З 23-го серпня набрав чинності Закон № 1368-ІХ, який закріплює на законодавчому рівні визначення е-паспорта і прирівнює його до фізичних аналогів.
«Судово-юридична газета» вирішила отримати відповіді на запитання, які пов’язані з користуванням цифровими паспортами у застосунку «Дія».
Перевірка достовірності документів такого формату
У законі про цифрові документи зазначено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи мають забезпечити перевірку цифрових документів. Відповідно, як планується організувати перевірку документів? Це буде виключно через застосунок чи необхідно закуповувати відповідне обладнання?
Керівник із розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трасформації Мстислав Банік, пояснив, що наразі повністю це все доступно через застосунок «Дія».
«Ми розмістили у правому верхньому куті сканер QRкодів. І він працює з усіма документами. Але паралельно триває робота над службовим входом, щоб можна було не на спеціальному пристрої, а на будь-яких планшетах чи смартфонах авторизуватися за службовим входом для юридичних осіб і так само сканувати QR-код. Але поки що ця технологія ще недоступна», - пояснив Банік.
Мстислав додав, що спеціальне обладнання не потрібно. Спеціально робиться так, щоб просто було програмне забезпечення для цього.
Раніше ми писали, що Управління державної охорони може пропустити за пред’явлення цифрового паспорту лише до Кабінету Міністрів та Верховної ради. Інші установи, які охороняються УДО, не забезпечені відповідним обладнанням для перевірки достовірності.
Можливо, працівники УДО матимуть змогу через службовий вхід у «Дію» виконувати перевірку документів зі своїх смартфонів.
Коли на касах магазинів відмовляються приймати е-паспорт
Також існує проблема, що деякі магазини досі відмовляються приймати е-паспорт для підтвердження віку. Там кажуть, що вони не можуть здійснити перевірку. Що варто робити у таких випадках?
«Оскільки ми говоримо про цифровий паспорт, то з 23 серпня має таку ж саму юридичну силу як і звичайний паспорт паперовий. Можна викликати поліцію, оскільки це є адміністративним правопорушенням. Ми створили всі можливості, щоб можна було інтегруватися і перевіряти документи. Це повністю безкоштовно», - прокоментував Мстислав Банік.
Також він додав, що загалом вже понад 1500 компаній і державних установ приймають цифрові документи. Сюди входять і окремі одиниці: як ЦНАПи, так і мережі – Нова Пошта, наприклад.
Передача копій документів через Дію: який обсяг інформації про людей можуть отримати компанії
Тоді ж виникають запитання стосовно того, який обсяг інформації може отримати, наприклад, «Нова Пошта», яка через сканування штрих-коду ініціює передачу документів через застосунок «Дія».
За словами Мстислава, є дві процедури: до 5 тисяч гривень і від 5 тисяч грвень. У першому варіанті діє валідація документів – це перевірка дійсності, чи особа пред’явила справжній документ. У такому випадку у них ніяка інформація не передбачена для зберігання.
«Якщо ми говоримо про операції на понад 5 тис. грн, тоді це вже підпадає під фінансовий моніторинг. У такому випадку скан QR-коду призводить не просто до перевірки, а до того, що клієнт отримує запит на отримання копій паспорту. Хочу зауважити, що всі надсилання копій документів через Дію передбачають, що на цих копіях буде вказано, коли і кому було видано це», - пояснив керівник.
Також він додав, що в «Дії» буде зазначено, кому особа надавала раніше копію паспорта.
Що про нас можуть дізнатися фізичні чи юридичні особи, які отримують копію паспорта
Ми також поцікавилися, чи є різниця, який обсяг інформації передається залежно від того, хто (фізична особа, юридична, орган державної влади) просить передати документи через застосунок «Дія»? Чи залишаються ці дані у місцях, де вони були отримані після сканування та передачі?
Мстислав Банік розповів, що все діє відповідно до того, на що компанія має право: чи просто перевіряти документи, чи робити запит на отримання копії. Наприклад, мережа супермаркетів у жодному разі не має права просити копію. У них технічно немає такої можливості.
«А якщо ми говоримо про операції, які вимагають отримання копій або підпадають під фінансовий моніторинг, який передбачає отримання копій, то формується повна копія паспорта», - пояснив Банік.
Він додав, що якщо мова йде про фінмоніторинг, то у тій же «Нові пошті» копії мають залишатися. Або ж коли ми відкриваємо рахунок у банку, то повинна зоставатися ця копія. Це стосується і операцій у понад 5 тис. грн.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.