Верховна Рада в першому читанні ухвалила проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» та деяких інших законодавчих актів України щодо регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках (реєстр. № 5865 від 26.08.2021).
Законопроект значно розширює повноваження та можливості Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, вносить зміни в процесуальні кодекси, а також забороняє фінансові піраміди.
По-перше, в законодавство запроваджується термін «вища юридична освіта».
Під нею нардепи розуміють юридичну освіту другого (магістерського) ступеня вищої освіти (або прирівняна до неї вища освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста), здобуту в Україні, а також вищу юридичну освіту відповідного ступеня, здобуту в іноземних державах та визнану в Україні в установленому законом порядку.
Стаж професійної діяльності у сфері права – стаж професійної діяльності особи за спеціальністю після здобуття нею вищої юридичної освіти.
Крім того, в законопроект включений термін «атестація». Це процедура перевірки теоретичних та практичних знань особи, яка має намір зайняти або продовжувати обіймати посаду керівника професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків з метою встановлення її кваліфікації та підготовленості до обіймання зазначеної посади.
Одночасно, в законопроект наявне поняття «кримінальне правопорушення у сфері ринків капіталу та організованих товарних ринків», під яким розуміють кримінальне правопорушення у сфері господарської діяльності, передбачене статтями 199 (в частині виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою збуту, а також збут незаконно виготовлених, одержаних чи підроблених державних цінних паперів), 222-1, 222-3, 223-1, 224, 231 (в частині умисних дій, спрямованих на отримання відомостей, що становлять професійну таємницю на ринках капіталу та організованих товарних ринках), 232 (в частині умисного розголошення професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках), 232-1, 232-2 Кримінального кодексу України.
По-друге, в Цивільному кодексі змінять зміст терміну «Цінні папери». Це буде вид фінансового інструменту, який посвідчує майнові та інші права його власників, що виникають внаслідок вчинення одного чи кількох правочинів (емісії або видачі цінного паперу) та має грошовий вираз. А статтю 196 «Вимоги до цінного паперу» з ЦКУ взагалі виключать.
Цінними паперами будуть вважатися (зміни до Закону «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки»):
1) акції;
2) облігації;
3) казначейські зобов’язання України;
4) інвестиційні сертифікати;
5) опціонні сертифікати;
6) фондові варіанти;
7) кредитні ноти;
8) депозитарні розписки;
9) державні деривативи;
10) сертифікати фондів операцій з нерухомістю;
11) депозитні сертифікати банків;
12) ощадні сертифікати банків;
13) векселі;
14) заставні;
15) інші фінансові інструменти, визначені цінними паперами законом.
Крім того, законопроектом № 5865 пропонується внести зміни до процесуальних кодексів, згідно з якими суди будуть зупиняти виконання договорів та надавати доступ до інформації про електронні комунікаційні послуги за заявами Комісії з цінних паперів.
Зміни до ЦПК
Питання про розкриття професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках буде розглядатися в порядку окремого провадження в цивільному процесі.
Розгляд судом справ про розкриття професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках буде проводитися наступним чином.
Заява про розкриття професійним учасником ринків капіталів та організованих товарних ринків інформації, що містить професійну таємницю на ринках капіталу та організованих товарних ринках щодо юридичної або фізичної особи подається до суду за місцезнаходженням такого учасника.
Справа розглядається у п’ятиденний строк з дня надходження заяви у закритому судовому засіданні з повідомленням заявника, особи, щодо якої вимагається розкриття професійної таємниці, а у випадках, коли справа розглядається з метою охорони державних інтересів та національної безпеки, - з повідомленням лише заявника.
Неявка в судове засідання без поважних причин заявника та (або) особи, щодо якої вимагається розкриття професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках, чи їх представників або представника професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків не перешкоджає розгляду справи, якщо суд не визнав їхню участь обов’язковою.
Якщо під час розгляду справи буде встановлено, що заява ґрунтується на спорі, який розглядається в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз’яснює зацікавленим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.
