв і консульських установ України.
Крім того, можна подати заяву шляхом звернення до центру надання адміністративних послуг.
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану, центр надання адміністративних послуг, дипломатичні представництва та консульські установи України не вправі відмовити громадянину в прийнятті та розгляді заяви про поновлення актового запису цивільного стану.
В умовах воєнного стану, запровадженого в Україні з 24.02.2022, заява про поновлення актового запису цивільного стану подається до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану, розташованого на підконтрольній українській владі території.
Документи, які потрібно подати
Згідно з пунктами 1.5 розділу І та 3.8 розділу ІІІ Правил разом із заявою про поновлення втраченого актового запису цивільного стану подаються:
Повний витяг з Реєстру про відсутність актового запису цивільного стану додається відділом державної реєстрації актів цивільного стану до поданої заявником заяви.
Документи, складені іноземною мовою, подаються для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання разом з їх перекладами на українську мову, засвідченими в установленому порядку, які залишаються у справах відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву (пункт 1.5 розділу I Правил).
Пунктом 3.5 розділу ІІІ Правил визначено, що поновлення втрачених актових записів про шлюб, зміну прізвища, розірвання шлюбу, смерть проводиться тільки за наявності документів, які підтверджують, що відповідний актовий запис був раніше складений в органах державної реєстрації актів цивільного стану України (свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, його копії, засвідченої нотаріально, відмітки (штампа) про державну реєстрацію акту цивільного стану в паспорті або паспортному документі), або на підставі рішення суду.
У разі якщо неможливо витребувати копії актових записів цивільного стану або підтвердження відповідності відомостей у Реєстрі даним паперового носія актового запису цивільного стану у зв’язку з тимчасовою окупацією території України, державна реєстрація актів цивільного стану підтверджується відповідними свідоцтвами про державну реєстрацію актів цивільного стану, витягами з Реєстру, якщо вони не містять незастережених виправлень, дописок чи явних ознак підробки.
Реєстрація актів цивільного стану компетентними органами іноземних держав підтверджується відповідними легалізованими у встановленому порядку документами про реєстрацію актів цивільного стану. Копії актових записів цивільного стану витребовуються від компетентних органів іноземних держав, з якими Україна уклала договори про правову допомогу та правові відносини у цивільних і сімейних справах, у разі необхідності підтвердження певних даних (пункт 3.9 розділу ІІІ Правил).
Відповідно до пункту 3.17 розділу ІІІ Правил рішення суду про встановлення факту державної реєстрації акту цивільного стану є підставою для поновлення актового запису цивільного стану у відділі державної реєстрації актів цивільного стану за місцем його первинного складання, крім випадку зберігання запису на тимчасово окупованій території України.
Державну реєстрацію народження на підставі рішення суду про встановлення факту народження на тимчасово окупованій території України проводить відділ державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення суду в день надходження такого рішення в паперовій формі або будь-який відділ державної реєстрації актів цивільного стану за зверненням заявника в день отримання рішення суду (пункт 8 глави 1 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.10.2000 за № 719/4940 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24.12.2010 № 3307/5)).
Рішення суду про встановлення факту народження, смерті в певний час, постановлене судом у разі неможливості їх реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану, є підставою для державної реєстрації таких фактів.
У цих випадках заявником у заяві про поновлення актового запису цивільного стану зазначаються реквізити рішення суду, яке також додається до заяви.
При потребі заявник зазначає в заяві про поновлення актового запису про народження додаткові дані (відомості про місце народження, про батьків), необхідні для складання актового запису, які мають бути підтверджені відповідними документами.
Особливості подання заяви особою з фізичними порушеннями
Відповідно до пункту 1.5 розділу І Правил, якщо заявником є людина з фізичними порушеннями, що унеможливлюють власноручне підписання ним заяви, вони можуть подаватися без проставлення таким заявником власного підпису. У такому випадку подання заяви про анулювання відбувається у присутності свідка, залученого відповідним заявником.
Свідком не може бути залучено особу з частковою чи неповною цивільною дієздатністю, з обмеженою цивільною дієздатністю чи недієздатну особу, а також осіб з числа: посадових осіб органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого звернувся заявник; другого з батьків у всіх випадках, визначених законодавством, пов’язаних із захистом інтересів дитини; другого з наречених; другого з подружжя у разі розірвання шлюбу за заявою подружжя; осіб, які не можуть прочитати або проставити власний підпис на заяві чи актовому записі цивільного стану.
Якщо заявником є особа з порушенням зору, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вголос зачитується текст заяви про анулювання актових записів цивільного стану .
Особа з порушеннями слуху та/або мовлення під час подання заяви про анулювання може залучати перекладача жестової мови, у тому числі в режимі онлайн.
Свідком, перекладачем жестової мови пред’являється паспорт або паспортний документ.
Строк розгляду заяви
Згідно з пунктом 1.10 розділу І Правил питання про поновлення актових записів цивільного стану розглядається у строк, що не перевищує трьох місяців, з дня подання відповідної заяви до відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
За наявності поважних причин цей строк продовжується з письмового дозволу керівника відділу державної реєстрації актів цивільного стану управління державної реєстрації (за місцем їх подання), але не більше ніж на три місяці.
Дипломатичним представництвом або консульською установою України таке питання розглядається у шестимісячний строк з дня подання до них відповідної заяви.
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua и на Google Новости SUD.UA, а также на наш VIBER, страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.