Комітет Верховної Ради України з питань правової політики розгляне поправки до проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству (реєстр. № 3774 від 2 липня 2020 року). Усього таких поправок 304.
Про це повідомив в соцмережах нардеп Ігор Фріс.
Одним із найцікавіших положень законопроекту є запровадження можливості проведення окремих реєстраційних дій щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб без втручання людини, тобто без участі державного реєстратора.
Нардепи скаржаться, що чинне законодавство не передбачає такої можливості, гальмуючи тим самим впровадження швидкого реєстраційного сервісу з нульовими корупційними ризиками.
Законопроект передбачає наступний порядок проведення реєстраційних дій без участі державного реєстратора.
Фізичною особою щодо себе, керівником юридичної особи чи засновниками (учасниками) юридичної особи (у разі необхідності прийняття такими учасниками (засновниками) рішення) щодо відповідної юридичної особи в режимі реального часу через портал електронних сервісів можуть проводитися такі реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі:
1) державна реєстрація фізичної особи підприємцем;
2) державна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу - підприємця;
3) державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем, крім випадку державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця у зв’язку з її смертю або визнанням її безвісно відсутньою;
4) державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що не потребує рішення уповноваженого органу управління юридичної особи;
5) державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що потребує рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, зокрема перехід юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту (у разі одностайного прийняття рішення уповноваженим органом управління юридичної особи, що підтверджується кваліфікованими електронними підписами усіх засновників (учасників) такої юридичної особи).
Для проведення державної реєстрації фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи використовують засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Під час проведення державної реєстрації в режимі реального часу програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру встановлюється наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій.
У разі наявності відповідних відомостей в Єдиному державному реєстрі фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи інформуються про це та отримують рекомендації у форматі «запитання – відповідь» щодо вчинення ними подальших дій.
Така державна реєстрація має проводитися без справляння адміністративного збору.
Подання заяви про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій із закону виключать.
Щоправда, ГНЕУ з приводу таких новел ілюзій не будує.
В Головному управлінні висловили думку, що така реєстрація не повною мірою узгоджується з природою державної реєстрації.
Насамперед, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців (далі - державна реєстрація) – це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об’єднання, політичної партії, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі тощо (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону).
Саме тому порядок такої реєстрації встановлюється законом, а її проведення покладається на державних реєстраторів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі – державний реєстратор) та інших суб’єктів державної реєстрації.
Згідно зі ст. 6 Закону державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус. Звідси випливає, що здійснювати реєстраційні дії повинні люди зі спеціальною юридичною освітою, досвідом роботи у галузі права та професійними знаннями.
В Законі передбачено здійснення контролю у сфері державної реєстрації з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації державними реєстраторами (ст. 341) та встановлено відповідальність суб’єктів державної реєстрації за порушення законодавства у сфері державної реєстрації (ст. 35 цього Закону), що не може бути застосовано у разі проведення державної реєстрації самим заявником без державного реєстратора, що може негативно позначитися на захисті прав інших фізичних та юридичних осіб. Крім цього, запропонована «самостійна» державна реєстрація заявником може стати передумовою для вчинення правопорушень у сфері державної реєстрації, в тому числі, «рейдерській» діяльності, саме на запобігання якої спрямований законопроект.
Окремо в ГНЕУ звертають увагу, що пропозиція про самостійне проведення державної реєстрації заявником не узгоджується з визначеною у Законі системою органів державної реєстрації.
Раніше Мін’юст виніс на погодження уряду пілотний проект, який дозволяє реєстрацію ФОПів в автоматичному режимі.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.