На засіданні Комітету з питань правоохоронної діяльності 16 грудня народні депутати розглядали три законопроекти, які стосуються адміністративної відповідальності за домашнє насильство:
Так, у рамках законопроекту №3908 пропонується встановити значно вищі розміри штрафів за домашнє насильство – від 17 до 34 тисяч гривень та від 34 до 68 тисяч гривень у разі повторного вчинення протягом року. Ключовою тезою альтернативного законопроекту є призначення порушнику громадських чи суспільно корисних робіт, оплата за які спрямовується жертві, а також збільшення терміну адміністративного арешту. Урядовий законопроект №4149 пропонує лише розширення переліку посадових осіб, які за домашнє насильство притягаються до адміністративної відповідальності (що також передбачає проект №3908-1).
Ці проекти викликали найгарячіше обговорення серед депутатів – пропозиції перших двох проектів викликали ряд заперечень у тих, чи інших членів комітету. Так, наприклад, ідею збільшити штраф відкидали через те, що родини зазвичай мають спільний бюджет, а тому накладання такого великого штрафу матиме негативний вплив і на жертв домашнього насильства. Також В’ячеслав Медяник, який презентував позицію підкомітету, зазначив, що збільшення штрафів у сто разів також може сприяти замовчуванню насильства з метою збереження коштів у родині.
Крім того, Владлен Неклюдов звернув увагу, що штраф у 17-34 тисячі більше корелює із кримінальним проступком, а штраф 34-68 тисяч – із нетяжким злочином. Тобто, на його думку, такий штраф не відповідає адміністративному правопорушенню. При цьому нагадаємо, що штраф у 17-34 тисячі гривень за порушення карантину людей цьогоріч депутати внесли саме у КУпАП.
У свою чергу, пропозиції запровадити громадські чи суспільно корисні роботи, оплата яких буде надходити жертві насильства, також не зустріли загального схвалення. Так, пан Неклюдов вважає, що це може призвести до невиправданого навантаження на бюджет: «Може бути змова між чоловіком та жінкою. Він нічого не робить, піде на роботу і йому будуть виплачувати [гроші] за рахунок громад. Тобто, якщо буде змова, буде у виграші ця сім’я, якій будуть виплачуватися кошти».
У свою чергу, деякі депутати в цілому скептично поставилися до потреби посилення заходів щодо запобігання насильству у родині. Так, наприклад, Григорій Мамка взагалі зазначив, що домашнє насильство виникає лише там, де «у когось немає роботи, у когось немає можливості сходити в кіно, купити шампанського, торта, квіти». Інший член комітету Андрій Осадчук звернув увагу на абсурдність такого твердження, акцентувавши, зокрема, на тому, що протягом останнього часу суттєво збільшилася кількість звернень дітей щодо домашнього насильства.
Говорячи про звернення дітей, якраз виникають найбільші сумніви щодо того, яким саме чином буде забезпечуватися здійснення виплат коштів жертвам домашнього насильства за суспільні роботи кривдників. Так, крім тези про «спільний сімейний бюджет», сюди також додається той момент, що фінансова діяльність дітей значним чином залежить від рішень батьків. А тому забезпечити, що ці кошти будуть передані саме дитині, доволі важко.
У підсумку, комітет проголосував за те, щоб рекомендувати парламенту ухвалити законопроект №3908-1 за основу, а інші два – відхилити.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Верховна Рада розглядає законопроект про зміни до КПК у частині функцій прокуратури.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.