На засіданні 9 листопада 2021 року Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув проект Закону № 5890 «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких інших законодавчих актів України (щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності судді, який виніс рішення з порушенням Конвенції про захист прав і основоположних свобод, а також інших осіб, які порушили статтю (статті) Конвенції, що встановлено остаточним рішенням Європейського суду з прав людини проти України)».
За висновком Комітету, документ не суперечить цілям Угоди про асоціацію.
Згідно із законопроектом підставами дисциплінарної відповідальності судді (в порядку дисциплінарного провадження) стануть:
- винесення суддею рішення, яке остаточним рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України визнано таким, що містить порушення статті (статей) Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;
- винесення суддею рішення, яким залишено без змін рішення суду нижчої інстанції або повністю чи частково не скасовано судове рішення, або повністю чи частково не визнано нечинним, якщо таке рішення (повністю чи частково), за результатами апеляційного та/або касаційного розгляду справи, остаточним рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України визнано таким, що містить порушення статті (статей) Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Винесення суддею рішення, яке остаточним рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України визнано таким, що містить порушення статті (статей) Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і може бути визнано істотним дисциплінарним проступком або грубим нехтуванням обов’язками судді, що є несумісним зі статусом судді або виявляє його невідповідність займаній посаді.
Документ пропонує запровадити притягнення до дисциплінарної відповідальності судді, який виніс рішення з порушенням Конвенції про захист прав і основоположних свобод та (або) посадових, службових осіб правоохоронних органів, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, органів прокуратури, які порушили Конвенцію. Ці порушення мають бути встановлені остаточним рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України. Документ пропонує створити механізм притягнення таких порушників до дисциплінарної відповідальності. За висновком Комітету, документ не суперечить цілям Угоди про асоціацію.
Автори законопроекту пропонують також внести зміни в Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», згідно з якими додатковим заходом індивідуального характеру буде притягнення до дисциплінарної відповідальності судді, який виніс рішення з порушенням статті (статей) Конвенції та (або) посадових, службових осіб правоохоронних органів, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, органів прокуратури, інших державних службовців, які порушили Конвенцію, що встановлено остаточним рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України.
Орган, відповідальний за забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини та координацію виконання його рішень буде мати право отримувати від Вищої ради правосуддя, дисциплінарних комісій інформацію про результати притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, які порушили Конвенцію, що встановлено остаточним рішенням Суду.
(Відповідальним за забезпечення представництва України у Суді є Мін’юст в особі Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини або Міністр юстиції у визначених ним випадках згідно з Порядком забезпечення представництва України під час розгляду справ у Європейському суді з прав людини, затвердженим Постановою Кабміну від 29 квітня 2004 р. № 553 «Про організаційні заходи, пов'язані із забезпеченням представництва України під час розгляду справ у Європейському суді з прав людини»).
Крім суддів за порушення Конвенції пропонується притягувати до дисциплінарної відповідальності прокурорів.
Зокрема, Генеральний прокурор України, керівник органу прокуратури, в якому працює відповідний прокурор (якщо особу встановлено у Рішенні), звертаються до дисциплінарної комісії про відкриття дисциплінарного провадження. Якщо у Рішенні Суду не встановлено конкретну особу, яка порушила Конвенцію про захист прав і основоположних свобод, Генеральний прокурор України, керівник органу прокуратури, дисциплінарна комісія вживають заходів щодо встановлення конкретних осіб, які приймали рішення, та притягнення цих осіб до дисциплінарної відповідальності.
Дисциплінарна комісія відкриває провадження за наявності остаточного рішення Європейського суду з прав людини, яким встановлено порушення статті (статей) Конвенції органами прокуратури, прокурором, та встановлює осіб, які приймали відповідні рішення і тим самим, порушили Конвенцію, вживає заходи щодо притягнення цих осіб до дисциплінарної відповідальності у порядку дисциплінарного провадження.
Порушення Конвенції стануть підставою для призначення службового розслідування щодо поліцейського. У разі встановлення вини поліцейського, посадової чи службової особи, у порушенні статті (статей) Конвенції про захист прав і основоположних свобод, що встановлено остаточним рішенням Європейського Суду з прав людини проти України, за результатами проведеного службового розслідування видається письмовий наказ про застосування до особи одного з видів дисциплінарного стягнення, зміст якого оголошується особовому складу органу поліції.
За порушення Конвенції також пропонується притягувати до дисциплінарної відповідальності держслужбовців, співробітників Служби безпеки України, працівників НАБУ та ДБР.
Це вже не перша спроба внести подібні зміни у законодавство. Тільки за останні два роки до парламенту надходило декілька законопроектів з аналогічними пропозиціями.
Раніше ВП ВС пояснила, чи зобов’язаний суддя моніторити сайт ВРП.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, щоб бути в курсі найважливіших подій.