В КАСУ з'явиться порядок оскарження актів місцевого самоврядування та колізія, яка цьому заважає

14:00, 21 августа 2021
Депутати доповнять КАСУ нормами, які призначені для забезпечення державою префектурних функцій.
В КАСУ з'явиться порядок оскарження актів місцевого самоврядування та колізія, яка цьому заважає
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування підготував до розгляду Верховною Радою України в другому читанні законопроект № 4298 від 30.10.2020 «Про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні».

Метою прийняття законопроекту № 4298 є створення передумов для функціонування місцевих державних адміністрацій префектурного типу до внесення відповідних змін до Конституції України (щодо децентралізації влади).

Хто і які нормативні акти отримає право скасовувати

Розпорядження голови обласної державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані Президентом України або в судовому порядку.

Накази керівників структурних підрозділів апарату обласної державної адміністрації можуть бути скасовані головою обласної державної адміністрації, керівником відповідного центрального органу виконавчої влади або в судовому порядку.

Розпорядження голови районної державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані Президентом України, головою обласної державної адміністрації або в судовому порядку.

Накази керівників структурних підрозділів апарату районної державної адміністрації можуть бути скасовані головою районної державної адміністрації, керівником відповідного структурного підрозділу апарату обласної державної адміністрації або в судовому порядку.

Розпорядження голови обласної державної адміністрації про скасування розпорядження голови районної державної адміністрації може бути оскаржене до Кабінету Міністрів України.

Наказ керівника структурного підрозділу апарату обласної державної адміністрації про скасування наказу керівника структурного підрозділу апарату районної державної адміністрації може бути оскаржене до відповідного центрального органу виконавчої влади.

Накази керівника апарату місцевої державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані головою відповідної місцевої державної адміністрації.

Вимоги про усунення порушення законності та звернення до суду щодо визнання актів сільських, селищних, міських, районних у місті рад, їх виконавчих органів, районних рад незаконними, подані відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», можуть бути скасовані виключно в судовому порядку.

Які зміни чекають на процесуальні кодекси

У зв’язку з вищезазначеним, Кодекс адміністративного судочинства України пропонується доповнити новими нормами, які закріплять особливу (прискорену) процедуру судового провадження у справах щодо забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування.

Для розгляду таких справ КАСУ доповнять статтею 289-2 під назвою «Особливості провадження у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування» з наступним змістом :

      «1. У справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування (далі – забезпечення законності) адміністративні суди перевіряють, чи прийняті акти органів місцевого самоврядування на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України, іншими актами законодавства України.

  1. У разі задоволення позову у справі щодо забезпечення законності суд може прийняти рішення про визнання актів органів місцевого самоврядування, їх окремих положень незаконними та їх скасування, визнання нечинними, зобов’язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій.

 Акти органів місцевого самоврядування або окремі положення таких актів, визнані незаконними, скасовуються, втрачають чинність з дня набрання законної сили рішенням суду, якщо інше не встановлено таким рішенням суду.

 Суд може прийняти рішення про поворот виконання рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення, зокрема шляхом визнання нечинними, недійсними прийнятих на їх основі актів, вчинених правочинів, у тому числі з особами, які не знали і не могли знати про незаконність таких рішень.

  1. Адміністративна справа щодо забезпечення законності вирішується окружним адміністративним судом за місцезнаходженням відповідного органу місцевого самоврядування протягом п’ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
  2. Звернутися з позовною заявою у справах щодо забезпечення законності може уповноважений орган із забезпечення законності.

Орган із забезпечення законності користується процесуальними повноваженнями сторони процесу виключно після підтвердження судом дотримання частин першої-третьої статті 592, частин другої, третьої статті 595, частин першої, другої статті 597 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

  1. Апеляційні скарги на судові рішення у справах, визначених цією статтею, можуть бути подані протягом десяти днів з дня їх проголошення.
  2. Правила цієї статті не застосовуються у справах, особливості провадження в яких визначені частиною четвертою статті 277, статтями 281, 286 цього Кодексу».

Тобто окружному адміністративному суду за місцем знаходження відповідного органу місцевого самоврядування на розгляд справи відведуть п’ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Право звернутися з позовною заявою у справах щодо забезпечення законності отримає уповноважений орган із забезпечення законності (умовно назвемо його «префект»).

Апеляцію можна буде подати протягом 10 днів з дня проголошення рішення.

При розгляді справ щодо забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування правила статті 264 КАСУ (Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб’єктів владних повноважень) не будуть застосовуватися.