Якщо під час судового розгляду буде встановлено, що заявник вимагає розкрити інформацію, яка містить професійну таємницю на ринках капіталу та організованих товарних ринках щодо юридичної або фізичної особи без підстав і повноважень, визначених законом, то суд ухвалює рішення про відмову в задоволенні заяви.
Ухвалене судом рішення підлягає негайному виконанню. Копії рішення суд надсилає професійному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків, в розпорядженні якого знаходиться інформація про особу, заявнику та особі, щодо якої надається інформація. Особа, щодо якої професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків розкриває професійну таємницю на ринках капіталу та організованих товарних ринках, або заявник мають право у п’ятиденний строк оскаржити ухвалене судом рішення до апеляційного суду в установленому порядку. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Змін зазнає і КАСУ.
Депутати зайнялися своєю улюбленою справою – почали додавати в КАСУ спеціальний порядок розгляду окремих категорій справ.
Зокрема, для провадження у справах за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо накладення арешту на майно або зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках запроваджують окремий розділ.
Провадження у справах за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку при здійсненні нею визначених законом повноважень здійснюється на підставі заяви щодо:
1) накладення арешту на майно;
2) зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому КАСУ порядку, позбавлення за ухвалою суду права на розпорядження та користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом вчинення правопорушення або отримання неправомірної вигоди.
Майно є доказом, якщо воно було об’єктом протиправних дій, або було набуто протиправним шляхом, або було знаряддям вчинення правопорушення, або зберегло на собі сліди або містить відомості про вчинення протиправних дій, та може бути використано як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час дослідження, що проводиться Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Не допускається накладення арешту з підстав інших, ніж з метою запобігання можливості приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження майна, яке є предметом арешту.
Вартість майна, яке належить арештувати, повинна бути співмірною розміру шкоди, завданої правопорушенням або розміру неправомірної вигоди, яка отримана особою.
Зупиненням виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках є тимчасова, до скасування у встановленому КАСУ порядку, заборона вчинення дій, які сторони договору – учасники ринків капіталу або учасники товарних спот-ринків зобов’язалися вчинити на виконання таких договорів.
Зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках допускається виключно з підстав недопущення вчинення порушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках або недопущення (зменшення) негативних наслідків такого порушення.
Невиконання сторонами договору – учасниками ринків капіталу або учасниками товарних спот-ринків дій, передбачених договором внаслідок дії заборони суду, не є порушенням зобов’язання та не може бути підставою для застосування правових наслідків порушення зобов’язання.
Повернення заяви щодо накладення арешту на майно не є перешкодою для повторного звернення з нею до суду після усунення її недоліків.
Повернення заяви щодо зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках не є перешкодою для повторного звернення з нею до суду після усунення її недоліків, але не пізніше ніж протягом 48 годин з моменту винесення постанови про попереднє зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Суд ухвалою відмовляє у відкритті провадження про накладення арешту на майно за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, якщо заявлено вимогу щодо майна, що не пов’язано з проведенням такою Комісією дослідження.
Суд ухвалою відмовляє у відкритті провадження про зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, якщо договір, щодо якого заявлено вимогу, не пов’язаний з предметом дослідження.
Відмова у відкритті провадження за заявою унеможливлює повторне звернення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з такою самою заявою.
У разі постановлення судом ухвали про відкриття провадження у справі суд приймає рішення по суті заявлених вимог не пізніше 96 годин з моменту відкриття провадження.
Суд відмовляє у задоволенні заяви про накладення арешту на майно, якщо Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку не доведе, що майно, щодо якого подано заяву про накладення арешту, є доказом .
Суд відмовляє у задоволенні заяви про зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках, якщо Національна комісії з цінних паперів та фондового ринку не доведе, що укладення або виконання таких договорів становить порушення законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринків, яке можливо уникнути або негативні наслідки якого можливо уникнути або зменшити внаслідок такого зупинення.
У разі задоволення заяви про накладення арешту на майно суд застосовує найменш обтяжливий спосіб арешту майна.
Суд зобов’язаний застосувати такий спосіб арешту майна або зупинення виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках, який не призведе до зупинення або надмірного обмеження правомірної підприємницької діяльності особи, щодо якої (майна або зобов’язань якої) постановляє ухвалу, або інших наслідків, які суттєво позначаються на інтересах третіх осіб.
Провадження у справах за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги при здійсненні нею визначених законом повноважень здійснюється на підставі відповідної заяви про надання доступу до наступної інформації про електронні комунікаційні послуги:
1) від постачальників послуг голосових електронних комунікацій та/або міжособистісних послуг електронних комунікацій – інформації, яка ідентифікує абонентів (найменування або ім’я (в розумінні Цивільного кодексу України) та адреса), платіжні реквізити, вхідні та вихідні повідомлення із датою, часом, тривалістю та ідентифікацією телефонних номерів (номерів національного або міжнародного плану нумерації), з яких були отримані та/або на які надіслані повідомлення;
2) від постачальників послуг доступу до мережі Інтернет – інформації, яка ідентифікує абонентів (найменування або ім’я (в розумінні Цивільного кодексу України) та адреса), платіжні реквізити, строк користування послугою, тип використовуваної послуги, мережеві адреси та час/дати сеансу та його тривалість.
Суд ухвалою відмовляє у відкритті провадження щодо надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги за заявою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, якщо заявлено вимогу щодо інформації, що не пов’язана з проведенням такою Комісією дослідження.
Відмова у відкритті провадження за заявою унеможливлює повторне звернення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з такою самою заявою.
У разі постановлення судом ухвали про відкриття провадження у справі суд приймає
Суд відмовляє у задоволенні заяви щодо надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги, якщо Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку не доведе, що інформація, щодо якої подано заяву, стосується предмету дослідження, яке проводиться Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
У разі задоволення заяви щодо надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги суд постановляє ухвалу, в якій зазначає:
1) про надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги;
2) підстави надання доступу до інформації про електронні комунікаційні послуги;
3) порядок виконання ухвали.
Заборона фінансових пірамід
Вимоги щодо заборони фінансових пірамід будуть міститися в розділі ХІІ «Протидія зловживанням на ринках капіталу», яким доповнюється діючий Закон № 3480-IV.
Стаття 165. Заборона фінансових пірамід
Така заборона стосуються будь-яких юридичних або фізичних осіб.
Рекламодавцям під час замовлення виробництва та розповсюдження реклами фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків заборонять розповсюджувати рекламу щодо фінансових пірамід.
В розумінні законопроекту фінансова піраміда – це шахрайство з використанням фінансових інструментів, а так само об’єктів цивільних прав, що мають ознаки фінансових інструментів, яке передбачає створення, функціонування та просування, в тому числі за допомогою засобів масової інформації, схеми взаємовідносин між засновником схеми та її інвесторами, відповідно до якої залученим інвесторам обіцяється отримання значного пасивного доходу та виплата такого доходу залежить від залучення нових інвесторів до функціонування такої схеми.
До фінансової піраміди не належать операції, що здійснюються фінансовими установами під час надання ними фінансових послуг :
- торгівля валютними цінностями;
- залучення фінансових активів із зобов'язанням щодо наступного їх повернення;
- фінансовий лізинг;
- надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту;
- надання гарантій;
- фінансові платіжні послуги;
- у сфері страхування;
- діяльність у системі накопичувального пенсійного забезпечення;
- професійна діяльність на ринках капіталу;
- факторинг;
- банківські та інші фінансові послуги.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку визначає та оприлюднює на своєму вебсайті орієнтовний невичерпний перелік ознак створення, функціонування та/або просування фінансової піраміди, а також прийнятні ринкові практики, які не є фінансовими пірамідами.
Законодавство щодо протидії фінансовим пірамідам буде застосовуватися до:
1) будь-яких цінних паперів;
2) будь-яких фінансових інструментів, які не є цінними паперами;
3) об’єктів цивільних прав, що мають ознаки цінних паперів;
4) об’єктів цивільних прав, що мають ознаки фінансових інструментів.
При цьому в парламенті зареєстрований та досі не розглянутий законопроект № 3479 від 14.05.2020 «Про заборону фінансових пірамід в Україні», який визнаний таким що відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Також в КАСУ внесуть зміни, щоб прискорити примусове відчуження землі під будівництво доріг.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.