Как ранее писала «Судебно-юридическая газета», парламент одобрил в целом законопроект 8008 о защите финансовой системы Украины от действий государства, осуществляющего вооруженную агрессию против Украины («О внесении изменений в Закон Украины «О предотвращении и противодействии легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, финансированию терроризма и финансированию распространения оружия массового уничтожения по защите финансовой системы Украины от действий государства, осуществляющего вооруженную агрессию против Украины, и адаптации законодательства Украины к отдельным стандартам Группы по разработке финансовых мер борьбы с отмыванием денег (FATF) и требований Директивы ЕС 2018/843».
В частности, финансовому мониторингу будут подлежать операции с участием зарегистрированных в РФ компаний независимо от суммы сделки. Также запрещается гражданам РФ возглавлять банки.
Также в соответствии с принятым законом адвокаты и юридические компании обязаны установить высокий риск деловых отношений для клиентов, связанных с РФ.
Кроме того, этим законом Рада сократила срок усиленного финансового мониторинга бывших топ-чиновников. В частности, как мы писали ранее, финансовые операции экс-членов ВСП, ВККС и судей КСУ, Верховного Суда, высших спецсудов и других публичных деятелей после подписания закона Президентом Украины будут проверяться в усиленном режиме в течение 3 лет. До изменений законодательство не предусматривало ограничение срока усиленной проверки указанных лиц.
На данный момент опубликован текст закона в редакции, подписанной Русланом Стефанчуком.
«Судебно-юридическая газета» проанализировала, какие еще изменения им предусмотрены (далее на языке оригинала).
Уточнено формулювання щодо певних суб’єктів первинного фінансового моніторингу, ними є:
Доповнено, що суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин), зокрема стосовно таких клієнтів:
Додано вимогу стосовно відсутності громадянства РФ: «Керівник та заступник керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу, голова та члени наглядового органу суб’єкта первинного фінансового моніторингу, відповідальний працівник (особа, яка тимчасово виконує повноваження відповідального працівника у разі його відсутності), інші працівники суб’єкта первинного фінансового моніторингу, залучені до проведення первинного фінансового моніторингу, повинні мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України».
Уточнено, що виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується:
Уточнено одну з ознак, коли фінансові операції є пороговими:
фінансові операції, якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, що здійснює збройну агресію проти України, та/або в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення (у тому числі дипломатичне представництво, посольство, консульство такої держави), або якщо однією із сторін - учасників фінансової операції є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому в зазначеній державі (юрисдикції).
Розділ "Прикінцеві та перехідні положення" доповнили пунктом, за яким у разі відсутності у суб’єктів первинного фінансового моніторингу, місцезнаходженням яких є населені пункти територіальних громад, включені до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що формується у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, можливості виконання у встановлені строки обов’язків, передбачених підпунктами "б"–"г" пункту 8, пунктами 9, 11, 12, 14, 23 частини другої статті 8 та частиною п’ятою статті 9 цього Закону, такі суб’єкти первинного фінансового моніторингу звільняються від відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії на період включення територіальної громади до зазначеного переліку, за умови обов’язкового виконання таких обов’язків протягом одного місяця після її виключення з такого переліку.
У Законі «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 3 березня 2022 року № 2115-IX встановлено, що піднаглядні Національному банку України особи, які після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей діяльності фінансового сектору у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні» від 27 липня 2022 року № 2463-IX змінили своє місцезнаходження і їх новим місцезнаходженням стали населені пункти територіальних громад, включені до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що формується у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та не здійснювали подання до Національного банку України звітності (іншої, ніж фінансова звітність та аудиторські звіти за результатами обов’язкового аудиту річної фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності, якщо відповідно до законодавства України необхідно складати консолідовану фінансову звітність), іншої інформації і документів та оприлюднення цієї звітності, подають до Національного банку України таку звітність, іншу інформацію і документи та оприлюднюють таку звітність відповідно до вимог, встановлених Національним банком України, протягом 60 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2018/843" за весь період неподання звітності, іншої інформації і документів та неоприлюднення такої звітності.
Ниже приводим текст закона.
Автор: Наталья Мамченко
Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.