Одночасно в КАСУ з’являться нові підстави забезпечення позову (зміни до ст. 150 КАСУ).

У випадках, де очевидними є ознаки незаконності акта органу місцевого самоврядування і нездійснення таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду про відновлення становища, яке існувало до прийняття такого акта (у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування), орган із забезпечення законності може невідкладно звернутись до суду із клопотанням про вжиття заходів забезпечення позову, яке розглядається не пізніше двох днів з дня її надходження.

На цю норму одразу звернуло увагу ГНЕУ, яке зауважило, що зі змісту пропонованої норми неясно, що слід розуміти під «очевидністю» ознак незаконності акту органу місцевого самоврядування, як підстави для застосування забезпечення позову. Адже внаслідок суб’єктивного сприйняття те, що одна особа буде сприймати як очевидне, не буде очевидним для іншої особи. На погляд ГНЕУ, викладенням норми подібним чином порушується такий елемент конституційного принципу верховенства права, як принцип юридичної визначеності.

Повідомлення  учасників про дату, час та місце розгляду таких справ буде відбуватися в порядку, передбаченому статтею 268 КАСУ, а саме – негайно, шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур’єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв’язку.

При цьому учасник справи буде вважатися повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.

Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого належним чином, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

У таких справах суд проголошуватиме повне судове рішення. Копії судових рішень будуть невідкладно видавати.

Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтею 289-2 КАСУ, не зможе повертати справу на новий розгляд.

Наостанок, з запропонованою нормою виникає цікава колізія. Її не включають в частину 3 статті 272, тобто в перелік рішень апеляційної інстанції, які не можуть бути оскаржені в касаційному порядку.

Одночасно, вона не включається в частину 4 статті 272 КАСУ, тобто в перелік рішень апеляційного суду, які можуть бути оскаржені до суду касаційної інстанції.

Таким чином, стаття 289-2 КАСУ не включена ані до переліку оскаржуваних рішень, ані до переліку неоскаржуваних рішень.

Тобто рано чи пізно перед суддями постане питання: чи підлягають касаційному оскарженню рішення, винесені в порядку статті 289-2 КАСУ?

Також нормами про порядок звернення до суду доповнюється Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Зокрема, невиконання органом місцевого самоврядування вимоги про усунення порушення законності у строк, визначений у такій вимозі, є підставою для звернення органу із забезпечення законності до суду з позовом про визнання відповідного акта незаконним.

У разі виявлення за наслідками перевірки акта, невжиття негайних заходів щодо скасування якого може істотно ускладнити чи унеможливити відновлення становища, яке існувало до прийняття такого акта, орган із забезпечення законності може звернутися безпосередньо до суду без надсилання вимоги про усунення порушення законності.

Необґрунтоване звернення органу, що здійснює забезпечення законності, до суду з позовом про визнання акта органу місцевого самоврядування незаконним без попереднього надсилання вимоги про усунення порушення законності не допускається.

Акти органів місцевого самоврядування або їх окремі положення з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України визнаються незаконними та скасовуються в судовому порядку.

Акти органів місцевого самоврядування або їх окремі положення, що визнані незаконними за позовом органу із забезпечення законності, втрачають чинність з дня набрання законної сили рішенням суду, якщо інше не встановлено таким рішенням суду.

Суд може прийняти рішення про визнання недійсними прийнятих на їх основі актів, вчинених правочинів тощо, в тому числі з особами, які не знали і не могли знати про незаконність таких рішень.

Шкода, завдана фізичній або юридичній особі, у таких випадках відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету.

У разі якщо очевидними є ознаки, що акт органу чи посадової особи місцевого самоврядування створює загрозу порушення територіальної цілісності України, орган із забезпечення законності зупиняє дію такого акта з одночасним зверненням до суду з позовом про визнання його незаконним та скасування, про що невідкладно інформує Президента України та Кабінет Міністрів України.

Зупинення дії акта органу місцевого самоврядування має наслідком обов’язковість зупинення виконання будь-якими фізичними та юридичними особами такого акта, здійснення визначених таким актом повноважень, настання будь-яких юридично значущих наслідків у разі застосування зазначеного акта та заборону здійснення будь-яких дій з майном (відчуження, передача прав тощо), якщо відповідне право виникло на підставі зупиненого акта.

Звернення органу із забезпечення законності до суду та/або прийняття ним рішення про зупинення дії акта органу місцевого самоврядування з одночасним зверненням до суду невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу із забезпечення законності та офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Також ВРП внесла зміни до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, надавши повний доступ до реєстру працівникам важливої  державної установи.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики