Верховна Рада включила в порядок денний першого засідання V сесії законопроект № 3716 від 22.06.2020 про внесення змін до Повітряного кодексу України щодо удосконалення законодавчого врегулювання у сфері безпілотних повітряних суден цивільної авіації.
За вищезазначений законопроект Рада хоче голосувати в першому читанні вже сьогодні. Це вже друга спроба його розглянути, на минулому тижні у депутатів просто не дійшли до цього руки.
Законопроектом передбачено:
(тобто, сертифікацію повинні отримати підприємства та організації, які в галузі цивільної авіації здійснюють:
…… крім безпілотних повітряних суден, обов’язковість отримання сертифіката експлуатанта, що не передбачено авіаційними правилами);
«вимоги до компетентностей дистанційного пілота, його підготовки, перепідготовки, підтвердження/відновлення та підвищення кваліфікації встановлюються авіаційними правилами України».
Чим депутати пояснюють необхідність законопроекту
Авторами законопроекту складена Пояснювальна записка до нього, в якій вони зазначають, що законодавство України, зокрема, окремі пункти та статті Повітряного кодексу України, фактично прирівнюють БПС до пілотованих повітряних суден, а отже виставляють надмірні та складні вимоги до експлуатантів БПС, унеможливлюють повноцінний та швидкий розвиток ринку БПС.
Так, пунктом 23 частини першої статті 1 Повітряного кодексу України, надано визначення безпілотного повітряного судна як повітряного судна, призначеного для виконання польоту без пілота на борту, керування польотом якого і контроль за яким здійснюються за допомогою спеціальної станції керування, що розташована поза повітряним судном. Тобто, на БПС поширюються всі вимоги, що висуваються до використання повітряних суден.
Згідно з вимогами частини першої статті 44 Повітряного кодексу України сертифікат льотної придатності видається на кожне цивільне повітряне судно, що внесене до Державного реєстру цивільних повітряних суден України.
Відповідно до вимог частини восьмої статті 39 Повітряного кодексу України у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України не підлягають реєстрації безпілотні повітряні судна, максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кілограмів і які використовуються для розваг та спортивної діяльності. Авіаційна діяльність, пов'язана з використанням повітряних суден, які визначені у частині восьмій статті 39 цього Кодексу, регулюється відповідними федераціями.
Крім цього, частина 1 статті 13 Повітряного кодексу України вимагає отримувати сертифікат на відповідність вимогам авіаційних правил України підприємствам та організаціям, які в галузі цивільної авіації здійснюють експлуатацію повітряних суден.
У разі використання БПС із комерційною метою експлуатант БПС повинен пройти процедури сертифікації експлуатантів, відповідно до вимог Правил сертифікації експлуатантів, затверджених наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 20.09.2005 № 684 і зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2005 р. за № 1545/11825. Зазначені правила розраховані на експлуатантів пілотованих повітряних суден та містять вимоги, що не відповідають особливостям експлуатації БПС, і як наслідок, унеможливлюють отримання сертифіката експлуатантом БПС.
Тому основним завданням законопроекту є внесення змін до Повітряного кодексу України в частині виокремлення вимог до безпілотних повітряних суден, їх експлуатації та дистанційних пілотів.
Кінцева мета цього законопроекту полягає в тому, щоб виокремити вимоги до експлуатантів БПС, підвищити рівень їх обізнаності та відповідальність, зменшити складність вимог до БПС, що дозволить бізнесу повністю використовувати «дрони», щоб досягти максимально можливого рівня економічні вигоди через підвищення безпеки, ефективності та раніше недосяжні нові види та сфери застосування БПС.
Комітет з питань інтеграції України з Європейським Союзом вирішив, що проект Закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, водночас, не в повній мірі враховує положення Регламенту (ЄС) 2019/947 від 24 травня 2019 року щодо правил та процедур експлуатації безпілотних літальних апаратів.
У вищезазначеному Комітеті вважають, що спроба дати сучасне визначення поняттям «безпілотна авіаційна система», «безпілотне повітряне судно», «дистанційний пілот» та виокремити вимоги до експлуатантів БПС, підвищити рівень їх обізнаності та відповідальність, зменшити складність вимог до БПС містить достатньо фрагментарне застосування положень імплементаційного Регламенту ЄС 2019/947 щодо правил та процедур експлуатації безпілотних літальних апаратів.
Хоча Комітет і зазначив, що коли пілот безпілотника отримає дозвіл на реєстрацію, йому / їй буде дозволено вільно проводити операційну діяльність в Європейському Союзі.
Раніше депутати зареєстрували в парламенті проект Закону про штрафи за неправильно встановлені кондиціонери.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.