Міністр юстиції України Денис Малюська запропоновував Кабміну схвалити проект Закону України «Про внесення зміни до пункту 4-1 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України».
Проектом Закону пропонується передбачити, що у період відсутності повноважного складу Вищої ради правосуддя перерозподіл видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня в межах загального обсягу бюджетних призначень за відповідною бюджетною програмою окремо за загальним та спеціальним фондами державного бюджету здійснюється Державною судовою адміністрацією України без погодження з Вищою радою правосуддя.
Необхідність законопроекту міністр пояснює наступним.
Забезпечення здійснення перерозподілу видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня у системі Державної судової адміністрації України у разі відсутності повноважного складу Вищої ради правосуддя.
Відповідно до статті 151 Закону України від 02.06.2016 N 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» Державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 148 Закону N 1402-VIII Державна судова адміністрація України здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів (окрім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь.
Частиною першою статті 152 Закону № 1402-VIII встановлено, що до повноважень Державної судової адміністрації України належить, зокрема, представлення судів у відносинах із Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік у межах повноважень, визначених цим Законом; підготовка бюджетного запиту.
Відповідно до частини п'ятої статті 22 Бюджетного кодексу України визначені повноваження головних розпорядників бюджетних коштів, зокрема, встановлено, що головний розпорядник здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Для забезпечення цієї норми відповідно до абзацу другого пункту 4-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України Державна судова адміністрація України наділена повноваженнями здійснювати перерозподіл видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня в межах загального обсягу бюджетних призначень за відповідною бюджетною програмою окремо за загальним та спеціальним фондами державного бюджету за погодженням з Вищою радою правосуддя.
Разом з цим державою були взяті зобов'язання щодо реформування Вищої ради правосуддя відповідно до вимог Меморандуму про економічну і фінансову політику щодо нової 18-місячної Програми Stand-by для України від 02.06.2020 та Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором щодо отримання Україною макрофінансової допомоги Європейського Союзу у сумі до 1,2 млрд євро, який ратифікований Україною відповідно до Закону України від 25.08.2020 № 825-IX.
На виконання зазначеного Верховною Радою України прийнято Закон України від 14.07.2021 № 1635-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя», положеннями якого передбачено удосконалення порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя шляхом створення Етичної ради за участю міжнародних експертів.
Етична рада встановлюватиме відповідність кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності, а також здійснить одноразове оцінювання відповідності діючих членів Вищої ради правосуддя (крім Голови Верховного Суду) вказаним критеріям.
В силу вимог пункту 23-1 розділу III «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 21.12.2016 № 1798-VIII «Про вищу раду правосуддя» наразі автоматично призначено перший склад Етичної ради.
При цьому існує ймовірність, що члени Вищої ради правосуддя можуть бути звільнені з посад за власним бажанням.
У такому випадку Вища рада правосуддя не буде повноважною, що призведе до неможливості прийняття нею рішень, зокрема в частині погодження перерозподілу видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня у системі Державної судової адміністрації України.
Враховуючи викладене, виникла необхідність нормативного врегулювання оперативного перерозподілу видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня у системі Державної судової адміністрації України, у разі неможливості здійснювати Вищою радою правосуддя свої повноваження.
Раніше розповідалося, скільки коштів і на які цілі роздадуть судам в наступному році.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.