Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект № 3931 від 23.07.2020 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за перешкоджання у проведенні перевірок з питань техногенної та пожежної безпеки»
Проектом Закону передбачається доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 18514 «Створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі пов’язаної з проведенням перевірок».
Пропонується надати можливість суддям районних, районних у містах, міських чи міськрайонних судів розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 18514 Кодексу.
Крім того, надається право поліцейським та посадовим особам органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки складати протоколи про адміністративне правопорушення (далі – протокол), передбачене статтею 18514 Кодексу.
У зв’язку з тим, що правопорушники можуть не надавати можливість оформити протокол за статтею 18514 Кодексу, пропонується надати можливість поліцейським проводити адміністративне затримання до встановлення особи правопорушника в разі перешкоджання ним діяльності уповноваженим посадовим особам центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі пов’язаної з проведенням перевірок.
Зробити такі кроки депутатів змушує нехтування власниками та керівниками підприємств, установ, організацій та іншими юридичними особами вимоги про зобов’язання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), тобто до перевірок.
На непропорційні санкції, закладені в цьому законопроекті, звернула увагу нардеп Олександра Устінова. За її словами, немає логіки у тому, що штраф за недопуск до перевірки складає 51 000 гривень, а штраф за порушення пожежної безпеки – від 1020 до 8500 грн.
ГНЕУ з цього приводу зазначало, що необґрунтованою видається запропоноване положення щодо можливості здійснення адміністративного затримання при створенні перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Крім того, Головне управління радить замість доповнення КУпАП ще одним складом правопорушення (а саме – ст. 185-14 «Створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема пов’язаної з проведенням перевірок») здійснити систематизацію чинних наразі норм КУпАП з урахуванням досвіду практики застосування цих статей.
Таку рекомендацію ГНЕУ висловило з двох причин:
По-перше, останнім часом виявляється тенденція внесення змін до КУпАП та збільшення складів адміністративних правопорушень, які передбачають відповідальність за невиконання приписів або законних вимог, або ухилення від виконання, або перешкоджання діяльності посадовим особам, які мають відповідні владні повноваження. На сьогоднішній день КУпАП містить в собі близько 50 таких складів, які відрізняються між собою лише належністю посадових осіб до того чи іншого державного органу. Таку тенденцію не можна визнати позитивною, оскільки КУпАП перевантажується значною кількістю статей, які, по суті, мають один і той же предмет регулювання – встановлений порядок управління.
По-друге, у чинній редакції КУпАП уже передбачено відповідальність за невиконання приписів та постанов посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку, або створення перешкод для їх діяльності (ст. 188-8 КУпАП). При цьому, проектом пропонується фактично не ввести новий склад правопорушення, а доповнити КУпАП новою статтею шляхом виділення з наявного у ст. 188-8 КУпАП частини складу правопорушення та встановити відповідальність безпосередньо за створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема, пов’язаної з проведенням перевірок.
Раніше «Судово-юридича газета» розповідала, що судам дозволять розглядати справи про адміністративні правопорушення у режимі відеоконференції.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.