ГНЕУ знайшло в урядовому законопроекті несподівану підставу для можливої ліквідації суду

12:17, 27 августа 2021
Перейменування адміністративно-територіальної одиниці або будь-яка зміна її меж стане підставою для ліквідації суду: висновок ГНЕУ.
ГНЕУ знайшло в урядовому законопроекті  несподівану підставу для можливої ліквідації суду
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Нардеп Віталій Безгін обіцяє 20 вересня  презентувати законопроект  № 4664 від 28.01.2021 «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України». Про це він повідомив на власній сторінці у соцмережах.

Законопроект розроблявся Кабміном та був зареєстрований у Верховній Раді ще на початку 2021 року, проте у депутатів руки до нього не доходили.

 Проектом акта:

  • вводяться поняття адміністративно-територіального устрою України, адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту та інші;
  • встановлюються: засади, на яких будується адміністративно-територіальний устрій, органи, до повноважень яких належить розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою, порядок утворення та ліквідації адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміни їх меж, віднесення населених пунктів до категорії сіл, селищ, міст, найменування і перейменування адміністративно-територіальних одиниць, визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад;
  • врегульовуються питання ведення Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад України.

 Необхідність ухвалення законопроекту обґрунтовується тим, що в Україні на даний час відсутній закон, що визначає порядок найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць. Отже, це породжує низку проблем, пов’язаних з упорядкуванням назв адміністративно-територіальних одиниць та їх своєчасним обліком.

 Згідно із законопроектом:

  • Систему адміністративно-територіального устрою України складають Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села.
  • Адміністративно-територіальні одиниці є регіонального, субрегіонального, базового та допоміжного рівня.
  • Адміністративно-територіальними одиницями регіонального рівня є Автономна Республіка Крим та області.
  • Адміністративно-територіальними одиницями субрегіонального рівня є райони в Автономній Республіці Крим та в областях.
  • Адміністративно-територіальними одиницями базового рівня є міста, селища, села.

- Адміністративно-територіальними одиницями допоміжного рівня є райони в містах.

Міста Київ та Севастополь мають особливий статус.

Район є адміністративно-територіальною одиницею субрегіонального рівня, що складається з територій територіальних громад, загальна чисельність населення якої становить не менш як 150 тисяч жителів.

Місто є населеним пунктом з переважно компактною забудовою, в межах території якого розташовані промислові і переробні підприємства, підприємства комунального господарства, житловий фонд, який має розвинуту соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру та:

1) загальна чисельність населення якого становить не менш як 10 тисяч жителів;

2) щільність населення в межах якого становить не менш як тисячу осіб на квадратний кілометр площі відповідного населеного пункту.

Віднесення населених пунктів до категорії міст здійснюється Верховною Радою України.

Селище є населеним пунктом, загальною чисельністю населення не менш як 5 тисяч осіб, утворення та розвиток якого пов’язані з розташуванням в межах його території підприємств, залізничних вузлів, гідротехнічних, інших споруд і об’єктів та який має соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру.

Село є населеним пунктом, загальною чисельністю населення менше 5 тисяч осіб, який має соціальну, комунальну і транспортну інфраструктуру.

Зміною адміністративно-територіального устрою України є утворення та ліквідація, найменування (перейменування) адміністративно-територіальних одиниць, встановлення (зміна) їх меж.

Віднесення сіл до категорії селищ здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Включення всієї території адміністративно-територіальної одиниці до складу іншої адміністративно-територіальної одиниці (інших адміністративно-територіальних одиниць) такого ж рівня адміністративно-територіального устрою є ліквідацією відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Зміна адміністративно-територіального устрою є підставою для приведення системи окремих державних органів, їх територіальних підрозділів, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у відповідність із змінами адміністративно-територіального устрою.

Відомості про адміністративно-територіальні одиниці та території територіальних громад підлягають державній реєстрації шляхом включення (виключення) до (з) Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад України.

ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту звернуло увагу, що зміна адміністративно-територіального устрою впливає на функціонування органів держави, які формуються за територіальним принципом, наприклад, судів.

Так, у ч. 4 ст. 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що «підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна… адміністративно-територіального устрою». Поданим проектом передбачається, що «зміною адміністративно-територіального устрою України є утворення та ліквідація, найменування (перейменування) адміністративно-територіальних одиниць, встановлення (зміна) їх меж» (ч. 1 ст. 12).

Головне управління, у зв’язку із цим,  звертає увагу, що перейменування адміністративно-територіальної одиниці або будь-яка зміна її меж (навіть незначна у зв’язку із їх уточненням) стане підставою для ліквідації суду.

Тож, ГНЕУ вважає, що цілком обґрунтованим було б встановити в законопроекті, що перейменування адміністративно-територіальних одиниць не тягне ліквідацію попередніх та утворення нових органів (зокрема, органів місцевого самоврядування та судів), для яких відповідна одиниця є просторовою основою діяльності, а має наслідком їх перейменування.

Аналогічна ситуація складається з необхідністю формування нових органів місцевого самоврядування, оскільки змінюється територіальна основа їх існування (територія, на яку поширюється юрисдикція цих органів).

Разом з тим, у чинному законодавстві України відсутнє належне правове регулювання як питання припинення діяльності місцевих рад (у разі ліквідації адміністративно-територіальної одиниці), так і питання призначення перших виборів до місцевих рад у разі утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, а також питань публічного та майнового правонаступництва органів місцевого самоврядування.

Крім того, депутати побачили проблему в тому, що податкова адмініструє місцеві податки, і хочуть, щоб цим займалися органи місцевого самоврядування.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики