Как известно, с началом полномасштабной войны доступ к Реестру судебных решений был закрыт. Впоследствии этот доступ был открыт, однако пользователи обнаружили, что из него «исчезла» определенная часть решений. Очевидно, они были закрыты из соображений безопасности.
Теперь закрытие текстов судебных решений в Реестре «легализуют». Соответствующий законопроект, как ранее писала «Судебно-юридическая газета», зарегистрировали в Верховной Раде (законопроект о внесении изменений в некоторые законы Украины по предотвращению разглашения отдельных сведений в текстах судебных решений 7033-д). 13 января председатель Комитета ВР по правовой политике Денис Маслов зарегистрировал проект постановления о его принятии за основу.
Интересно, что законопроект предусматривает, что в текстах судебных решений должно быть закрыто наименование объектов критической инфраструктуры. Однако к числу объектов критической инфраструктуры относится неопределенное число объектов. Согласно Постановлению Кабинета Министров Украины от 16.12.22 № 1384, которое определяет Порядок отнесения объектов к критической инфраструктуре, к число таких объектов могут относить:
Следовательно, возникает вопрос, должны ли в таком случае закрывать и название суда, вынесшего судебное решение, ведь он тоже может входить в перечень объектов критической инфраструктуры.
Кроме того, в Законе Украины «О доступе к публичной информации» добавят норму, что этот Закон не распространяется на отношения в сфере доступа к судебным решениям, регулируемым специальным законом.
Як зміни передбачено
У Законі України «Про доступ до судових рішень» буде встановлено наступне.
Судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше ніж через три робочі дні після їх внесення до Єдиного державного реєстру судових рішень, крім випадків, передбачених цим Законом. Судові рішення також можуть публікуватися в друкованих виданнях із додержанням вимог цього Закону.
Якщо судовий розгляд відбувався у закритому судовому засіданні, судове рішення оприлюднюється з виключенням інформації, яка за рішенням суду щодо розгляду справи у закритому судовому засіданні підлягає захисту від розголошення. У визначених законом випадках судове рішення про надання дозволу на проведення розвідувального заходу або про відмову в наданні такого дозволу, винесене у закритому судовому засіданні, не оприлюднюється і не публікується.
Доступ (загальний та повний) до ухвал про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів, про відмову у задоволенні клопотання про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів, про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи, про відмову у задоволенні клопотання про обшук житла чи іншого володіння особи, про дозвіл на проведення негласної слідчої (розшукової) дії, про відмову у задоволенні клопотання про проведення негласної слідчої (розшукової) дії у кримінальних провадженнях, забезпечується через один рік після внесення таких ухвал до Реєстру.
У текстах судових рішень, що відкриті для загального доступу, не можуть бути розголошені такі відомості:
Як вже було сказано, точного переліку об’єктів критичної інфраструктури немає.
Також передбачено, що під час дії правового режиму воєнного стану на території України:
з мотивів безпеки, загальний доступ до судових рішень у кримінальних провадженнях щодо осіб, які підозрюються чи обвинувачуються у вчиненні кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки, у сфері охорони державної таємниці, недоторканості державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації або проти встановленого порядку несення військової служби (статті 109 – 114-2, 328 – 337, 402 – 453-1 Кримінального кодексу України) забезпечується через один рік після дня припинення (скасування) воєнного стану;
якщо судовий розгляд відбувався у відкритому судовому засіданні, але розголошення окремої інформації на переконання суду може зашкодити безпеці, суд має право при направленні рішення до Реєстру визначити відповідну інформацію такою, що не підлягає розголошенню (опублікуванню), зокрема:
З мотивів національної безпеки Державній судовій адміністрації України доручається протягом 30 днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання розголошенню окремих відомостей у текстах судових рішень» забезпечити обмеження загального доступу до судових рішень у кримінальних провадженнях щодо осіб, які підозрюються чи обвинувачуються у вчиненні кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки, у сфері охорони державної таємниці, недоторканості державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації або проти встановленого порядку несення військової служби (статті 109 – 114-2, 328 – 337, 402 – 453-1 КК), які внесені до Реєстру судових рішень під час дії воєнного стану.
Загальний доступ до таких судових рішень відновлюється через рік з дня припинення (скасування) воєнного стану.
Автор: Наталья Мамченко
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.