Правові, організаційні і фінансові основи судово-експертної діяльності з метою забезпечення правосуддя України незалежною, кваліфікованою і об’єктивною експертизою, орієнтованою на максимальне використання досягнень науки і техніки, визначає Закон України «Про судову експертизу», передає офіційний сайт Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції м. Дніпро.
Статтею 7 вказаного Закону визначено, що судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.
До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров’я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України.
Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов’язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.
Однією із функцій, що виконують міжрегіональні управління Міністерства юстиції відповідно до Положення, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 23 червня 2011 року № 1707/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 червня 2011 року за № 759/19497, є здійснення контролю за діяльністю атестованих судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ і здійснюють свою діяльність на підставі свідоцтва Мін’юсту та внесені до державного Реєстру атестованих судових експертів.
Міжрегіональні управління Міністерства юстиції здійснюють контроль лише за атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих установах та мають право на проведення інженерно-технічних, економічних, товарознавчих експертиз тощо.
Механізм здійснення контролю за вказаними судовими експертами визначено Інструкцією про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах, затвердженою наказом Міністерства юстиції України 12 грудня 2011 року № 3505/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 7 вересня 2015 року № 1659/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 грудня 2011 року за № 1431/20169 (далі – Інструкція про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами).
Безпосередній зміст контролю за організацією діяльності судових експертів полягає у проведенні Міністерством юстиції та його міжрегіональними територіальними органами перевірок дотримання судовими експертами вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методик проведення судових експертиз.
Відповідно до Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, проведення перевірок здійснюється Мін’юстом та міжрегіональними територіальними органами із залученням фахівців науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України.
Міжрегіональні територіальні органи здійснюють такі види перевірок:
— планова перевірка діяльності судового експерта;
— позапланова контрольна перевірка діяльності судового експерта;
— перевірка відповідності робочого місця.
Водночас Міністерство юстиції України здійснює перевірку діяльності судового експерта за обґрунтованими зверненнями юридичних і фізичних осіб, в яких викладено обставини, що свідчать про конкретні порушення судовим експертом вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз.
Слід зазначити, що планова перевірка діяльності судового експерта має проводитися не частіше одного разу на 3 роки та на підставі відповідного графіка проведення планових перевірок діяльності судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ.
Натомість позапланова контрольна перевірка діяльності судового експерта проводиться з метою визначення стану реалізації судовим експертом рекомендацій щодо усунення недоліків, виявлених під час проведення планової перевірки.
Перевірка відповідності робочого місця проводиться на підставі заяви особи, що має намір отримати кваліфікацію судового експерта з відповідної експертної спеціальності.
Законодавство передбачає, що строк проведення перевірок не може становити більше 30 календарних днів.
Предметом планової перевірки діяльності судового експерта є встановлення:
1) наявності матеріально-технічної бази – приміщення, робочого місця судового експерта, сейфів, інструментального оснащення, спеціального обладнання згідно з додатком 1 до цієї Інструкції, методичної літератури (довідники, посібники, типові нормативи тощо). Варто наголосити, що для кожного виду експертизи у додатку 1 Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами визначено орієнтовний перелік необхідного інструментального оснащення та спеціального обладнання;
2) відповідності терміну дії свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта терміну здійснення судово-експертної діяльності;
3) наявності Журналу реєстрації судових експертиз та експертних досліджень. Журнал перевіряється на відповідність встановленій формі у додатку 2 Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами;
4) наявності других примірників висновків судових експертиз та експертних досліджень у наглядових провадженнях і відповідності їх реєстрації у Журналі;
5) відповідності видів експертиз, проведених судовими експертами, експертним спеціальностям, зазначеним у свідоцтві про присвоєння кваліфікації судового експерта;
6) відповідності висновків вимогам нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методикам проведення судових експертиз шляхом проведення їх аналізу.
Однак позапланова контрольна перевірка діяльності судового експерта проводиться в межах питань, щодо яких було надано рекомендації про усунення недоліків, виявлених під час планової перевірки.
У свою чергу, предметом перевірки відповідності робочого місця є встановлення наявності матеріально-технічної бази (приміщення, робочого місця судового експерта, сейфів, інструментального оснащення, спеціального обладнання, методичної літератури (довідники, посібники, типові нормативи тощо).
За результатами перевірки складається відповідний акт, який має містити інформацію про: вид перевірки, дату початку та закінчення перевірки, прізвище, власне ім’я судового експерта (особи, що має намір отримати кваліфікацію судового експерта), якого перевіряли, адресу його робочого місця, підставу здійснення перевірки, прізвище, власні імена та посади осіб, які проводили перевірку, період, за який проводилася перевірка (у разі проведення планової перевірки діяльності судового експерта), направлення судовому експерту повідомлення про проведення перевірки, результати перевірки, стислий зміст результатів аналізу висновків (у разі проведення планової перевірки діяльності судового експерта) та пояснення судового експерта (за наявності).
Слід зауважити, що якщо за результатами перевірки у діяльності судового експерта виявлено недоліки, що можуть бути усунуті, Міністерство юстиції України надсилає судовому експерту лист із вимогою та строком їх усунення. При цьому, за потреби, міжрегіональний територіальний орган Мін’юсту організовує та проводить позапланову контрольну перевірку.
Проте, якщо за результатами перевірки у діяльності судового експерта виявлено порушення вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз, Міністерство юстиції України виносить результати перевірки на розгляд Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що об’єднана палата ККС ВС висловилася щодо допустимості як доказу висновку експерта.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.