Верховна Рада 15 квітня ухвалила за основу законопроект №5173 від 26.02.2021 «Про внесення доповнень до Закону України «Про запобігання корупції» щодо удосконалення окремих аспектів декларування».
Метою законопроекту, як це зазначається у пояснювальній записці до нього, є усунення окремих практичних перепон у процесі подання декларацій особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що дозволить сумлінним декларантам уникнути вчинення пов’язаних із корупцією правопорушень, а Національному агентству з питань запобігання корупції – діяти у правовому полі.
Для досягнення вказаної мети у законопроекті пропонується внести зміни до ст. ст. 36 та 46 Закону України «Про запобігання корупції», якими:
1) встановити, що запобігання конфлікту інтересів у зв’язку з наявністю у відповідного суб’єкта декларування підприємств чи корпоративних прав не поширюються на осіб, що володіють цінними паперами, номінальна вартість яких не перевищує 1 прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня звітного року;
2) передбачити, що унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (далі – УНЗР) суб’єкта декларування та членів його сім’ї зазначається у декларації виключно за його наявності;
3) вивести з-під декларування номери рахунків, на яких обліковуються некомпенсовані грошові заощадження Ощадного банку СРСР.
ГНЕУ ВР зазначило з приводу цього законопроекту наступне.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону в декларації, зокрема, мають зазначатися відомості щодо УНЗР суб’єкта декларування та членів його сім’ї. При цьому, УНЗР присвоюється виключно при оформленні одного із біометричних документів (паспорта громадянина України у формі картки або паспорта громадянина України для виїзду за кордон). А, отже, у разі відсутності у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відповідного УНЗР виконання декларантом відповідних вимог Закону об’єктивно унеможливлюється. З огляду на зазначене вирішення проблеми шляхом доповнення приписів Закону положенням про те, що в декларації УНЗР вказується у разі його присвоєння певній особі, виглядають цілком доречними.
Заслуговують на підтримку також пропозиції законопроекту щодо виведення з-під декларування номерів рахунків, на яких обліковуються некомпенсовані грошові заощадження громадян України в установах акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», поміщені до 2 січня 1992 року в установи Ощадного банку СРСР, що діяли на території України, оскільки вказаним рахункам не присвоюється міжнародний формат IBAN, зазначення якого є обов’язковим згідно з чинним п. 8-1 ч. 1 ст. 46 Закону.
«Можна зрозуміти мотиви, які зумовили припис законопроекту щодо встановлення мінімальної межі номінальної вартості цінних паперів, при володінні якими на особу не поширюватимуться вимоги щодо врегулювання конфлікту інтересів (п. 1-1 ч. 6 ст. 36 Закону у редакції проекту). Разом із цим, вважаємо, що запропонована редакція зазначених положень потребує доопрацювання, оскільки не дає однозначного розуміння про те, чи в них йдеться про номінальну вартість цінних паперів, чи про сукупну номінальну вартість усіх цінних паперів, які належать особі. Крім того, при вирішенні цього питання, по-перше, слід враховувати, що реальна (ринкова) вартість відповідних цінних паперів на практиці може багатократно перевищувати їх номінальну вартість, і, по-друге, що не можна виключати ситуацій, коли зазначені цінні папери відповідної вартості фактично становитимуть значну частку (долю) статутного капіталу (зокрема, у випадках не приведення його у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства») акціонерного товариства й особа, володіючи такими цінними паперами, матиме досить значні права щодо участі в управлінні відповідним акціонерним товариством», - вважає ГНЕУ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал і на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.