Велика Палата Конституційного Суду України на пленарному засіданні 12 грудня о 10:00 розпочне розгляд справи за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положень статті 7, частини сьомої статті 20, пунктів 12, 15, 16 частини першої статті 92, частин першої-п’ятої статті 118, частини другої статті 133, частин першої-четвертої статті 140, частин другої, четвертої статті 141 Конституції України. Про це йдеться на офіційному сайті КСУ.
Згідно зі статтею 7 Основного Закону України, в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Відповідно до частини сьомої статті 20 Конституції України столицею України є місто Київ.
У частині першій статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються: організація і діяльність органів виконавчої влади, основи державної служби, організації державної статистики та інформатики (пункт 12); засади місцевого самоврядування (пункт 15); статус столиці України; спеціальний статус інших міст (пункт 16).
У статті 118 Основного Закону України зазначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації (частина перша); особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України (частина друга); склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій (частина третя); голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України (частина четверта); голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня (частина п’ята).
Згідно з частиною другою статті 133 Конституції України, до складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь.
За статтею 140 Основного Закону України місцеве самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша); особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України (частина друга); місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (частина третя); органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (частина четверта).
Відповідно до статті 141 Конституції України територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях; строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років (частина друга); статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом (частина четверта).
Автори клопотання просять Конституційний Суд України дати офіційне тлумачення вказаних положень Основного Закону України в контексті таких питань:
Як стверджує суб’єкт права на конституційне подання, необхідність в офіційному тлумаченні положень статті 7, частини сьомої статті 20, пунктів 12, 15, 16 частини першої статті 92, частин першої-п’ятої статті 118, частини другої статті 133, частин першої-четвертої статті 140, частин другої, четвертої статті 141 Конституції України зумовлена «неможливістю вирішення порушених у конституційному поданні питань існуючими способами усунення правових колізій, а також існуванням різних правових точок зору на їх вирішення».
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що у КСУ обговорили зміни до антикорупційного законодавства України. Захід було організовано у зв’язку зі змінами, внесеними до законодавства України згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції».
Крім того, ми писали, що КСУ може втратити повноваження висловлювати застереження до законопроектів.