Народні депутати, включно із першим заступником спікера Олександром Корнієнко зареєстрували у Верховній Раді законопроект 7221 «Про внесення змін до пункту 5-2 розділу 9 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (щодо застосування його положень в період дії правового режиму воєнного стану)»
Проєкт Закону розроблено з метою спрощення механізму отримання суб’єктами господарювання державних коштів на компенсацію збитків пов’язаних з воєнним станом та дотримання положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про асоціацію).
Обґрунтування
Законом «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України» від 15.03.2022 № 2134-ІХ, зокрема пунктом 2 Прикінцевих положень норми Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» внесено зміни, відповідно до яких установлено, що у період дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування:
Підписанням Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Україна прийняла на себе зобов’язання згідно статті 264 зазначеної Угоди застосовувати правила функціонування державної допомоги, визначені статтями 262, 263 (3) або 263 (4) цієї Угоди, та використовувати відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Союзу.
Крім того відповідно до частини першої статті 267 Угоди про асоціацію Україна протягом трьох років з дати набрання чинності цією Угодою має, зокрема, прийняти національне законодавство про державну допомогу та створити незалежний у своїй діяльності орган, який матиме повноваження, необхідні для застосування у повному обсязі статті 262 цієї Угоди. Цей орган, inter alia, матиме повноваження дозволяти схеми державної допомоги та індивідуальні випадки надання допомоги відповідно до критеріїв, визначених у статтях 262 та 264 цієї Угоди, а також вимагати повернення державної допомоги, яка була надана незаконно. Будь-яка нова допомога, яка надається в Україні, має відповідати положенням статей 262 та 264 цієї Угоди протягом одного року з дати створення такого органу.
Відповідно до частини другої статті 262 Угоди про асоціацію вважатиметься сумісним з належним функціонуванням Угоди, зокрема, допомога на відшкодування збитків, спричинених природними катастрофами або надзвичайними ситуаціями.
Статтею 50 Регламенту Регламенту Комісії (ЄС) № 651/2014 від 17 червня 2014 року про визнання певних категорій допомоги сумісними з внутрішнім ринком у рамках застосування статей 107 і 108 Договору (Commission Regulation (EU) No 651/2014 of 17 June 2014 declaring certain categories of aid compatible with the internal market in application of Articles 107 and 108 of the Treaty) програми допомоги для компенсації збитків, завданих надзвичайними ситуаціями, повинні бути сумісні з внутрішнім ринком у розумінні статті 107(2)(b) Договору та звільняються від вимоги щодо повідомлення згідно зі статтею 108(3) Договору.
Отже, враховуючи викладене незастосування норм Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» протягом року після припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану та незастосування його положень до будь-якої державної допомоги суб’єктам господарювання (крім тієї, що надана для відшкодування збитків, завданих у період дії правового режиму воєнного стану) не узгоджується із положеннями Угоди про асоціацію.
Крім того, статтею 19 Закону України «Про міжнародні договори» передбачено, якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору.
Основні положення
Проектом Закону пропонується вести зміни до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» з метою спрощення та прискорення процедури отримання суб’єктами господарювання за рахунок ресурсів держави та місцевих ресурсів компенсації збитків, відновлення критичної інфраструктури, а саме.
У період дії правового режиму воєнного стану норми статей 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 16 цього Закону та інші норми законодавства, що випливають із зазначених статей цього Закону, не застосовуються.
Державна допомога, що надається у період дії правового режиму воєнного стану, є допустимою.
Надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку:
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.