28 декабря в Офисе Генерального прокурора «Судебно-юридической газете» подтвердили, что Генпрокурор сегодня направит Президенту Зеленскому представление об отстранении главы Конституционного Суда Александра Тупицкого.
В Генпрокуратуре решили, что у Президента есть такие полномочия. Впрочем, уточнить, на основании каких статей Конституции, УПК, законов и т. д. в Офисе Ирины Венедиктовой не смогли.
Таким образом, неясно, как Зеленский сможет выполнить такую «рекомендацию» Генпрокуратуры, ведь ни одним законом или другим нормативным актом не предусмотрено, что Президент может отстранить главу Конституционного Суда.
Напомним, что Конституция не содержит такого понятия, как отстранение судьи/главы Конституционного Суда. Как не содержит такого термина закон о Конституционном Суде, регламент КСУ и так далее.
Перечень полномочий Президента исчерпывающе определен статьей 106 Конституции Украины. Среди них – только назначение судей КСУ по своей квоте.
Основания для прекращения полномочий судьи КСУ и для увольнения также исчерпывающе определены Основным Законом.
«Стаття 149-1. Повноваження судді Конституційного Суду України припиняються у разі:
1) закінчення строку його повноважень;
2) досягнення ним сімдесяти років;
3) припинення громадянства України або набуття ним громадянства іншої держави;
4) набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним;
5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього за вчинення ним злочину;
6) смерті судді Конституційного Суду України.
Підставами для звільнення судді Конституційного Суду України з посади є:
1) неспроможність виконувати свої повноваження за станом здоров’я;
2) порушення ним вимог щодо несумісності;
3) вчинення ним істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування своїми обов’язками, що є несумісним зі статусом судді Суду або виявило його невідповідність займаній посаді;
4) подання ним заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням.
Рішення про звільнення з посади судді Конституційного Суду України Суд ухвалює щонайменше двома третинами від його конституційного складу», - сказано в Конституции Украины.
Напомним, что статьей 24 закона о КСУ установлены гарантии независимости и неприкосновенности судьи Конституционного Суда:
«…4. Суддю без згоди Суду не може бути затримано або утримувано під вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання Судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
1) якщо Суд надав згоду на затримання Судді у зв’язку з таким діянням;
2) якщо його затримано під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Суд має бути негайно повідомлений про затримання Судді.
Регламент КСУ устанавливает только порядок предоставления согласия на задержание, содержание под стражей или арест судьи КСУ.
«§ 15. Порядок надання згоди на затримання, утримування під вартою чи арешт Судді
Не пізніше сьомого робочого дня постійна комісія з питань регламенту та етики Суду вивчає подання щодо наявності у ньому підтверджених доказами фактів причетності Судді до вчинення суспільно небезпечного діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України, їх достатності та обґрунтованості. У разі необхідності постійна комісія з питань регламенту та етики Суду витребовує від Генерального прокурора або особи, яка здійснює його повноваження, додаткові документи та матеріали.
Рішення ухвалюється на закритій частині спеціального пленарного засідання Суду більшістю суддів Конституційного Суду, які беруть у ньому участь, у формі постанови.
Позднее в Офисе Генпрокурора «Судебно-юридической газете» уточнили, что считают возможным отстранение на основании ч. 3 ст. 154 Уголовного процессуального кодекса:
«3. Питання про відсторонення від посади осіб, що призначаються Президентом України, вирішується Президентом України на підставі клопотання прокурора в порядку, встановленому законодавством. Відсторонення від посади Директора Національного антикорупційного бюро України здійснюється слідчим суддею на підставі вмотивованого клопотання Генерального прокурора в порядку, встановленому законом».
Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.