Міністерство юстиції України не припиняє опрацювання запитів суб’єктів державної реєстрації стосовно проходження спеціальних перевірок особами, які претендують на посади державних реєстраторів. Зокрема, Управління контролю та моніторингу суб’єктів державної реєстрації Департаменту нотаріату та державної реєстрації Мін’юсту продовжує працювати у штатному режимі та вживає всіх невідкладних заходів для розгляду одержаних запитів у порядку та строки, визначені законодавством. Про це інформує директор Департаменту нотаріату та державної реєстрації Дмитро Кирилюк у «Фейсбук».
Згідно з пунктом 8 Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 у чинній редакції (далі - Порядок), спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в реєстрах проводиться у строк, що не перевищує 25 календарних днів з дати надходження до Мін’юсту відповідного запиту від суб’єкта державної реєстрації.
Спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора проводиться шляхом перевірки реєстраційних дій такого реєстратора в реєстрах із застосуванням вибіркового підходу та охоплює період обіймання посади державного реєстратора або виконання функцій державного реєстратора не більше двох місяців.
Так, з початку 2020 року Мін’юстом розглянуто понад 270 запитів стосовно проведення спеціальних перевірок осіб у сферах державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
У порядку розгляду вказаних запитів опрацьовано відомості про понад 33,5 тисячі реєстраційних дій у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, та понад 250 тисячі дій у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
У результаті вибіркової перевірки вказаних дій за період два місяці, у близько третини осіб, стосовно яких подано запити, виявлено неодноразові порушення порядків державної реєстрації. При цьому, серед переважної більшості осіб, у діях яких виявлені порушення, питома вага порушень, які носять багаторазовий (три або більше) або навіть системний характер, є досить значною (скажімо, у діях 50 державних реєстраторів виявлено понад 400 порушень).
Нерідко виявляються порушення, які в конкретних ситуаціях заслуговують на кваліфікацію як «грубі порушення» порядків державної реєстрації, а саме:
- проведення державної реєстрації з порушенням територіальності;
- державна реєстрація з порушенням заявницького принципу (самовільне вчинення реєстраційної дії державним реєстратором за відсутності звернення заявника, коли таке звернення передбачене законодавством);
- проведення державної реєстрації неналежним суб’єктом державної реєстрації (наприклад, реєстрація громадської організації реєстратором виконавчого комітету органу самоврядування);
- державна реєстрація за відсутності будь-яких документів, поданих для державної реєстрації (електронні скан-копії всіх документів у державних реєстрах відсутні);
- проведення реєстраційної дії за наявності арештів, обтяжень, заборон чи інших обмежень, які відповідно до законодавства є підставою для зупинення та/або відмови в проведенні державної реєстрації;
- безпідставне скасування вчиненої реєстраційної дії та/або рішення про державну реєстрацію,
та інші порушення.
Згідно з пунктом 8 Порядку особа, у діях якої за результатами спеціальної перевірки виявлено одноразове грубе або неодноразове порушення законів під час проведення реєстраційних дій в реєстрах, вважається такою, що не пройшла спеціальну перевірку та не може бути призначена на посаду державного реєстратора або виконувати функції державного реєстратора.
Разом з тим, звертаємо увагу на те, що у випадках відсутності достатніх підстав для юридичної кваліфікації тієї чи іншої дії як «одноразове грубе» чи «неодноразове порушення» порядку державної реєстрації, що може бути зумовлено законодавчими колізіями чи прогалинами та/або технічною особливістю роботи державних реєстрів, такі випадки не враховуються при формуванні остаточного висновку про результати проходження спеціальної перевірки.
Крім того, поодинокі недоліки в роботі, які не носять характеру системних або грубих порушень, не тягнуть за собою визнання особи такою, що не пройшла спеціальну перевірку (негативні висновки).
Негативні висновки ґрунтуються на ретельній та всебічній оцінці всіх виявлених порушень державного реєстратора у сукупності за певний вибірковий період, який характеризує роботу державного реєстратора, і в жодному з випадків не обмежуються однією реєстраційною дією.
Просимо взяти до уваги на те, що виявлення, перевірка та юридична кваліфікація такої значної кількості порушень, про яку йдеться вище, потребують відповідного часу та людських ресурсів. Незважаючи на це, одержані запити будуть належним чином розглянуті відповідно до чинного законодавства.
"Ми знаємо, що реєстраційна спільнота досить критично ставиться до самого факту проведення спеціальної перевірки. Однак, треба розуміти, що проведення спеціальних перевірок – вимушений крок для Міністерства юстиції. Нажаль, але ситуація в сфері реєстрації у певний момент набула критичного стану. До можливості вчинення реєстраційних дій були допущені люди, яких не мало б бути серед реєстраторів. Деякі прізвища стали своєрідними «брендами» в сфері «чорних» реєстрацій. Цей факт не потребує додаткового доказування. Достатньо ознайомитися з повідомленнями ЗМІ про злодіяння деяких реєстраторів. Нажаль, Колегія МЮ з питань реєстрації виявляє все більше і більше випадків, коли реєстратор не тільки порушив реєстраційну процедуру, а й вчинив кримінальний злочин. Про виявлені випадки «злочинних» реєстрацій Міністерство юстиції повідомило правоохоронні органи. Звісна річ, що деякі недобросовісні реєстратори не бажають припиняти реєстраційну кар’єру після звільнення з акредитованих суб’єктів, і дуже сподіваються на кар’єрне зростання у сільських радах.
Ми розуміємо, що чесні і достойні реєстратори стали заручниками ситуації, яку їм створили їх недобросовісні колеги. Користуючись нагодою, хотів би звернутися і до реєстраційної спільноти, для того, щоб вони рішучі реагували на факти порушення законодавства їх колегами. І повідомляли про ці випадки Міністерство юстиції і правоохоронні органи.
Також ми знаємо, що багато реєстраторів вважає, що Міністерство юстиції біль лояльно ставиться до нотаріусів, ніж до реєстраторів. Ми не будемо розпилятися словами, для того щоб заперечити цей факт. Порадимо звернути увагу на кількість нотаріусів, яким анульовано свідоцтво на право зайняття нотаріальною діяльністю. Також ми радимо перечитати висновки Колегії МЮ, які розміщені у відкритому доступі. Після ознайомлення з висновками ви погодитися, що Колегія МЮ рішуче ставиться до порушення реєстраційного законодавства збоку нотаріусів. Доречи, нотаріуси досить критично ставляться до своїх недобросовісних колег.
Додатково інформуємо, що у зв’язку із введенням карантину, з метою недопущення поширення коронавірусу COVID-19 тестування у березні 2020 року на знання законодавства у сфері державної реєстрації, особами, які мають намір виконувати функції державного реєстратора відтерміновується та відповідно продовжено прийом запитів на тестування.
Водночас, тестування буде проведено одразу, як тільки будуть зняті карантинні обмеження", - написав Дмитро Кирилюк.
Більш детальна інформація стосовно спеціальних перевірок у реєстрах та тестування у сфері державної реєстрації міститься у розділі «Контроль у сфері державної реєстрації» за посиланням.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.