В парламенті зареєстровано безліч законопроектів про удосконалення діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами.
Черговий законопроект № 6316 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів щодо гарантій прав інвесторів» був зареєстрований 18.11.2021 великою групою народних депутатів на чолі з Галиною Янченко.
Головним Комітетом для нього визначений Комітет з питань правоохоронної діяльності.
Законопроект вносить низку змін до КПК, а також доповнює його новими нормами, а саме статтями 1751-1755, які регулюють правові інструменти взаємодії Національного агентства з судом та органами слідства.
Згідно з пропонованими змінами в управління органу виявлення, розшуку та управління активами можуть бути передані активи, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та вирішено питання про передачу в управління органу розшуку та управління активами і які відповідають вимогам, встановленим законом, з метою збереження економічної вартості таких активів на підставі:
1) ухвали слідчого судді під час досудового розслідування;
2) ухвали суду під час судового провадження;
3) письмової згоди власника, копія якої надсилається Національному агентству з відповідним зверненням прокурора, в порядку та на умовах визначених законом.
В першому випадку слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, а в кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - до слідчого судді Вищого антикорупційного суду.
В другому випадку прокурор звертається з клопотанням до суду, що здійснює судовий розгляд.
Нарешті, в третьому випадку, прокурор письмово звертається до органу виявлення, розшуку та управління активами з наданням копії письмової згоди власника активів на їх передання в управління.
Прокурор вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів органу розшуку та управління активами.
Слідчий або прокурор може звернутися до органу виявлення, розшуку та управління активами за наданням письмових роз'яснень щодо можливості забезпечення органом ефективного управління активом і забезпечення збереження таких активів.
Орган виявлення, розшуку та управління активами не пізніше 5 календарних днів з моменту отримання звернення від слідчого або прокурора зобов'язаний надати аргументовану відповідь на звернення.
Не надання органом виявлення, розшуку та управління активами відповіді на звернення слідчого або прокурора не перешкоджає зверненню до суду з клопотанням про передачу активу в управління.
Прокурор зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня після проголошення судом рішення письмово повідомити орган виявлення, розшуку та управління активами про прийняте судом рішення та надіслати його копію, а також вжити невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Як суди будуть розглядати клопотання про передачу активу в управління
З клопотанням про передачу активів в управління органу розшуку та управління активами до слідчого судді, суду має право звернутися слідчий за погодженням з прокурором або прокурор.
Клопотання про передачу активів в управління органу виявлення, розшуку та управління активами розглядається слідчим суддею, судом не пізніше десяти днів з дня його надходження до суду за участі слідчого та/або прокурора, підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника активів, захисника, законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження. Неприбуття цих осіб не перешкоджає розгляду клопотання.
Слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання слідчого, прокурора про передачу активів в управління органу виявлення, розшуку та управління активами подано без додержання вимог до нього, повертає його слідчому, прокурору та встановлює строк в сімдесят дві години або з урахуванням думки слідчого, прокурора – менший строк для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу.
Під час розгляду клопотання про передачу активів в управління органу виявлення, розшуку та управління активами слідчий суддя, суд має право за клопотанням учасників розгляду або за власною ініціативою заслухати свідка чи дослідити матеріали, що мають значення для вирішення питання про передачу таких активів в управління.
У разі задоволення клопотання слідчий суддя, суд постановляє ухвалу, в якій зазначає:
1) перелік активів, які передаються органу виявлення, розшуку та управління активами в управління;
2) обґрунтування відповідності активів вимогам, встановленим законом, до активів, які можуть бути передані в управління органу виявлення, розшуку та управління активами, а також обґрунтування підстав та необхідності для передачі активів в управління;
3) посилання на ухвалу про накладення арешту на майно, що передається в управління, якщо арешт на таке майно накладено раніше, про що постановлено окрему ухвалу про арешт майна;
4) строки передання активів в управління та порядок виконання ухвали із зазначенням способу інформування заінтересованих осіб.
5) безпосередній спосіб (способи) управління активами.
При обранні способу управління активами у вигляді розпорядження майном таке розпорядження може бути здійснене лише після винесення вироку, що набрав законної сили, окрім щодо майна, яке швидко псується та/або відносно якого власник надав письмову згоду на його реалізацію.
Копія ухвали негайно після її постановлення вручається слідчому, прокурору, а також іншим учасникам кримінального провадження, присутнім під час оголошення ухвали.
У разі відсутності таких осіб під час оголошення ухвали копія ухвали надсилається їм не пізніше наступного робочого дня після її постановлення.
Копія ухвали слідчого судді, суду разом зі зверненням прокурора щодо передачі активів в управління надсилаються судом органу виявлення, розшуку та управління активами не пізніше наступного робочого дня після її винесення.
Ухвала виконується негайно прокурором.
Якщо інше не встановлене ухвалою, прокурор вживає невідкладних заходів щодо передачі активів в управління органу виявлення, розшуку та управління активами, зокрема передає такі активи за актом прийому-передачі, якщо інше не обумовлено властивостями відповідного активу чи положеннями законодавства, але у будь-якому разі в спосіб, що передбачає документальне оформлення та фіксацію факту та моменту у часі прийому-передачі.
Рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді на підставах визначених Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
Нерухоме майно не може бути передано для реалізації без згоди власника такого майна до винесення обвинувального вироку суду, що набрав законної сили, або іншого судового рішення, що набрало законної сили, яке є підставою для застосування спеціальної конфіскації, або судового рішення, яке набрало законної сили, про визнання активів необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави.
Управління активами, на які накладено арешт та вирішено питання про передачу в управління органу виявлення, розшуку та управління активами в кримінальному провадженні, припиняється з наступних підстав:
1) винесення постанови про закриття кримінального провадження прокурором;
2) набрання законної сили судовим рішенням, яким скасовано арешт прийнятих в управління активів;
3) набрання законної сили судовим рішенням, яким скасовано передачу активів в управління органу виявлення розшуку та управління активами.
Надходження від прокурора відповідного рішення або надходження від суду належним чином засвідченої копії прийнятого ним судового рішення, що набрало законної сили при наявності судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, або надходження від зацікавленої особи належним чином засвідченої копії судового рішення, що набрало законної сили при наявності судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, є підставою для вжиття органом виявлення, розшуку та управління активами відповідних заходів у зв’язку з припиненням управління.
Передання активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, в управління може бути скасовано повністю або умови такого передання може бути змінено за ухвалою слідчого судді, суду за клопотанням слідчого або прокурора, розшуку та управління активами, якщо передання зазначених активів в управління не забезпечує визначені законом умови управління ними з огляду на обставини, які стали відомі після передання таких активів в управління, або за клопотанням власника майна, що передано в управління, його захисника, законного представника.
Клопотання під час досудового розслідування розглядається слідчим суддею, а під час судового провадження – судом не пізніше десяти днів після його надходження до суду. Про час та місце розгляду повідомляється особа, яка заявила клопотання, прокурора та власника майна, що передано в управління, його захисника, законного представника.
Суд одночасно з ухваленням судового рішення, яким закінчується судовий розгляд, вирішує питання щодо активів, переданих в управління органу виявлення, розшуку та управління активами.
Ухвала слідчого судді про передачу активів в управління органу виявлення, розшуку та управління активами може бути оскаржена в апеляційному порядку під час досудового розслідування.
Раніше, законопроект, яким судам забороняється зупиняти рішення та акти АРМА, було зареєстровано в Раді.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua, на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.