Офіс Протидії рейдерству повідомляє, що 6 березня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану», яка, зокрема, визначила порядок доступу державних реєстраторів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - ДРРП) та обмеження щодо його функціонування у воєнний час.
Зазначається, що нещодавно відповідна постанова Уряду зазнала істотних змін, у тому числі у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Про ключові новели порядку державної реєстрації прав на нерухомість в умовах воєнного стану розповів начальник відділу розгляду скарг у сфері державної реєстрації нерухомого майна Управління розгляду скарг у сфері державної реєстрації Офісу протидії рейдерству Міністерства юстиції України Олег Лук’янчиков.
Олег Лук’янчиков: «24 червня 2022 року постановою Кабінетом Міністрів України № 719 внесені важливі зміни до постанови № 209.
Серед новел у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень слід виділити такі.
Зазнали змін положення щодо територіальності.
Так, по-перше, до внесення нових змін було передбачено, що державна реєстрація прав проводиться нотаріусами в межах області за місцезнаходженням нерухомого майна, крім проведення державної реєстрації прав у результаті оформлення спадщини.
Цей пункт постанови виключається, а отже в питанні територіальності слід застосовувати норми Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
По-друге, державна реєстрація нерухомого майна, місцезнаходженням якого є адміністративно-територіальна одиниця, що включена до затвердженого Мін'юстом переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану, проводитиметься незалежно від місцезнаходження такого нерухомого майна.
Також скасовується обмеження щодо державної реєстрації на підставі документів, щодо яких законодавством вимагається нотаріальне посвідчення або нотаріальне засвідчення справжності підпису лише нотаріусом, який завіряв підпис (крім випадків передачі заяв/документів Мін’юстом).
Отже, відповідну реєстрацію зможе проводити і інший нотаріус з дотриманням правил територіальності.
Закріплено повноваження посадових осіб Мін’юсту (та його територіальних органів) на проведення державної реєстрації набуття обтяжень речових прав на нерухоме майно на підставі судового рішення та реєстрації судових рішень про заборону вчинення реєстраційних дій.
Змінено обмеження на проведення державної реєстрації прав:
При цьому зазначені обмеження не розповсюджуються на заяви про державну реєстрацію, які були зареєстровані до 24 лютого 2022 року включно.
Визначені додаткові вимоги до державних реєстраторів, які, відповідно, є умовою підключення до реєстрів:
Таким чином уточнено положення щодо розміру санкцій, які перешкоджали отриманню доступу до ДРРП, а також визначено граничний термін накладання санкції (01 січня 2020 року), який раніше не був визначений для державних реєстраторів (на відміну від нотаріусів).
Спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в ЄДР/ДРРП НЕ проводиться.
Натомість унормовано порядок отримання доступу до реєстру та проведення перевірки державного реєстратора щодо відповідності вищезазначеним вимогам, а також після блокування доступу державного реєстратора до реєстру.
У таких випадках суб’єкт державної реєстрації звертатиметься до Міністерства юстиції, яке протягом 5 робочих днів повідомлятиме ДП «НАІС» про його відповідність встановленим вимогам або прийматиме обґрунтоване рішення про його невідповідність таким вимогам, яке надсилатиметься суб’єкту державної реєстрації.
Відтепер не тільки нотаріуси, а і державні реєстратори забезпечуватимуть формування за допомогою програмних засобів ДРРП інформації про проведені ними протягом попереднього дня реєстраційні дії та перевірятимуть їх на відповідність реєстраційним діям, що фактично ними проводились за відповідний період, а у разі невідповідності - звертатимуться з відповідною скаргою до Мін'юсту та повідомлятимуть про це ДП «НАІС».
В контексті зазначеного, слід звернути увагу на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 року № 719 внесено й інші зміни, зокрема, до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану».
Так, наприклад, визначено, що нотаріус, якому відмовлено у включенні до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна або якого включено до переліку з відповідним застереженням, має право після усунення невідповідності визначеним критеріям повторно подати заяву. Це особливо актуально з урахуванням послаблення вимог для включення до зазначеного переліку, який напряму відкриває доступ до проведення державної реєстрації.
Таким чином Урядом вдосконалено регулювання сфери державної реєстрації в умовах триваючого воєнного стану.»
Також ми писали про реєстрацію посвідчених нотаріусами довіреностей в умовах воєнного стану: нюанси.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.