20 травня Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду продовжив розгляд справи № 9901/96/21, в якій екс- (за версією Президента Зеленського) голова Конституційного Суду України Олександр Тупицький просив визнати протиправним і скасувати Указ Президента Зеленського від 27 березня 2021 року № 124/2021 «Про деякі питання забезпечення національної безпеки України» у частині скасування Указу Президента Януковича від 14 травня 2013 року № 256 про призначення його (позивача) суддею Конституційного Суду України.
Під час розгляду справи ВС оголосив письмове клопотання представника Президента Зеленського про відкладення розгляду справи «через велике навантаження на працівників Головного управління представництва інтересів Президента України в судах».
Та Верховний Суд, порадившись на місці, відмовив у задоволенні клопотання відповідача і запропонував перейти до дослідження доказів, які були наявні в матеріалах справи.
Так, Верховний Суд звернув увагу на Указ Президента № 124/21 «Про деякі питання забезпечення національної безпеки України» та наголосив, що саме цим указом було скасовано Указ Президента про призначення Олександра Тупицького суддею.
Головуюча суддя Наталія Коваленко нагадала обґрунтування цього Указу, а саме: «з метою гарантування додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина, забезпечення державної незалежності і національної безпеки, керуючись національними інтересами України, відповідно до Закону України «Про національну безпеку України», згідно з яким демократичний конституційний лад є одним із фундаментальних національних інтересів України…» тощо. В тому числі в обґрунтуванні Указу йшлося про те, що Олександра Тупицького призначив колишній Президент Янукович.
Представник О. Тупицького наголосив, що сам по собі факт призначення позивача на посаду судді Конституційного Суду колишнім Президентом не є підставою для скасування цього Указу. Крім того, представник позивача звернув увагу на відсутність будь-якого обґрунтування щодо причин такого звільнення, адже жодного доказу, який би підтверджував причетність позивача до підриву основ національної безпеки - не наведено. На думку представника, фактичною підставою для звільнення Олександра Тупицького є голосування за рішення Конституційного Суду № 13-р від 27.10.2020.
Також представник зазначив, що жодних обставин, які б підтверджували виправданість прийняття указу після спливу восьми років після його призначення та прийняття повноважень судді Конституційного Суду України, чинним законодавством не передбачено. Це безпідставне і незаконне скасування Указу про призначення.
Крім того, представник звернув увагу колегії суддів на підставу прийняття оскаржуваного рішення.
Перша підстава – це юридичний факт призначення позивача в період дії повноважень Президента України Віктора Януковича. Представник наголосив, що жодного процедурного чи будь-якого іншого порушення в оскаржуваному указі не зазначено та сам по собі факт призначення Віктором Януковичем на посаду судді Конституційного Суду Тупицького не доводить його причетність до тих діянь, за які було притягнуто Віктора Януковича до кримінальної відповідальності.
Окремо представник позивача звернув увагу, що фактично та юридично підставою для скасування указу була інша обставина, - це прийняття рішення Конституційним Судом України у справі № 13-р від 27.10.2020, що свідчить про безпосереднє порушення відповідачем ч. 3 ст. 24 Закону України «Про Конституційний Суд», яка виключає можливість притягнення судді до відповідальності за голосування за рішення Конституційного Суду.
Заслухавши додаткові пояснення представника позивача щодо предмета спору, Верховний Суд оголосив перерву у судовому засіданні. Розгляд справи буде продовжено 17 червня 2021 року.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що ВП Верховного Суду встановила, чи може Президент звільняти осіб шляхом скасування указів про їх призначення.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.