17:16, 11 марта 2021
Депутати взялися змінювати Бюджетний кодекс у частині розподілу коштів місцевих бюджетів.
Група народних депутатів, серед яких Ростислав Тістик, Віталій Безгін, Михайло Лаба та інші, внесли до парламенту законопроект №5066-1 про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення відсотку зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування, який за словами авторів має частково компенсування втрат джерел доходів бюджетів місцевого самоврядування та видатки, які виникли у зв’язку із передачею від держави місцевому самоврядуванню додаткових повноважень.
Обставини
Автори нагадують, що у внаслідок прийнятих у 2014 році змін до Бюджетного та Податкового кодексів щодо реформи міжбюджетних трансфертів та податкової реформи відповідно, протягом 2014–2020 років обсяг фінансових ресурсів місцевого самоврядування зростав. Протягом впровадження реформи децентралізації державою було перекладено на бюджети територіальних громад ряд повноважень та видатків без належного фінансового ресурсу. Зокрема відбулося перекладення навантаження на місцеве самоврядування із фінансування додаткових повноважень та видатків без виділення фінансових ресурсів на:
- фінансування закладів професійно-технічної освіти (понад 5 млрд гривень щорічно);
- виплату заробітної плати непедагогічним працівникам, утримання закладів середньої освіти, забезпечення навчального процесу (раніше фінансувалося коштом освітньої субвенції);
- фінансування комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я;
- фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, зокрема пільговий проїзд, пільговий зв’язок (це понад 6 млрд гривень щорічно);
- видатки на зовнішнє освітлення та електротранспорт через підвищення тарифів на електроенергію в чотири рази на ці потреби.
Окрім цього, ситуація поглиблювалася і невиконанням державою ряду зобов’язань, зокрема це:
- щорічне недофінансування освітньої субвенції в межах 15-20%;
- відсутність компенсації заборгованості із різниці в тарифах на комунальні послуги (2017-2020 роки – понад 24 млрд гривень);
- відсутність компенсації за встановлені державою пільги зі сплати земельного податку для гірничодобувних підприємств (втрати близько 1 млрд грн у рік).
При цьому протягом 2014–2020 років в умовах щорічного недофінансування відбулося:
- скасування окремих джерел доходів бюджетів місцевого самоврядування:
- пайової участі (близько 2 млрд гривень);
- субвенції на формування інфраструктури територіальних громад (близько 2 млрд гривень).
- скорочення обсягу міжбюджетних трансфертів, зокрема обсяг додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я зменшився за період 2018–2020 роки з 16,5 млрд гривень до 5,9 млрд, тобто на 10,6 млрд гривень тощо.
Новації
Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України щодо розподілу надходжень податку на доходу фізичних осіб між місцевими бюджетами:
- Збільшення відсотку зарахування до доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад податку на доходи фізичних осіб із 60 до 65% (зміни до статті 64 БКУ).
- Зменшення відсотку зарахування до доходів загального фонду бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів податку на доходи фізичних осіб із 15 до 10% (зміни до статті 66 БКУ).
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Укравтодор пропонує запровадити в Україні три типи платних доріг, у яких буде безкоштовна альтернатива, а також у 8 разів підвищив витрати, потрібні для відновлення доріг.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.