Кабмін повідомляє, що схвалив та подав до Верховної Ради законопроекти, якими передбачено:
- нову методологію визначення та застосування прожиткового мінімуму для основних соціальних гарантій (мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії за віком, державної соціальної допомоги, яка є для людини основним джерелом доходів);
- запровадження базових величин для розрахунку соціальних виплат (надбавок, підвищень, додаткової пенсії, пенсії за особливі заслуги, щомісячних допомог), що встановлюються до пенсії або державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії; стипендій, максимальних розмірів виплат, компенсаційних виплат, а також одноразових виплат (допомог);
- запровадження базової величини для грошових платежів і стягнень та базової величини для адміністративних зборів.
Нагадаємо, Мінсоцполітики підготувало, Уряд схвалив і подав на розгляд Верховної Ради України проекти законів про:
Як пояснює Уряд у записці до законопроекту № 5045, базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії, є прожитковий мінімум.
До величини прожиткового мінімуму прив’язано понад 150 різноманітних видів виплат, що має значний вплив при плануванні видатків бюджетів усіх рівнів. Частина з цих виплат не має ніякого відношення до прожиткового мінімуму як критерію бідності (наприклад, штрафи, грошові стягнення за адміністративні, кримінальні та інші порушення).
Отже, будь-яке збільшення прожиткового мінімуму призводить до автоматичного перерахунку значної кількості виплат та необхідності вишукання додаткових видатків бюджетів усіх рівнів.
Методологія розрахунку прожиткового мінімуму має численні недоліки та потребує приведення у відповідність до сучасних вимог, набори, що застосовуються при визначенні прожиткового мінімуму, згідно із судовими рішеннями, визнані протиправними та нечинними.
Законодавство не передбачає єдиного підходу до визначення розмірів соціальних виплат (окремі визначаються від мінімальної пенсії, деякі у твердих розмірах без вимоги щодо їх перегляду).
З 2017 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774 обмежено застосування показника мінімальної заробітної плати як розрахункової величини, зокрема для визначення плати (адміністративного збору) за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав.
Законом України від 09.07.2003 № 1058 «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено використання показника мінімальної пенсії за віком виключно для обчислення пенсій.
За відсутності протягом останніх 20 років законодавчо визначених інструментів (інших розрахункових величин), які б щороку визначалися в законі про державний бюджет і переглядалися, широко використовується величина прожиткового мінімуму. Зокрема, сьогодні маємо майже 180 норм в 14 кодексах і законах, які регулюють кримінальні, господарські, адміністративні питання. Кількість таких норм перевищують в два рази норми, які регулюють питання соціальних виплат (79), що передбачені 22 законами.
Окремі розміри платежів складають в окремих випадках 500 прожиткових мінімумів, а один з найбільших - 4 000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, передбачений Законом України від 23.03.2017 № 1977 «Про державну підтримку кінематографії в Україні» для розрахунку платежів, пов’язаних з виробництвом фільмів.
Кодексом адміністративного судочинства для віднесення справ до спрощеного позовного провадження передбачена сума в 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Законом про адвокатуру розмір прожиткових мінімумів застосовується для визначення внеску для забезпечення адвокатського самоврядування. А сума до 350 прожиткових мінімумів визначена для сплати судового збору.
Отже, потребує удосконалення законодавство щодо врегулювання питань плати за надання адміністративних послуг, штрафів та грошових стягнень за адміністративні, кримінальні та інші порушення, які на сьогодні встановлюються від розміру прожиткового мінімуму.
Зокрема, законопроект № 5045 встановлює, що із 1 січня 2022 року для розрахунку передбачених відповідно до законів і нормативно-правових актів КМУ щомісячних соціальних виплат (надбавок, підвищень, додаткової пенсії, пенсії за особливі заслуги, різних видів соціальної допомоги), що встановлюються до пенсії, державної соціальної допомоги, яка виплачується замість пенсії, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; стипендій; компенсаційних виплат, а також одноразових грошових виплат (допомог) встановлюється:
базова величина для соціальних виплат на дітей;
базова величина для соціальних виплат населенню.
Розмір базової величини для соціальних виплат на дітей визначається окремо для дітей віком до 6 років і на дітей віком від 6 до 18 років.
Під час законодавчого встановлення розміру окремих соціальних виплат визначається відповідний відсоток базової величини для відповідних соціальних виплат (кратність від цієї базової величини).
Із 1 січня 2022 року базова величина для соціальних виплат на дітей віком до 6 років встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а для виплат на дітей віком від 6 до 18 років — у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років, визначених законом станом на 1 грудня 2021 року.
Із 1 січня 2022 року базова величина для соціальних виплат населенню встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму, визначеного законом для осіб, які втратили працездатність, станом на 1 грудня 2021 року.
Базова величина для соціальних виплат щороку збільшується з урахуванням показника зростання споживчих цін.
Базова величина для відповідних соціальних виплат, починаючи з 2022 року, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Порядок і періодичність (не менше ніж два рази на рік) перегляду відповідних базових величин для соціальних виплат визначається Кабінетом Міністрів України.
Заходи щодо впорядкування розміру грошових платежів і стягнень
Із 1 січня 2022 року запроваджується для розрахунку розміру грошових платежів і стягнень (крім плати за надання адміністративних послуг), що визначаються відповідно до законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, базова величина для грошових платежів і стягнень.
Під час законодавчого встановлення розміру окремих грошових платежів і стягнень визначається відповідний відсоток базової величини для грошових платежів і стягнень (кратність від цієї базової величини).
Із 1 січня 2022 року базова величина для грошових платежів і стягнень встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму, визначеного законом для працездатних осіб станом на 1 грудня 2021 року.
Базова величина для грошових платежів і стягнень, починаючи з 2022 року, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Порядок і періодичність (не менше ніж два рази на рік) перегляду базової величини для грошових платежів і стягнень визначається Кабінетом Міністрів України.
Заходи щодо впорядкування розміру плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору)
Із 1 січня 2022 року для розрахунку розміру плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору) запроваджується базова величина для адміністративних зборів.
Розміри плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору) визначаються у вигляді відсоткового чи кратного співвідношення до базової величини для адміністративних зборів.
Із 1 січня 2022 року базова величина для адміністративних зборів встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму, визначеного законом для працездатних осіб станом на 1 грудня 2021 року.
Щороку, починаючи з 2022 року, Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік затверджуються:
базова величина для адміністративних зборів;
розміри плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору), які розраховуються із застосуванням базової величини для адміністративних зборів.
Розрахунок базової величини для адміністративних зборів та розмірів плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору) здійснюється з урахуванням економічного значення адміністративних послуг, зокрема необхідності покриття вартості їх надання, згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері надання адміністративних послуг.
Законопроекти вносять зміни до процесуальних кодексів та численних законів.
Нагадаємо, раніше ми писали, що Мін'юст пропонує переглянути підхід до соціальних виплат.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.