Криміналізація контрабанди: один Комітет рекомендував іншому ще попрацювати над законопроектом

12:45, 11 июня 2021
Комітет Гетманцева звернув увагу на корупційні ризики в президентському законопроекті про криміналізацію контрабанди.
Криміналізація контрабанди: один Комітет рекомендував іншому ще попрацювати над законопроектом
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики обговорив Президентський законопроект «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» № 5420 від 23.04.2021, який був визначений як невідкладний.

Головним Комітетом для цього законопроекту був визначений Комітет з питань правоохоронної діяльності, до якого фінкомітет і направив висновок за результатами розгляду проекту. Рекомендацією Комітету було доопрацювати законопроект.

Згідно з цим висновком, Комітет визнав криміналізацію контрабанди виправданою. При цьому, на думку його членів, порогові значення для притягнення до кримінальної відповідальності за товарну контрабанду є дуже низькими.

Одночасно передбачені покарання не відповідають тяжкості злочину, а зміст законопроекту надає правоохоронцям занадто широкі можливості для різного тлумачення його норм.

Широка дискреція при призначенні покарання створює ризик непропорційного обмеження прав і свобод людини, а також створює корупційні ризики.

Статтю 201-4 Кримінального кодексу «Недостовірне декларування товарів» у редакції законопроекту із останнього запропонували виключити.

Проект Закону передбачає внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України.

Кримінальний кодекс України пропонується доповнити новими статтями:

- 201-2 «Контрабанда товарів»,

- 201-3 «Контрабанда підакцизних товарів»,

- 201-4 «Недостовірне декларування товарів».

Під контрабандою в законопроекті розуміють дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів, вчинені у значному розмірі.

Пропонованою статтею 201-4 Кримінального кодексу України передбачається ввести кваліфікуючу ознаку такого кримінального правопорушення, як недостовірне декларування товарів, – сприяння у будь-якій формі службовою особою митного органу з використанням влади чи службового становища.

Водночас вказаною статтею пропонується звільняти особу, яка вчинила діяння, що призвели до неправомірного зменшення чи звільнення від сплати митних платежів у значних, великих та особливо великих розмірах від кримінальної відповідальності, якщо така особа до притягнення до кримінальної відповідальності сплатила подвійний розмір несплаченого митного платежу.

Законопроектом також пропонуються внести зміни до статті 201 «Контрабанда», статті 201-1 «Переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю лісоматеріалів або пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев, лісоматеріалів необроблених, а також інших лісоматеріалів, заборонених до вивозу за межі митної території України)» та статті 305 «Контрабанда наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів» Кримінального кодексу України.

Законопроектом передбачаються зміни до статті 216 Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких слідчі органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, здійснюватимуть досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 201-2, 201-3 та 201-4 Кримінального кодексу України.

У тексті законопроекту відсутня назва таких слідчих органів, але йдеться про Бюро економічної безпеки, яке створено Постановою Уряду від 12.05.2021 року та запрацює протягом шести місяців.

«Створити Бюро економічної безпеки України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів» - йдеться в постанові Кабміну.

Саме на цей орган покладається розслідування фінансових злочинів, але законопроект про його підслідність ще не ухвалений парламентом.

Щодо підслідності контрабанди законопроект має виключення:

пропонується визначити, що у разі якщо під час розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 201, 201-1, 201-2, 201-3, частиною четвертою статті 201-4 Кримінального кодексу України, встановлено, що вони вчинені службовою особою з використанням влади або службового становища, за наявності однієї з умов, визначених частиною п'ятою статті 216 Кримінального процесуального кодексу України, такі кримінальні правопорушення розслідуватимуться детективами Національного антикорупційного бюро України.

Розділ XI «Перехідні положення» Кримінального процесуального кодексу України доповнюється положенням, відповідно до якого досудове розслідування вказаних кримінальних правопорушень здійснюватиметься слідчими органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, до початку функціонування Бюро економічної безпеки України.

ГНЕУ в цілому підтримало законопроект, проте вважає, що доцільнішим було б внесення змін до чинної ст. 201 «Контрабанда» (наприклад, шляхом доповнення цієї статті новими частинами), а не конструювання окремих кримінально-правових норм, як це запропоновано у проекті (маються на увазі нові ст. ст. 201-2, 201-3 КК).

Також депутати дали зрозуміти, що приватні виконавці отримають право стягувати штрафи за порушення митних правил.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики