10:50, 5 апреля 2021
Суть документу полягає в унормуванні правил ведення в контролюючих органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та ЄСВ.
Мінфін наказом від 12.01.2021 р. №5 (зареєстрований у Мін'юсті 15.03.2021 р. за 3321/35943) затверджено Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Деталі пояснили на порталі Дебет-Кредит.
Наказ набирає чинності 5 квітня 2021 року (через 10 днів з дня його офіційного опублікування в «Офіційному віснику України» №23). Відповідно втратить чинність старий Порядок, затверджений наказом від 07.04.2016 р. №422.
Суть документу полягає в:
- унормуванні правил ведення в контролюючих органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та ЄСВ,
- забезпеченні функціонування автоматизованої системи попереднього та загального контролів, які здійснюються структурними підрозділами органів ДПС за напрямами роботи для забезпечення достовірності облікових показників щодо стану розрахунків платників з бюджетами та цільовими фондами,
- запровадженні електронного документообігу в процесі ведення обліку платежів органами ДПС.
Оперативний облік платежів здійснюється податковими органами в інформаційній системі.
Водночас у новому Порядку уточнено, що метою ведення оперативного обліку і складання звітності податкових органів є забезпечення користувачів повною, достовірною та неупередженою інформацією щодо стану розрахунків платників з бюджетами та фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування для прийняття оптимальних управлінських рішень.
Оперативний облік та звітність податкових органів ґрунтується на таких принципах:
- нарахування - показники фіксуються в оперативному обліку згідно з правилами оподаткування, установленими Кодексом та іншими законодавчими актами з питань податкового законодавства;
- превалювання сутності над формою - законність відображення облікових операцій та відповідність їх сутності;
- повне висвітлення - звітність податкових органів має містити інформацію, яка всебічно характеризує стан розрахунків платників податків з бюджетами та фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування;
- безперервність - виконання повноважень та функцій податкових органів здійснюється виходячи з припущення, що їх діяльність буде тривати і надалі;
- єдиний грошовий вимірник - вимірювання та узагальнення всіх показників в інформаційній системі та звітності податкових органів в єдиній грошовій одиниці.
Етапи попереднього контролю:
- формування реєстрів співставлень;
- аналіз даних реєстрів співставлень;
- здійснення заходів щодо відпрацювання реєстрів співставлень.
Етапи загального контролю:
- генерування модулів контролю за кожним реєстром співставлень;
- проведення комплексу заходів, направлених на генерування всіх модулів контролю в установлені терміни;
- маркування облікових показників на звітні дати, що пройшли загальний контроль.
В інформаційній системі забезпечується формування реєстрів співставлень:
- реєстр співставлення інформації про сплачені, повернуті та відшкодовані суми (далі - надходження) за даними Казначейства та податкових органів;
- реєстр співставлення сум грошових зобов'язань, самостійно визначених платником, та облікових показників, відображених в ІКП;
- реєстр сум переплат з податку на додану вартість зі спеціальним статусом;
- реєстр співставлення сум податкових зобов'язань платників, не пов'язаних з порушенням податкового законодавства, визначених територіальним органом ДПС, та облікових показників, відображених в ІКП;
- реєстр співставлення сум, визначених за результатами контрольно-перевірочної роботи, з них узгоджених та неузгоджених (за результатами адміністративного та/або судового оскарження), та облікових показників, відображених в ІКП;
- реєстр співставлення даних журналу розстрочень (відстрочень) та облікових показників, відображених в ІКП;
- реєстр співставлення даних журналу списання (поновлення) та облікових показників, відображених в ІКП;
- реєстр контролю виконання рішень судів, прийнятих по суті, що набрали законної сили, не пов'язаних з контрольно-перевірочною роботою.
Також відомо, за який період ДПС може проводити документальні перевірки.
Додамо, що в Україні хочуть змінити порядок повернення помилково сплаченого ЄСВ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.