На сайті Верховної Ради України ще в п’ятницю з’явилися тексти законопроектів №1053 і №1073, які передбачають, зокрема, розширення сфери використання реєстраторів розрахункових операцій та збільшення штрафних санкцій за порушення порядку їх застосування.
Про це написала на своїй сторінці у Facebook Ніна Южаніна, голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
«Вже було декілька публікацій щодо змісту та суті цих законопроектів, у тому числі від прихильників цих документів у середовищі громадських організацій, що «відпрацьовують» гранти, надані під подібні ініціативи. Але в цих публікаціях, окрім концептуальної мети — подолати тіньову економіку, не враховано всі тонкощі впровадження таких ініціатив, що може призвести до перетворення законопроектів на мертвонароджені закони. Тому, на мій погляд, не зайвим було б акцентувати увагу на наступному», — йдеться в повідомленні.
Виходячи з визначення програмного РРО, це може бути програмний чи то комплекс, чи то забезпечення, в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу.
«Не зовсім зрозуміло, що це?! Адже ми всі попередні роки шукали технічне рішення для реалізації функцій РРО через завантажену в смартфон програмку на кшталт застосунку Приват24», — зауважує Ніна Южаніна.
Введенням такої нової системи реєстрації готівкових розрахунків, у якій насамперед зацікавлена держава, передбачалося спростити життя для підприємців, не втративши при цьому контролю за рухом готівки. А саме — завдяки введенню нової системи планувалося звільнити бізнес від зайвої відповідальності, пов’язаної із забезпеченням цілісності фіскального блоку та інформації в ньому, складанням та направленням до податкової численних звітів, і головне — від зайвих штрафних санкцій за порушення численних заплутаних правил застосування РРО. Крім того, планувалося створити умови для розвитку вільного ринку відповідного програмного забезпечення, на зразок того, що на сьогодні діє при придбанні програмного забезпечення для подання звітності до податкової.
Нічого цього і близько немає в проекті закону №1053. Зате чітко прослідковується, що розробникам програмного продукту компанії М.Е.Doc, яка монопольно працює з податковою службою, буде забезпечено ексклюзивне право на виготовлення, реалізацію та обслуговування «новітнього РРО». Існує велика імовірність, що єдиним дозволеним до використання програмним РРО буде саме гаджет їх виробництва, який просто замінить сучасні, хоч і недосконалі, але різноманітні РРО. Всі витрати на придбання, обслуговування (щомісячна абонплата) залишаються, як і посередники (еквайєри) щодо передачі даних контролюючому органу.
Не зрозуміло, для чого в законопроекті зберігається обов’язок формування різноманітних звітів, якщо вся інформація про проведені та зареєстровані платником готівкові розрахункові операції вже знаходитиметься на сайті ДПС. При цьому за порушення норм щодо порядку проведення розрахунків у готівці штрафи значно зростуть. Якщо за діючою санкцією за непроведення або часткове проведення операції через РРО, вчинене вперше, застосовується штраф 1 гривня, а за кожне наступне 100% вартості проданих з порушеннями товарів (послуг), то за новою нормою цей штраф буде сягати відповідно150% (але не менше 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) та 250% вартості проданих з порушеннями товарів (послуг) (але не менше 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Крім того, від 2,5 до 10 разів пропонується збільшити штрафні санкції і за інші види порушення порядку проведення готівкових розрахунків.
Водночас, на переконання «Європейської Солідарності», у випадку новітнього програмного РРО відповідальність підприємців щодо реєстрації готівкових операцій має залишитися лише одна — за нереєстрацію розрахункової операції на сервері контролюючого органу.
Ну, і те, з чим неможливо погодитись взагалі.
Законопроектом №1073 планується реалізувати так званий механізм кешбеку. А саме: за результатами перевірки, проведеної на підставі скарги покупця, такому покупцю передбачається компенсовувати 100% вартості товарів або послуг, придбаних із порушеннями продавцем порядку готівкових розрахунків.
У соцмережах цей механізм уже прозвали «інститутом стукачів», додам тільки, що ні до покращення касової дисципліни, ні до втілення в життя інших благих намірів ініціаторів законопроектів це нововведення не приведе. Натомість відкриє нові можливості для втручання в діяльність бізнесу через розширення підстав для проведення перевірок, в тому числі ініційованих учасниками торговельних війн.
«Особисто в мене після ознайомлення із законопроектами склалося гнітюче враження, що із малим бізнесом, якому ми всі останні роки намагались не нашкодити, вирішили розпрощатися як із явищем. Принаймні в логіку концепції, висловленої новим прем’єром, — «спрощенцями має бути вся країна», те, що пропонується прийняти у вигляді законів, точно не вкладається», — додає Ніна Южаніна.
Нагадаємо, «Судово-юридична газета» повідомляла про те, що Нацбанк хоче заборонити ФОП витрачати кошти з рахунків для власних потреб.
Крім того, ми писали, що Нацбанк буде пильніше наглядати за готівковими розрахунками.
Також відомо, як покупцеві перевірити фіскальний чек на дійсність.