Нардеп Віталій Безгін обіцяє 20 вересня презентувати законопроект № 4664 від 28.01.2021 «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України». Про це він повідомив на власній сторінці у соцмережах.
Законопроект розроблявся Кабміном та був зареєстрований у Верховній Раді ще на початку 2021 року, проте у депутатів руки до нього не доходили.
Проектом акта:
Необхідність ухвалення законопроекту обґрунтовується тим, що в Україні на даний час відсутній закон, що визначає порядок найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць. Отже, це породжує низку проблем, пов’язаних з упорядкуванням назв адміністративно-територіальних одиниць та їх своєчасним обліком.
Згідно із законопроектом:
- Адміністративно-територіальними одиницями допоміжного рівня є райони в містах.
Міста Київ та Севастополь мають особливий статус.
Район є адміністративно-територіальною одиницею субрегіонального рівня, що складається з територій територіальних громад, загальна чисельність населення якої становить не менш як 150 тисяч жителів.
Місто є населеним пунктом з переважно компактною забудовою, в межах території якого розташовані промислові і переробні підприємства, підприємства комунального господарства, житловий фонд, який має розвинуту соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру та:
1) загальна чисельність населення якого становить не менш як 10 тисяч жителів;
2) щільність населення в межах якого становить не менш як тисячу осіб на квадратний кілометр площі відповідного населеного пункту.
Віднесення населених пунктів до категорії міст здійснюється Верховною Радою України.
Селище є населеним пунктом, загальною чисельністю населення не менш як 5 тисяч осіб, утворення та розвиток якого пов’язані з розташуванням в межах його території підприємств, залізничних вузлів, гідротехнічних, інших споруд і об’єктів та який має соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру.
Село є населеним пунктом, загальною чисельністю населення менше 5 тисяч осіб, який має соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру.
Зміною адміністративно-територіального устрою України є утворення та ліквідація, найменування (перейменування) адміністративно-територіальних одиниць, встановлення (зміна) їх меж.
Віднесення сіл до категорії селищ здійснюється Кабінетом Міністрів України.
Включення всієї території адміністративно-територіальної одиниці до складу іншої адміністративно-територіальної одиниці (інших адміністративно-територіальних одиниць) такого ж рівня адміністративно-територіального устрою є ліквідацією відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Зміна адміністративно-територіального устрою є підставою для приведення системи окремих державних органів, їх територіальних підрозділів, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у відповідність із змінами адміністративно-територіального устрою.
Відомості про адміністративно-територіальні одиниці та території територіальних громад підлягають державній реєстрації шляхом включення (виключення) до (з) Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад України.
ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту звернуло увагу, що зміна адміністративно-територіального устрою впливає на функціонування органів держави, які формуються за територіальним принципом, наприклад, судів.
Так, у ч. 4 ст. 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що «підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна… адміністративно-територіального устрою». Поданим проектом передбачається, що «зміною адміністративно-територіального устрою України є утворення та ліквідація, найменування (перейменування) адміністративно-територіальних одиниць, встановлення (зміна) їх меж» (ч. 1 ст. 12).
Головне управління, у зв’язку із цим, звертає увагу, що перейменування адміністративно-територіальної одиниці або будь-яка зміна її меж (навіть незначна у зв’язку із їх уточненням) стане підставою для ліквідації суду.
Тож, ГНЕУ вважає, що цілком обґрунтованим було б встановити в законопроекті, що перейменування адміністративно-територіальних одиниць не тягне ліквідацію попередніх та утворення нових органів (зокрема, органів місцевого самоврядування та судів), для яких відповідна одиниця є просторовою основою діяльності, а має наслідком їх перейменування.
Аналогічна ситуація складається з необхідністю формування нових органів місцевого самоврядування, оскільки змінюється територіальна основа їх існування (територія, на яку поширюється юрисдикція цих органів).
Разом з тим, у чинному законодавстві України відсутнє належне правове регулювання як питання припинення діяльності місцевих рад (у разі ліквідації адміністративно-територіальної одиниці), так і питання призначення перших виборів до місцевих рад у разі утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, а також питань публічного та майнового правонаступництва органів місцевого самоврядування.
Крім того, депутати побачили проблему в тому, що податкова адмініструє місцеві податки, і хочуть, щоб цим займалися органи місцевого самоврядування.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.