Антикоркомітет не зміг розглянути зміни до закону про НАБУ: не вистачило «Слуг народу»

17:47, 5 октября 2021
Під час обговорення зауважень до законопроекту депутати почали покидати приміщення Комітету.
Антикоркомітет не зміг розглянути зміни до закону про НАБУ: не вистачило «Слуг народу»
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань антикорупційної політики 05 жовтня 2021 року намагався розглянути поправки до законопроекту про внесення змін до деяких законів України стосовно приведення статусу Національного антикорупційного бюро України у відповідність до вимог Конституції України  (реєстр. № 5459-1 від 13.05.2021). 

Авторами законопроекту є «Слуги народу» Давид Арахамія, Олександр Корнієнко, Анастасія Радіна та Сергій Іонушас.

Засідання проходило в режимі онлайн та транслювалося в мережі інтернет.

У першому читанні законопроект ухвалено 21 травня 2021 року. До другого читання надійшло понад 300 поправок, більшість з яких Комітет протягом засідання відхиляв за пропозицією голови Комітету Анастасії Радіної

Проте, після розгляду 135 поправок депутати - члени Комітету від опозиції почали покидати приміщення Комітету, оскільки не бажали своєю присутністю підтримувати "правки від МВФ".

Внаслідок відсутності на засіданні достатньої кількості депутатів від "Слуги народу", на Комітеті зник кворум. 

Анастасії Радіної довелося відкласти розгляд законопроекту до моменту, поки кворум знов з’явиться.

При цьому під час онлайн-трансляції зник звук.

Про що цей законопроект.

Зміни вносяться в Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України», Закон України «Про державну службу», Закон України «Про Кабінет Міністрів України», Закон України «Про центральні органи виконавчої влади».

Проектом Закону України пропонується:

1) визначити статус Національного антикорупційного бюро України як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом;

2) передбачити, що набуття НАБУ статусу центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом не потребує будь-яких додаткових заходів, пов’язаних з ліквідацією або реорганізацією органу, вчинення будь-яких дій щодо його працівників тощо;

3) встановити особливості порядку взаємодії Національного бюро із Кабінетом Міністрів України, центральними органами виконавчої влади з метою унеможливлення втручання Кабінету Міністрів України у діяльність НАБУ;

4) визначити особливості застосування положень нормативно-правових актів, які регулюють питання діяльності центральних органів виконавчої влади та державної служби, з метою забезпечення інституційної та операційної незалежності НАБУ;

5) визначити повноваження Кабінету Міністрів України щодо призначення на посаду Директора Національного антикорупційного бюро України та звільнення з цієї посади за наявності встановлених Законом підстав;

6) визначити, що конкурсний добір на посаду Директора Національного антикорупційного бюро України організовує та проводить конкурсна комісія, до якої входять шість осіб, із яких три особи визначаються Кабінетом Міністрів України та три особи – визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції;

7) удосконалити засади організації та проведення конкурсного відбору на посаду Директора Національного антикорупційного бюро України задля забезпечення прозорості та об’єктивності такого відбору;

8) визначити, що зовнішню оцінку ефективності діяльності Національного бюро проводить комісія у складі трьох осіб, визначених Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції;

9) визначити засади організації та проведення зовнішньої оцінки ефективності діяльності Національного бюро;

10) з метою усунення правової невизначеності щодо правового статусу особи, яка займає посаду Директора Національного бюро, яка виникла у зв’язку з Рішенням Конституційного суду України 9-р/2020, визначається, що особа, призначена на посаду Директора Національного бюро, продовжує здійснювати всі повноваження Директора Національного антикорупційного бюро України до моменту призначення Директора Національного антикорупційного бюро України за результатами відкритого конкурсного відбору на зайняття цієї посади у порядку, встановленому статтею 7 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Необхідність законопроекту обумовлена тим, що 28 серпня 2020 року Конституційний Суд України визнав неконституційним Указ Президента України № 218/2015 «Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України», а 16 вересня 2020 року Конституційний Суд України визнав неконституційними окремі положення Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Також раніше Конституційний Суд України у Висновку 7-в/2019 зазначив деякі правові позиції, що мають значення для діяльності Національного антикорупційного бюро України (далі – НАБУ, Національне бюро):

1) «…Національне антикорупційне бюро України, як орган правопорядку, фактично є органом виконавчої влади, оскільки складається з центрального і територіальних управлінь, тобто поширює свої повноваження на всю територію України. Таким чином, Національне антикорупційне бюро України має ознаки органу виконавчої влади…»;

2) «…опосередковане підпорядкування Національного антикорупційного бюро України та Державного бюро розслідувань Президенту України через призначення і звільнення керівників створить загрозу незалежності цих органів, призведе до концентрації виконавчої влади у Президента України, його конкуренції з органами виконавчої влади, а отже, до нівелювання гарантій прав і свобод людини і громадянина»;

3) «такий орган [Національне антикорупційне бюро України – прим.] в Україні є, він створений і функціонує відповідно до визначених законом юридичних основ його організації та діяльності».

Аналогічні правові позиції були висловлені у Рішеннях Конституційного Суду України 9-р/2020 та 11-р/2020.

Тому виникла необхідність привести положення Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» у відповідність до Конституції України, а також усунути прогалини, що виникли у правовому регулюванні діяльності НАБУ через визнання неконституційними та втрату чинності окремими нормами.

Раніше ми писали, що Верховна Рада відклала розгляд «ресурсного» законопроекту на наступний пленарний тиждень.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики