На державній службі склалася не найкраща ситуація навколо оплати праці державних службовців. Чиновники особливо на місцях нарікають на маленькі оклади, а також відбувається відтік людей із державної служби.
Яка реформа системи оплати праці державних службовців планується, чого варто очікувати чиновникам і як планують боротися з відтоком кадрів - про це «Судово-юридична газета» поспілкувалася із головою Національного агентства з питань державної служби (НАДС) Наталією Алюшиною.
Яка ситуація з оплатою державних службовців на даний момент?
Питання оплати праці - актуальне. Заробітна плата є не тільки важливим мотивуючим чинником, а й джерелом існування. І не лише для державних службовців. Втім, існуюча система оплати праці працівників державних органів є несправедливою та неефективною. Про це говорять як вітчизняні, так і міжнародні експерти. Про це знають з власного досвіду працівники державних органів різних рівнів. Тож реформування системи оплати праці державних службовців на основі класифікації посад покликано усунути несправедливість в оплаті праці, адже за сучасними світовими стандартами вона має ґрунтуватися на фаховості, результативності, мірі покладеної відповідальності та особистому внеску кожного працівника.
Є несправедливим той факт, що мінімальна заробітна плата в листопаді 2020 року становить вже 5000 грн, з 1 січня 2021 року вона буде вже 6000 грн, а мінімальна заробітна плата державних службовців з 1 липня 2020 року становить два прожиткових мінімуми (для працездатних осіб це 4394 грн), заробітна плата на посадах державної служби залишається нижчою за мінімальну та є не конкурентною у порівнянні з ринковою, а мінімальні соціальні гарантії стали демотивуючим фактором. Про що свідчать і численні звернення державних службовців, що постійно надходять (тільки у 2020 році - 76 звернень, як окремих, так і колективних).
Навіщо проводити реформу оплати праці державних службовців?
Діюча система оплати праці застаріла і неефективна. Вона включає в себе чимало складових. Посадовий оклад у цій схемі складає всього 39% - 49%. Близько 50% виплат - варіативні. Це премії, надбавки, стимулюючі виплати, розмір яких, як правило, визначає керівник, часто спираючись не на результати роботи, а на власне суб’єктивне бачення і відношення до працівника.
Реформа спрямована на підвищення ефективності всієї держслужби. Вона допоможе зробити систему оплати праці прозорою та зрозумілою для суспільства і мінімізувати можливості зловживання та корупції.
Рівень заробітної плати кожного державного службовця буде залежати від результатів його роботи. Крім того, заробітна плата поступово буде наближена до ринкової і допоможе залучати на держслужбу більше висококваліфікованих фахівців, а також мотивувати професійних співробітників, які вже працюють.
Як буде відбуватися реформування системи оплати праці?
Реформа комплексна і направлена на всі категорії держслужбовців шляхом поетапного впровадження в усіх державних органах.
За Стратегією реформування державного управління України на період до 2021 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 474, державна служба є основою державного управління. Професійна державна служба має ґрунтуватися на Принципах державного управління OECP/SIGMA, зокрема, справедлива і прозора система оплати праці державних службовців, що ґрунтується на класифікації посад.
Згаданою Стратегією встановлено, що одним із пріоритетних напрямів реформи державного управління є реформування системи оплати праці державних службовців. Концепцію реформування системи оплати праці державних службовців схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2020 року № 622-р. Метою реалізації цієї Концепції є зміна системи та підходів до регулювання оплати праці у сфері державної служби.
Також прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України «Про підготовку та реалізацію експериментального проекту щодо запровадження системи оплати праці державних службовців на основі класифікації посад», яким передбачено пілотування нової моделі оплати праці на основі класифікації посад протягом 2021-2022 років.
Першими нову модель випробують державні органи, а саме: НАДС та його територіальні органи, Міністерство фінансів України, Міністерство цифрової трансформації та Секретаріат Кабінету Міністрів України. Згодом вона буде поширена на інші державні органи.
Реформа буде сприяти подальшій оптимізації функцій та чисельності державних органів.
Які зміни передбачає собою реформа оплати праці?
Передбачається проведення реформування системи оплати праці державних службовців з метою забезпечення її конкурентоспроможності на ринку праці, підвищення рівня прозорості, передбачуваності та справедливості. Встановлення конкурентоспроможного рівня заробітної плати сприятиме залученню кращих фахівців, що є важливою складовою частиною реформування системи державного управління в Україні.
В рамках реформи відбудеться зменшення кількості складових заробітної плати державних службовців. Передбачається підвищення ролі посадового окладу разом із зниженням варіативної частини заробітної плати шляхом визначення на законодавчому рівні «основної» та «додаткової» частки заробітної плати:
основна частка не залежить від рішення керівника та визначає чіткі складові заробітної плати (не менше 70%);
додаткова частка залежить від особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи шляхом встановлення премії. Дискреція керівника - не більше 30%.
Реформа оплати праці передбачає впровадження класифікації посад державної служби. Посади класифікують за напрямами діяльності, рівнем відповідальності, складністю обов'язків із присвоєнням відповідних класифікаційних кодів.
Що таке класифікація посад, навіщо вона потрібна та як вона вплине на державних службовців?
Класифікація передбачає розподіл посад державної служби та присвоєння їм класифікаційних кодів на основі віднесення посад до відповідних сімей та рівнів, визначених у Каталозі типових посад державної служби і критеріїв віднесення до таких посад. Каталог типових посад описує функціонал, межі відповідальності та обсяг завдань на посадах державної служби.
Класифікація посад сприятиме формуванню сучасної та ефективної системи управління персоналом у державних органах. Вона використовується у всіх країнах ЄС як основа сучасної системи управління персоналом.
Класифікація посад - це лише перший крок у реформі оплати праці.
На етапі апробації класифікація посад буде запроваджена як інструмент отримання інформації про посади.
На першому етапі реформи здійснюється виключно збір даних, розрахунки і моделювання.
Коли зміниться рівень заробітної плати?
Після проведення класифікації планується здійснити співставлення рівня оплати праці на державній службі з ринковим. Класифікація посад складе основу для розроблення системи грейдів (зарплатних рівнів). Після чого буде проведено фінансово-економічні розрахунки та підготовлено проект умов оплати праці державних службовців державних органів з урахуванням результатів класифікації посад.
Реформа здійснюватиметься поступово з урахуванням можливостей державного бюджету. Ми плануємо, що це буде запроваджено з 2023 року, фактично сам експеримент буде тривати з 2021 до 2022 року. А з 2023 року нова система почне діяти на всю країну.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.