На першому із двох позачергових засідань Верховної Ради, які пройдуть 27 квітня, народні обранці розглядатимуть законопроект №5246 Володимира Зеленського про запровадження інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування. Коротко кажучи, йдеться про диджиталізацію процесу досудового розслідування. За два тижні до цього правоохоронний комітет підтримав законопроект та рекомендував парламенту ухвалити його за основу та в цілому.
На комітеті представляв законопроект міністр юстиції Денис Малюська. За його словами, ухвалення проекту принесе самий лише позитив – принаймні на поверхні:
Разом із тим, він погодився, що у ході запровадження цієї системи, ймовірніше за все, виявляться недоліки, які треба буде вирішувати в процесі.
Члени та членкині комітету висловили ряд зауважень та питань до Дениса Малюськи щодо цього законопроекту, які переважним чином дублювали зауваги Головного науково-експертного управління парламенту, які воно висловило у своєму висновку.
На це міністр зазначив, що існування декількох систем, які взаємодіють між собою, «є прийнятним» підходом з точки зору цифровізації. Він погодився, що запуск ЄСІСТ як єдиної системи був би оптимальним рішенням, але «всі ми бачимо, як ЄСІТС запроваджується і скільки сотень мільйонів було витрачено».
Як у ГНЕУ, так і у депутатів виникло питання щодо того, як саме буде відбуватися взаємодія з цією системою. Зокрема, ГНЕУ у висновку пише, що, зокрема, у законопроекті не визначено:
За словами міністра, всі ці питання будуть врегульовані на рівні положень, що їх буде затверджувати Офіс Генпрокурора та інших органів, що здійснюють досудове розслідування.
Також він зазначив, що багато питань функціонування подібних систем і реєстрів просто не можуть бути врегульовані на рівні закону, адже це суто технічні питання, які потребують оперативного реагування та роботи великої команди айтішників, а не законодавців. Зокрема, за словами Дениса Малюськи, він як очільник міністерства, що є держателем багатьох подібних систем, підписує десятки підзаконних актів подібного змісту, «при чому вони наскільки технічні, що сам я їх розумію процентів на 5 – добре, якщо на 5».
Окремо також варто згадати про ще одне зауваження ГНЕУ, яке не знайшло відображення у питаннях народних обранців. Так, експерти у висновку пишуть, що сама можливість ухвалення рішення про надання матеріалів у паперовій формі у поєднанні з відсутністю визначення підстав для цього у законі поставить під сумнів весь задум законопроекту. Адже відповідні органи зможуть визначати «зручні» для себе умови, а не такі, які мали б зробити цю систему справді ефективною і допомогли б зробити досудове розслідування прозорим.
Також в управлінні звернули увагу на те, що у пояснювальній записці до законопроекту йдеться про те, що він спрямований на «запровадження в органах досудового розслідування, прокуратури та судах інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування». У ГНЕУ пишуть, що «у судах здійснюється судове провадження (див. розділу IV КПК). А відтак запровадження в судах інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування було б нелогічним».
У підсумку, більшість комітету підтримала запропоноване підкомітетом рішення рекомендувати парламенту ухвалити цей законопроект за основу і в цілому. Тобто, ці зауваження, на думку членів комітету, не були достатньо вагомими. Навіть Григорій Мамка, який висловив, мабуть, найбільше зауважень під час засідання, підтримав відповідну пропозицію.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Антикорупційний комітет із порушенням Регламенту рекомендував ухвалити зміни до особливостей декларування.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.