Верховна Рада повторно схвалила багатостраждальний законопроект № 3475 «Про адміністративну процедуру» з пропозиціями Президента України. За відповідне рішення проголосували 294 народних депутати.
У своїх пропозиціях Володимир Зеленський запропонував вивести з-під дії цього документа відносини, що виникають під час застосування законодавства про національну безпеку та оборону, громадянство, надання притулку в Україні.
Крім того, глава держави наголосив на необхідності введення максимально зваженого механізму набуття чинності цим законом, що забезпечить належний рівень реалізації громадянами своїх прав відповідно до принципів адміністративної процедури», - заявили в Офісі Президента.
«Крім цього, поза увагою Закону залишено окремі сфери діяльності держави, через особливу природу та характер яких дотримання певних Законом процедур може унеможливити або ускладнити оперативне прийняття невідкладних рішень, реалізацію національних інтересів, а отже, порядок прийняття рішень у таких сферах вимагає відмінного від певного Законом порядку ухвалення рішень», - йдеться у пропозиціях глави держави.
Закон набирає чинності через 12 місяців з дня його опублікування, крім пункту 8 цього розділу, який набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону (пункт 1 розділу 9).
Ухвалення вказаного закону було однією з вимог Євросоюзу на євроінтеграційному шляху України.
Серед іншого, законом запроваджується порядок виконання адміністративних актів, він передбачений Розділом VII законопроекту.
Адміністративний акт, як правило, ухвалюється у письмовій (електронній або паперовій) формі. У випадках, передбачених законом, у тому числі з метою запобігання загрозі життю, здоров’ю громадян, майну або громадській безпеці, адміністративний акт може бути прийнято в усній формі.
Він набирає чинності стосовно учасника адміністративного провадження з дня доведення його до відома відповідної особи, якщо інший строк набрання ним чинності не передбачено законом або самим адміністративним актом.
Доведення адміністративного акта до відома особи здійснюється шляхом:
1) вручення акта або надсилання його поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення);
2) надсилання на адресу електронної пошти чи передачі з використанням інших засобів телекомунікаційного зв’язку;
3) публічного оголошення, оприлюднення згідно з вимогами законодавства;
4) усного повідомлення у випадках, передбачених законом.
Якщо адміністративний акт стосується великої кількості осіб, він доводиться до відома таких осіб через офіційний вебсайт адміністративного органу та/або шляхом публікації у друкованих засобах масової інформації із зазначенням суті рішення, порядку ознайомлення з актом та порядку його оскарження.
Адміністративний акт є обов’язковим до виконання з дня набрання ним чинності.
У разі якщо адміністративний акт добровільно не виконано зобов’язаною особою – адресатом адміністративного акта, адміністративний орган приймає рішення про застосування заходу впливу.
Заходами впливу є:
1) вчинення дій за рахунок зобов’язаної особи – адресата адміністративного акта іншою особою;
2) накладення грошового стягнення за невиконання адміністративного акта;
3) безпосередній вплив.
Виконання адміністративного акта забезпечується адміністративним органом, який його прийняв (крім випадків, передбачених законодавством про виконавче провадження).
Адміністративний орган також забезпечує виконання адміністративних актів, прийнятих за результатами розгляду скарг.
У разі коли адміністративний акт не виконано зобов’язаною особою - адресатом адміністративного акта в установлений адміністративним органом строк і передбачена ним дія не може бути виконана іншою особою, адміністративний орган буде виносити постанову про накладення на зобов’язану особу грошового стягнення у розмірі від 70 до 530 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян до фізичних осіб, від 175 до 1765 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян до фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб або громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи.
Одночасно із застосуванням грошового стягнення адміністративний орган призначить новий строк для виконання адміністративного акта.
У разі повторного невиконання адміністративного акта у новопризначений строк без поважних причин адміністративний орган у тому ж порядку одноразово накладає на зобов’язану особу грошове стягнення в тому самому або подвійному розмірі.
Якщо виконання дії за власний рахунок зобов’язаної особи чи грошове стягнення, накладене відповідно до закону, не можуть досягти цілі адміністративного акта чи з об’єктивних обставин не можуть досягти мети адміністративного акта, або з об’єктивних обставин не можуть бути застосовані, адміністративний орган може застосувати безпосередній вплив до зобов’язаної особи, якщо законом йому надані відповідні повноваження.
У разі якщо адміністративному органу законом не надані повноваження щодо застосування безпосереднього впливу, за його зверненням адміністративний акт виконується іншим адміністративним органом, який має відповідні повноваження.
Нагадаємо, що суддя КАС ВС Володимир Бевзенко раніше у коментарі нашому виданню зазначив, що цей Закон є «мірилом рішень, дій та бездіяльності суб'єктів владних повноважень». «Цей Закон є конституцією діяльності будь-якого адміністративного органу. І за цим мірилом адміністративні суди вимірятимуть, перевірятимуть, наскільки адміністративні органи законно діяли в адміністративних процедурах за фізичними та юридичними особами. Цей Закон спрямовано затвердження верховенства, правничу та практичну реалізацію правами людини. І головне – він описує, як має ухвалюватися адміністративний акт на користь громадян», - вважає суддя.
Раніше ми писали, що Верховна Рада ухвалила закон про адміністративну процедуру із пропозиціями Зеленського.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.