Як відомо, в Україні Державна виконавча служба вже стала для деяких громадян синонімом безвиході. Так, навіть якщо ви пройшли крізь всі кола судового оскарження, ДВС не гарантує вам виконання судового рішення.
Раніше про те, чому у ДВС не виходить виконувати судові рішення, розповідав заступник міністра юстиції Дениса Малюськи з питань виконавчої служби Андрій Гайченко (детальніше за посиланням). Слід зауважити, що у держвиконавців виникають проблеми не лише зі стягененням присуджених сум соціальних виплат, але й по звичайним справам, де боржником є приватна особа.
Тож, у свій час в Україні була проведена реформа та з’явився інститут приватних виконавців як альтернатива державним. Втім, за весь час - з різних причин - їх сформувалася невелика кількість, а в умовах війни їх повноваження будуть ще й обмежені.
Відповідна спірна норма з’явилася у законопроекті «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану» 7317, що наразі зареєстрований у Верховній Раді. Розроблявся він Мінюстом.
Зокрема Прикінцеві та перехідні положення Закону про виконавче провадження пропонується доповнити нормою про те, що постанову чи інший документ приватного виконавця може скасувати державний виконавець. При цьому вказується підстава досить широкого тлумачення для такого скасування («суперечить вимогам закону»).
«У період дії воєнного стану постанова або інший процесуальний документ (або їх частина), винесені у виконавчому провадженні приватним виконавцем, якщо вони суперечать вимогам закону, можуть бути скасовані за зверненням сторони виконавчого провадження або особи, права якої порушені, постановою керівника органу державної виконавчої служби, який входить до складу структурного підрозділу Міністерства юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, або керівника структурного підрозділу територіального органу Міністерства юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень на території виконавчого округу приватного виконавця, крім випадків коли наявна інформація про судове провадження, ініційоване особою яка подала звернення, у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави.
Банкам чи іншим фінансовим установам така постанова направляється поштою або на офіційну електронну адресу, а також може бути вручена під розписку.
Порядок направлення державними виконавцями платіжних вимог на примусове списання коштів у період дії воєнного стану визначається Міністерством юстиції України.».
В Асоціації приватних виконавців України повідомили, що звернулася з відкритим листом до народних депутатів у зв'язку з неприпустимістю прийняття проекту Закону 7317.
«Сьогодні ми ставимо питання не про подальший розвиток змішаної системи примусового виконання рішень, а про її збереження. Після початку збройної агресії російської федерації проти нашої держави Міністерством юстиції України було зупинено доступ до Єдиних і Державних реєстрів, серед них і автоматизованої системи виконавчого провадження (АСВП).
На початку квітня роботу АСВП відновлено лише для органів державної виконавчої служби, а для приватних виконавців за відсутності будь-яких правових, технічних або інших підстав – ні. Внаслідок цього заблокованим залишилося виконання ¼ всіх виконавчих проваджень на суму майже 150 мільярдів гривень.
Таким чином, наразі кредитори не можуть отримати стягнуті ще до оголошення воєнного стану кошти, а боржники – відновити можливість розпоряджатися своїм майном та арештованими рахунками.
Численні звернення до Міністра юстиції України, його профільного заступника, Директора Департаменту державної виконавчої служби, адміністратора АСВП ДП «НАІС» не давали свого результату.
За цей час Асоціація приватних виконавців України підготувала пропозиції щодо розблокування арештованих рахунків незалежно від суми стягнення за виконавчим документом і спрощеного порядку заміщення приватних виконавців.
Проте наприкінці квітня Міністерство юстиції України ініціювало власний законопроект без консультацій із зацікавленими представниками професії – Проект закону 7317 від 26.04.2022 «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану» (далі – Проект закону). Наразі документ зареєстровано народними депутатами України у Верховній Раді України.
Прийняття законопроекту зумовить відкат назад у ті часи, коли посадові особи органів державної виконавчої служби підміняли собою правосуддя та у ручному режимі керували виконанням рішень, вирішували, які судові рішення виконувати, а які ні. Інституційна незалежність приватних виконавців може бути скасована, а надання повноважень посадовим особам державної виконавчої служби на скасування постанов та інших процесуальних рішень приватних виконавців зробить їх фактично «філіалом» державної виконавчої служби.
Нагадаємо, що успіх реформи примусового виконання рішень якраз і полягав у зворотному – у мінімізації втручання посадових осіб у процес виконання судового рішення приватним виконавцем.
Функції зі здійснення одноособового контролю та виявлення у діях приватних виконавців «ознак порушення вимог законодавства» передаються у руки посадових осіб, які не зацікавлені у ефективності роботи приватних виконавців, а рівно навпаки – у якомога більших стягненнях державними виконавцями. Такими посадовими особами є Директор та керівники регіональних управлінь державної виконавчої служби, які отримують 1-4 % від стягнутого виконавчого збору у вигляді легальної винагороди», - зазначили там.
Нагадаємо, що законопроект про реформу виконавчого проваження №5660 був прийнятий у першому читанні 14 липня 2021 року та готувався до другого.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.