Комитет по вопросам гуманитарной и информационной политики, возглавляемый Никитой Потураевым, рекомендовал Верховной Раде принять в целом законопроект 6146, разрешающий выезд за границу ребенка непосредственно через Дію, без удостоверения подлинности подписи родителей. Вместе с тем Комитет Верховной Рады по вопросам правовой политики в своем заключении ранее указал на значительные риски такого упрощения.
Ниже приводим заключение Комитета по вопросам правовой политики на языке оригинала.
«Законопроект № 6146, яким пропонується можливість надання згоди одним із батьків на тимчасовий виїзд за кордон дитини безпосередньо через Дію, без засвідчення справжності підпису батьків, створює ризиковані механізми виїзду дітей за межі України, містить істотні ризики порушення права дітей та батьків, Європейської Конвенції захисту прав людини та основних свобод.
Також певні положення законопроекту суперечать чинному законодавству, не гарантують підтвердження дійсності згод.
Дія не дозволяє перевірити обсяг дієздатності особи та свободу волевиявлення.
Про це йдеться у рішенні Комітету Верховної Ради України з питань правової політики», - зазначив голова підкомітету з питань діяльності органів юстиції, органів виконання покарань та пробації Ігор Фріс.
Так, законопроектом пропонується внести до Сімейного кодексу, Цивільного кодексу, Цивільного процесуального кодексу, законів України «Про нотаріат», «Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України» та «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» зміни, у яких, зокрема:
Розглянувши щаконопроект в межах предметів відання, народні депутати України – члени Комітету ВР з питань правової політики зазначили, що будь-які реформи, в тому числі цифровізація, повинні відбуватися винятково у правовому полі, особливо у воєнний час.
«Зважаючи на мету запровадження Порталу Дія, враховуючи особливості нотаріального процесу та правового статусу нотаріусів України, які не надають послуги, а вчиняють нотаріальні дії відповідно до закону, а не на підставі договору, враховуючи, що реалізація батьками свого права на вирішення питання щодо виїзду їх дітей за межі України не є за своєю природою адміністративною чи публічною послугою, а також, що законодавець під внесенням відомостей через Портал Дія насправді має на меті запровадити виготовлення згоди у такому Порталі, прийняття законодавчої ініціативи щодо внесення відомостей про згоду через Єдиний державний веб-портал електронних послуг та запровадження цифровізації через Портал Дія «нотаріальних послуг», як про це публічно заявлено, не відповідатиме меті запровадження такого порталу.
Важливо, що оригінал електронного документа повинен давати змогу довести його цілісність та справжність у порядку, визначеному законодавством. Перевірка цілісності електронного документа проводиться шляхом перевірки електронного цифрового підпису (стаття 12 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»). Законодавча ініціатива внесення відомостей про згоду через Єдиний державний веб-портал електронних послуг не передбачає виготовлення електронного чи паперового документа про згоду і не пропонує запровадити перевірку дійсності та цілісності відомостей про запис про згоду органами, для яких призначена така заява.
Відсутність у меті Законопроекту мети досягнення найголовнішого принципу міжнародного права - принципу найвищого інтересу дитини. Окрім цього, незрозумілою є мета забезпечення можливості надання згоди кожним із батьків на тимчасовий виїзд дитини за межі України, враховуючи ту обставину, що в Україні така можливість є забезпечена на належному рівні, так як працює тисячі приватних та державних нотаріусів, які щодня забезпечують таку можливість, вчинення такої нотаріальної дії, як засвідчення справжності підпису батьків на заяві про згоду на тимчасовий виїзд дитини за межі України не є складною, є зрозумілою та не є дискусійною у практичному застосуванні матеріальних та процесуальних норм з цього питання.
Більше того, під час вчинення такої дії нотаріусами забезпечується реалізація принципу найвищого інтересу дитини, так як залежно від країни прямування, правового регулювання перебування дітей у таких країнах, мети тимчасового виїзду, потреб дитини, балансу інтересів батьків та дитини, зміст заяви доповнюється допоміжними згодами, зокрема, на отримання візи, отримання тимчасових статусів, доступу до освітніх, медичних послуг тощо, що також економить фінансові витрати батьків у майбутньому.
З мети Законопроекту вбачається планування до реформування лише одного з ситуативних кейсів виїзду дітей за межі України, який характеризується позитивними рисами: наявність добрих стосунків обох батьків та порозуміння щодо надання згоди на виїзд; повна дієздатність обох батьків та вільність волевиявлення тощо.
Указаний кейс непрацездатний та/або небезпечний для дітей у випадках:
Інакше відбуватиметься завідоме введення в оману громадян України, які не матимуть необхідного пакету документів для виїзду за межі України та перебування на території іноземних держав (проживання, навчання, тимчасовий захист, статус біженця, постійне проживання). За метою має місце вузьке реформування напрямку питання виїзду дітей за межі України, які мають ідеально сприятливі чинники, що не включає середню та гостру проблематику, різні категорії виїздів та інтересів дітей.
Не враховано, що в Україні запроваджено воєнний стан і такого роду законодавчі спрощення створюють більш ризиковані механізми виїзду дітей за межі України, що порушуватиме права дітей та їх батьків або одного з них.
Одним із найголовніших ризиків спрощення порядку перетинання кордону неповнолітніми під час війни є ризик порушення Україною міжнародного законодавства та міжнародних договорів України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою, зокрема статті 11 Конвенції про права дитини ООН, де зазначено, що держави-учасниці вживають заходів щодо боротьби з незаконним переміщенням та неповерненням дітей з-за кордону та статті 3 Гаазької конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей, де зазначається, що «переміщення або утримування дитини розглядаються як незаконні, якщо: a) при цьому порушуються права піклування про дитину, що належать будь-якій особі, установі або іншому органу, колективно або індивідуально, відповідно до законодавства держави, у якій дитина постійно мешкала до переміщення або утримування; та b) у момент переміщення або утримування ці права ефективно здійснювалися, колективно або індивідуально, або здійснювалися б, якби не переміщення або утримування». Видається, запровадження замість нотаріально засвідченої заяви про згоду, згоди одного з батьків, яка по суті не матиме статусу офіційного документа, - не є «заходом боротьби» з незаконним переміщенням дітей під час війни.
Портал Дія не дозволяє перевірити обсяг дієздатності особи.
Нотаріат сьогодні проводить таку перевірку та є гарантом вчинення дій особами, які мають належний обсяг дієздатності. Цифровий алгоритм через свою специфіку можливості підписання шляхом автоматичних, рефлекторних чи монотонних дій, таких як натискання сенсору (на відміну від складних вольових та інтелектуальних дій при фізичному підписанні документів, в якому задіяна дрібна моторика), - не виявляє потенційні ситуації, які можуть свідчити про стан особи, при якій її дієздатність може бути обмежена або вона може бути визнана недієздатною, що може привести до збільшення кількості визнання таких дій нікчемними або недійсними.
Портал Дія також не дозволяє перевіряти вільність волевиявлення.
Встановлення дійсної волі та відповідності її волевиявленню особи при підписанні згоди на виїзд дитини за межі України за допомогою сервісу в додатку «Дія» є неможливим, оскільки в такій процедурі держава не може уникнути ситуацій, коли, наприклад, підписання такого документа здійснюватиметься особою під впливом фізичного примусу, або під введенням в оману чи внаслідок помилки (коли особа помилково вважатиме, що мова йде про короткотривалу подорож, а насправді це потенційна еміграція, або коли особа даватиме згоду на виїзд, наприклад до Польщі, а це потенційно означатиме вільне пересування дитини з другим із батьків до будь-якої країни Шенгенської угоди і т.д.)», - отмечено в решении Комитета.
Автор: Наталя Мамченко
Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.