Государственная служба Украины по безопасности пищевых продуктов и защиты потребителей сообщила, что форс-мажорные обстоятельства не освобождают субъектов хозяйствования от выполнения обязательств, согласно действующему законодательству. Об этом говорится на официальном сайте ведомства.
Отмечается, что за период военного положения увеличилось количество обращений потребителей в Госпродпотребслужбу по поводу нарушения их прав и установленных требований законодательства субъектами хозяйствования.
Значительное количество жалоб приходится на нарушение сроков, требований и сроков гарантийного обслуживания, обмена товара и возврата средств, регламентируемых статьями 8 и 9 Закона Украины «О защите прав потребителей», без согласования с потребителем, а именно:
увеличение срока выполнения гарантийного ремонта товара;
отказ в обмене товара на аналогичный, когда предлагается потребителю значительно более дешевые и далеко не аналогичные по своим качественным характеристикам товары, ссылаясь на отсутствие поставок товара в Украину;
нарушение сроков возврата средств за товар и т.д.
«При згаданих порушеннях суб’єкти господарювання найчастіше посилаються на форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), засвідчені офіційним листом Торгово-промислової палати України (далі – ТПП) від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1.
Держпродспоживслужба отримала офіційне роз’яснення від ТПП стосовно дотримання прав споживачів у період воєнного стану та інформує про таке.
Звернення суб’єктів господарської діяльності до ТПП за отриманням сертифіката для засвідчення форс-мажорних обставин є правом, а не обов’язком, але сертифікат є належним доказом засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відповідно до законодавства України.
Однак сам по собі факт існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) не звільняє автоматично від відповідальності за невиконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.
Посилання на форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та наявність сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) не звільняє від виконання зобов'язання, а звільняє від відповідальності за невиконання зобов'язання.
Форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору та/чи за іншим зобов’язанням/обов’язком, зважаючи на законодавчі чи інші нормативні акти, виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
При цьому, тягар доказування настання форс-мажорних обставин покладений на заявника – суб’єкта господарювання.
Однак, враховуючи обставини, в яких опинились всі фізичні і юридичні особи України через початок повномасштабного вторгнення російської федерації, що стало підставою введення воєнного стану ТПП прийняла рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Загальний офіційний лист ТПП щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) опубліковано на вебпорталі ТПП і всі зацікавлені особи можуть самостійно отримати відповідне офіційне підтвердження неможливості виконання зобов'язань за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів у встановлений термін для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов’язань та вирішення спірних питань мирним шляхом.
Важливо, що засвідчення належним чином форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) хоч і може призвести до порушення прав споживача в частині порушення термінів, вимог та строків гарантійного обслуговування, обміну товару та повернення коштів тощо, встановлених законодавством, проте не звільняє суб’єкта господарювання від обов’язку взагалі виконувати зобов’язання, встановлені законодавством.
За період воєнного стану збільшилася кількість звернень споживачів до Держпродспоживслужби стосовно порушення їх прав та встановлених вимог законодавства суб’єктами господарювання.
Значна кількість скарг припадає на порушення термінів, вимог та строків гарантійного обслуговування, обміну товару та повернення коштів, що регламентуються статтями 8 та 9 Закону України «Про захист прав споживачів», без погодження зі споживачем, а саме:
збільшення терміну виконання гарантійного ремонту товару;
відмову в обміні товару на аналогічний, коли пропонується споживачеві значно дешевші і далеко не аналогічні за своїми якісними характеристиками товари, посилаючись на відсутність поставок товару в Україну;
порушення строків повернення коштів за товар тощо.
При згаданих порушеннях суб’єкти господарювання найчастіше посилаються на форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), засвідчені офіційним листом Торгово-промислової палати України (далі – ТПП) від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1.
Держпродспоживслужба отримала офіційне роз’яснення від ТПП стосовно дотримання прав споживачів у період воєнного стану та інформує про таке.
Звернення суб’єктів господарської діяльності до ТПП за отриманням сертифіката для засвідчення форс-мажорних обставин є правом, а не обов’язком, але сертифікат є належним доказом засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відповідно до законодавства України.
Однак сам по собі факт існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) не звільняє автоматично від відповідальності за невиконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.
Посилання на форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та наявність сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) не звільняє від виконання зобов'язання, а звільняє від відповідальності за невиконання зобов'язання.
Форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору та/чи за іншим зобов’язанням/обов’язком, зважаючи на законодавчі чи інші нормативні акти, виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
При цьому, тягар доказування настання форс-мажорних обставин покладений на заявника – суб’єкта господарювання.
Однак, враховуючи обставини, в яких опинились всі фізичні і юридичні особи України через початок повномасштабного вторгнення російської федерації, що стало підставою введення воєнного стану ТПП прийняла рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Загальний офіційний лист ТПП щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) опубліковано на вебпорталі ТПП і всі зацікавлені особи можуть самостійно отримати відповідне офіційне підтвердження неможливості виконання зобов'язань за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів у встановлений термін для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов’язань та вирішення спірних питань мирним шляхом.
Важливо, що засвідчення належним чином форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) хоч і може призвести до порушення прав споживача в частині порушення термінів, вимог та строків гарантійного обслуговування, обміну товару та повернення коштів тощо, встановлених законодавством, проте не звільняє суб’єкта господарювання від обов’язку взагалі виконувати зобов’язання, встановлені законодавством», — сказано в сообщении.
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.