Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізмів виведення банків з ринку та задоволення вимог кредиторів цих банків» (реєстр. № законопроекту 4546 від 24.12.2020).
Закон визначає правові підстави для відшкодування шкоди (збитків) особою, якою заподіяно шкоду банку та кредиторам банку, а також особою, яка внаслідок таких дій отримала майнову вигоду.
Ним запроваджуються в процедуру ліквідації банків такі поняття як «договір про добровільне відшкодування шкоди (збитків)» та «мирова угода» . Також, законопроектом встановлюється порядок та умови їх укладення.
Окрім цього, законопроект передбачає регулювання окремих питань процесуального характеру.
1. Скореговані правила забезпечення позову
Зокрема, у Цивільному процесуальному кодексі України частину другу статті 149 викладено в новій редакції:
«2. Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, а також з інших підстав, визначених законом»;
Була доповнена і частина четверта статті 152, відтепер вона виглядає наступним чином:
«4. У разі подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви заявник повинен пред'явити позов протягом десяти днів, якщо інші строки не встановлено законом, а у разі подання заяви про арешт морського судна – тридцяти днів з дня постановлення ухвали про забезпечення позову».
Абсолютно аналогічні зміни внесені в частину другу статті 136 та частину третю статті 138 ГПК.
2. Нові учасники процесу
У Господарському процесуальному кодексі України статтю 53 (участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб) доповнили частиною шостою такого змісту:
«6. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, звертаючись з позовом про відшкодування шкоди (збитків) у порядку статті 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», діє від імені та в інтересах неплатоспроможного банку або банку, щодо якого прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність», а у разі припинення неплатоспроможного банку або банку, щодо якого прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність, як юридичної особи – в інтересах кредиторів, вимоги яких залишилися незадоволеними після завершення ліквідації банку»;
Фонд гарантування вкладів фізичних осіб – за подання позовів, предметом яких є відшкодування шкоди (збитків), буде звільнений від сплати судового збору.
Зазнає певних змін і процедура виконавчого провадження.
Виконавче провадження буде підлягати закінченню у разі прийняття Фондом гарантування вкладів фізичних осіб рішення про початок процедури ліквідації банку-боржника.
Задля цього частину першу статті 39 Закону «Про виконавче провадження» доповнили новим пунктом 19.
Постанова про закінчення виконавчого провадження, у такому випадку, разом з виконавчим документом надсилається до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Під час здійснення виконавчого провадження, за яким стягувачем виступає банк, тимчасова адміністрація або ліквідація якого здійснюється відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», для проведення оцінки майна (активів) виконавець зобов’язаний буде залучити суб’єкта оціночної діяльності з переліку, який визначений Фондом гарантування вкладів фізичних осіб у порядку, передбаченому нормативно-правовими актами Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
У разі заперечення однією із сторін проти результатів оцінки майна, проведеної суб'єктом оціночної діяльності, який визначений Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, під час здійснення виконавчого провадження, за яким стягувачем виступає банк, тимчасова адміністрація або ліквідація якого здійснюється відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», виконавець призначає рецензування звіту про оцінку майна іншому суб’єкту оціночної діяльності з переліку, який визначений Фондом гарантування вкладів фізичних осіб у порядку, передбаченому нормативно-правовими актами Фонду гарантування вкладів фізичних осіб»;
Порядок реалізації майна боржника під час здійснення виконавчого провадження, стягувачем у якому виступає банк, тимчасова адміністрація або ліквідація якого здійснюється відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», буде визначатися Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, а іншого майна – Міністерством юстиції України.
Раніше розповідалося, що зміниться в порядку примусового виселення із житла, а що залишиться як і раніше в ході реформи виконавчого провадження.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.