ВР приняла новый закон о судоустройстве

14:35, 12 июля 2010
Газета: 44
7 июля 2010
ВР приняла новый закон о судоустройстве
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

7 июля 2010 г. завершилась долгожданная эпопея с внедрением в Украине новой судебной реформы. За ЗУ «О судоустройстве Украины и статусе судей» проголосовали 260 народных депутатов из 264, которые присутствовали в зале заседаний. При этом народные депутаты исключили из законопроекта позиции о внесения изменений в закон «О регламенте Верховной Рады Украины».

Несмотря на наличие 1700 поправок к законопроекту, Закон в окончательной редакции по ключевым позициям практически не отличается от того варианта, который был принят в первом чтении. Так, в Украине предусматривается создание Высшего специализированного суда Украины по рассмотрению гражданских и уголовных дел, наравне с ВАСУ и ВХСУ. Кроме того, количество судей Верховного Суда уменьшится до 20 – по 5 судей от каждой специализированной юрисдикции (гражданской, уголовной, хозяйственной и административной). Закон также предполагает ликвидировать военные суды.

Кроме этого, согласно положениям нового закона, все вопросы, связанные с избранием и увольнением судей, избранных бессрочно (проведение проверок, рассмотрение обращений физических и юридических лиц и другое), должны решаться в Высшей квалификационной комиссии судей Украины и Высшем совете юстиции. Впрочем, оппозиция уже заявила о своем намерении обжаловать закон в Конституционном Суде.

«Після набрання чинності закону про судоустрій та статус суддів судової влади в Україні вже не буде»

На цьому Голова ВСУ Василь Онопенко наголосив 7 липня 2010 року у Верховній Раді під час обговорення в другому читанні законопроекту «Про судоустрій України і статус суддів» за ? 6450. В. Онопенко констатував, що стає очевидним: рішення щодо цього проекту фактично вже прийнято. Хоча попри нормальні і прогресивні положення, проект містить велику кількість юридично неприйнятних новел. Ці новели дають підстави говорити про те, що проект не має нічого спільного зі справжньою судовою реформою. За своїм змістом він має зовсім інше спрямування – поставити судову систему в режим ручного управління, отримати залежний і слухняний суд, переконаний Голова Верховного Суду України.

Уся процедура підготовки та прийняття цього проекту свідчить про велику законотворчу авантюру, наголосив Василь Онопенко. Адже за різними оцінками близько 20 положень цього проекту прямо суперечать Конституції України. Зокрема, це стосується зниження статусу Верховного суду, а по суті – знищення його як судового органу. Вочевидь неконституційним є встановлення суцільної спеціалізації судів і утворення нового вищого суду з розгляду цивільних та кримінальних справ. Прямо суперечить Конституції наділення Вищої ради юстиції правом призначати голів судів.

Голова Верховного Суду звернув увагу народних парламентарів на те, що важко пригадати, коли в останнє до законопроекту, який виноситься на друге читання, було б 25 сторінок зауважень Головного юридичного управління. І зауважень не технічних, а концептуальних, які завершуються категоричним висновком – через неконституційність, юридичну необґрунтованість та суперечливість багатьох його положень проект потребує суттєвого доопрацювання. На цьому ж наголошують провідні вчені-юристи у своєму відкритому листі до президента, парламенту, який опублікований у сьогоднішньому номері «Голосу України». Ключові положення цього проекту, наголосив далі Голова Верховного Суду, не відповідають міжнародним стандартам. Рада Європи закликає українську владу утриматися від остаточного схвалення законопроекту до отримання остаточних висновків Венеціанської комісії.

Куди і чому ж поспішають народні депутати? Чому такий без перебільшення державо утворюючий закон внесено в зал для остаточного схвалення без надання можливості осмислити бодай основне, резонно запитує Голова Верховного Суду. І дає очевидну відповідь: бо так треба для кількох осіб, які хочуть поставити на промислову основу експлуатацію судів у своїх інтересах. Будь-яка реформа – це обов’язково має бути крок уперед. Реформа суду – як ключового інституту захисту прав і свобод громадян – має прийматися для людей і в інтересах всього суспільства, а не окремих політиків. На переконання Голови Верховного Суду, законодавцям необхідно подумати про те, чи зможе Україна розвиватися далі як демократична та правова держава, якщо у ній не буде незалежного суду, а також замислитися про той правовий хаос, який неминуче настане в державі в результаті ухвалення цього недосконалого законопроекту.

І не треба тішити себе ілюзіями про те, що все можна буде виправити і відкоригувати через рік чи два, застеріг Голова Верховного Суду, оскільки руйнівна сила цього законопроекту надовго відкине Україну назад в її демократичному розвитку.

Прес-служба ВСУ

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики