Роль Офиса Генпрокурора планируют усилить: Зеленский одобрил План реформ всех правоохранительных органов и прокуратуры

11:30, 12 мая 2023
План предусматривает усиление координационной роли Офиса Генпрокурора, утверждение и согласование Генеральным прокурором межведомственных актов органов правопорядка по вопросам проведения досудебного расследования и осуществления оперативно-розыскной деятельности.
Роль Офиса Генпрокурора планируют усилить: Зеленский одобрил План реформ всех правоохранительных органов и прокуратуры
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Органы прокуратуры, МВД, Национальную полицию, Государственную пограничную службу, Государственное бюро расследований, Бюро экономической безопасности, Службу безопасности и Государственную таможенную службу ожидает реформирование. При этом планируется усилить роль Офиса генпрокурора.

Вечером 11 мая Президент Владимир Зеленский сообщил, что одобрил Комплексный стратегический план реформирования системы правопорядка – всех правоохранительных органов и прокуратуры. «Это подробный документ, рассчитанный на время до 27-го года», отметил он. Соответствующий Указ 273/2023 опубликовал Офис Президента.

«Если говорить просто, мы должны обеспечить такую систему гарантирования справедливости и правопорядка для нашей страны, которая будет отвечать и нашей цели скорейшего вступления Украины в ЕС», добавил Президент.

Подробный перечень качественных и количественных показателей, ожидаемых результатов будет отражаться в плане мероприятий, утвержденном во исполнение Комплексного стратегического плана.

Итак, в преамбуле Плана констатировано, что органы правопорядка в ходе вооруженной агрессии столкнулись с вызовами безопасности, и были выявлены организационные и другие проблемы, повлиявшие на способность органов правопорядка «эффективно выполнять свои функции по обеспечению нацбезопасности в ряде аспектов».

Изменения в системе органов правопорядка будут касаться подготовки и отбора сотрудников. Также усилят гражданский контроль за процессом принятия решений.

Концепция направлена на решение проблем органов правопорядка и прокуратуры, а именно:

  • чрезмерную продолжительность досудебного расследования в результате перегрузки и неэффективности органов досудебного расследования и прокуратуры,
  • нечеткость в разграничении компетенции и полномочий различных органов правопорядка, дублирование их функций,
  • наличие коррупционных рисков в деятельности органов правопорядка и прокуратуры,
  • несовершенство механизмов назначения на должности и продвижение по службе.

Роль прокуратури та Офісу Генпрокурора посилять

Зокрема у Комплексному плані йдеться про:

посилення координаційної ролі Офісу Генерального прокурора, запровадження правового механізму затвердження та/або погодження Генеральним прокурором міжвідомчих актів органів правопорядку з питань проведення досудового розслідування та здійснення оперативно-розшукової діяльності (стандарти, методичні рекомендації).

посилення координаційної ролі прокуратури щодо органів правопорядку відповідного рівня під час реалізації ними повноважень щодо протидії злочинності.

забезпечення юридичної визначеності функцій прокурора, зокрема розмежування процесуального статусу прокурора, керівника органу прокуратури та керівника органу досудового розслідування.

розширення меж дискреції прокурора в кримінальному провадженні для забезпечення виконання покладених на нього функцій, зокрема на початковому і завершальному етапах досудового розслідування, з урахуванням пріоритетних напрямів протидії злочинності.

удосконалення внутрішньої структури і функцій органів правопорядку та прокуратури, забезпечення їх раціональної побудови шляхом оптимізації ресурсів

Контроль та етичні стандарти

визначення ключових показників ефективності (KPI), на підставі яких буде проводитися оцінка ефективності та якості роботи органів правопорядку й прокуратури.

удосконалення механізмів внутрішнього контролю та запобігання корупції, застосування єдиних критеріїв і стандартів доброчесності для перевірки співробітників усіх органів правопорядку та прокуратури, а також їхнього постійного моніторингу;

впровадження єдиних етичних принципів для співробітників органів правопорядку та прокуратури

посилення механізмів демократичного цивільного контролю.

сприяння активній участі громадянського суспільства у взаємодії з органами правопорядку та прокуратури.

