Велика Палата Конституційного Суду України розпочала розгляд справи за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 96-1, 96-2 Кримінального кодексу України у формі письмового провадження.
Народні депутати звернулися до КСУ з поданням щодо відповідності Конституції (конституційності) статей 96-1, 96-2 Кримінального кодексу України.
У зазначених нормах йдеться про спеціальну конфіскацію та випадки її застосування.
Нагадаємо, що спеціальна конфіскація полягає у примусовому безоплатному вилученні за рішенням суду у власність держави грошей, цінностей та іншого майна у випадках, визначених цим Кодексом, за умови вчинення умисного кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого Особливою частиною цього Кодексу, за які передбачено основне покарання у вигляді позбавлення волі або штрафу понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а так само передбаченого частиною першою статті 150, статтею 154, частинами другою і третьою статті 159-1, частиною першою статті 190, статтею 192, частиною першою статей 204, 209-1, 210, частинами першою і другою статей 212, 212-1, частиною першою статей 222, 229, 239-1, 239-2, частиною другою статті 244, частиною першою статей 248, 249, частинами першою і другою статті 300, частиною першою статей 301, 302, 310, 311, 313, 318, 319, 362, статтею 363, частиною першою статей 363-1, 364-1, 365-2 цього Кодексу.
Нардепи вважали, що спеціальна конфіскація дублює покарання у вигляді конфіскації та фактично є ще одним видом покарання поряд з конфіскацією.
Дублювання видів покарання і застосування до осіб конфіскації та спеціальної конфіскації порушує принцип пропорційності, який вимагає співмірного обмеження прав та свобод людини і громадянина для досягнення публічних цілей.
Одночасно нардепи вважають, що статті 96-1, 96-2 ККУ прямо передбачають застосування спеціальної конфіскації до невинної третьої особи, яка не є суб’єктом злочину і не вчинювала жодних діянь, за які законом про кримінальну відповідальність передбачається покарання чи інші кримінально-правові наслідки.
Все це призводить до обмеження існуючих прав та свобод людини і громадянина, що суперечить Конституції.
Крім того, такий спосіб позбавлення права приватної власності як спеціальна конфіскація не передбачений Конституцією, тому його запровадження в ККУ нівелює конституційні гарантії непорушності права приватної власності.
Крім того, на думку нардепів, суть запровадженого в ККУ інституту спеціальної конфіскації дозволяє поширити його дію на діяння, які були вчинені до набрання чинності відповідної норми про кримінальну відповідальність, що порушує приписи про незворотність дії закону у часі та суперечить статті 58 Конституції України.
Заслухавши суддю–доповідача, Велика Палата КСУ перейшла до закритої частини пленарного засідання.
Раніше Велика Палата Верховного Суду повідомила, що наказ про перевірку, виданий на підставі ухвали слідчого судді, не може бути предметом самостійного оскарження в суді.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.