Зміни до кримінально-процесуального законодавства

встановлення критеріїв розмежування напрямів діяльності

удосконалення інституту підслідності.

удосконалення інститутів притягнення особи до кримінальної відповідальності, заходів забезпечення кримінального провадження, слідчих (розшукових) дій та ознайомлення з матеріалами кримінального провадження для оперативності правосуддя

оптимізація правил здійснення кримінального провадження у спрощеній, спеціальній та інших особливих формах.

формування незалежної та ефективної системи судово-експертного забезпечення правосуддя загалом і, зокрема, діяльності органів правопорядку та прокуратури.

впровадження інституту детективів у діяльність органів досудового розслідування як частини органів правопорядку

модернізацію правових засад оперативно-розшукової діяльності

Аналіз нормативних актів

забезпечення обов'язкового проведення кримінологічної експертизи проектів законів про внесення змін до кримінального, кримінального процесуального та суміжного законодавства України.

Альтернативні заходи вирішення кримінально-правових конфліктів

розвиток альтернативних заходів вирішення кримінально-правових конфліктів (diversionary measures, transactions), що застосовуватимуться на досудовій стадії кримінального провадження під час розслідування окремих видів кримінальних правопорушень, насамперед фінансового характеру, запровадження відновного правосуддя

удосконалення правового регулювання інститутів звільнення від кримінальної відповідальності, покарання, пробації, угод про примирення і медіації в межах кримінального провадження.

Крім того, автори вказують на потребу в прискоренні цифровізації.

поетапне впровадження електронної системи управління кримінальними провадженнями шляхом комплексної заміни та модернізації обладнання, забезпечення сумісності ІТ-систем, безперебійності роботи, доступу усіх учасників кримінального провадження та інтероперабельності.

запровадження в усіх органах правопорядку та прокуратури уніфікованої системи особистої автентифікації та системи біометричного зіставлення із поступовим забезпеченням її сумісності з європейськими системами. Широке використання під час здійснення досудового розслідування, а також для обробки даних та аналітичної діяльності органів правопорядку і прокуратури штучного інтелекту, блокчейну, хмарних обчислень та інших інноваційних рішень.

надання органам правопорядку та прокуратури для забезпечення виконання покладених на них функцій права на безпосередній спільний доступ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів і баз даних, держателем (адміністратором) яких є інші державні органи.

Публічність

запровадження єдиної медійної політики та стратегії публічної комунікації для системи кримінальної юстиції

запровадження періодичного анонімного віктимологічного опитування населення (victimology survey, crime survey) з метою встановлення кількості осіб, які стали потерпілими від кримінальних правопорушень певного виду, а також використання методу самозвіту (self-report survey) для анонімного з'ясування кола осіб, які вчиняли будь-які кримінальні правопорушення протягом певного періоду, складання за їх результатами віктимологічних карт.

забезпечення доступу до публічної інформації та підвищення громадської поінформованості про різні аспекти діяльності органів правопорядку й прокуратури.

Також заплановані:

  • розбудова інституту забезпечення безпеки учасників кримінального провадження, насамперед заявників, викривачів, потерпілих і свідків.
  • розвиток інституту відшкодування шкоди особам, які постраждали від насильницьких та у певних випадках окремих майнових кримінальних правопорушень.
  • впровадження комплексного гендерного підходу та дотримання принципів інклюзії.
  • підвищення обізнаності співробітників органів правопорядку та прокуратури з питань доброчесності, підзвітності й прозорості за допомогою систематичного навчання.
  • забезпечення гендерної рівності
  • гармонізація із законодавством ЄС і досягнення стандартів у питаннях прикордонного контролю шляхом запровадження національної системи автоматичного обміну між органами правопорядку інформацією з питань перетинання державного кордону
  • розроблення Національного плану із запобігання (превенції) злочинності, розрахованого на три роки, на підставі якого за активної участі громадянського суспільства приймаються щорічні регіональні та місцеві програми запобігання (превенції) злочинності. Утворення міжвідомчої Координаційної ради з питань реалізації політики запобігання (превенції) злочинності

 Автор: Наталья Мамченко

Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики