На сайті Міністерства освіти і науки України (МОН) опублікували для громадського обговорення нову редакцію Положення про спеціальну школу, яке затверджено постановою КМУ від 6 березня 2019 р. № 221 «Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр».
Отже, спеціальна школа має відповідати таким вимогам:
кількість учнів (вихованців) спеціальної школи має складати не менше 60 дітей для сільської місцевості та не менше 130 дітей для міської місцевості або відповідно до потужності закладу;
забезпечувати здобуття освіти учнями (вихованцями) відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти (за умови наявності дошкільного відділення) та Державних стандартів загальної середньої освіти;
мати обладнані кабінети для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до профілю спеціальної школи.
Спеціальна школа може:
З урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей утворюються такі спеціальні школи:
для дітей з порушеннями слуху;
для дітей з порушеннями зору;
для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку;
для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
для дітей з тяжкими порушеннями мовлення.
У школах для дітей з порушеннями слуху створюються класи для дітей з глухотою, класи для дітей зі зниженим слухом та, за умови наявності в штаті закладу відповідних фахівців та відповідної навчально-матеріальної бази, класи для дітей із тяжкими порушеннями мовлення; у школах для дітей з порушеннями зору – класи для дітей зі сліпотою та класи для дітей зі зниженим зором. У разі недостатньої кількості дітей в один клас можуть бути зараховані діти із глухотою та із зниженим слухом; діти зі сліпотою та діти із зниженим зором тощо.
У спеціальній школі для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку класи для дітей з іншими порушеннями, крім класів для дітей зі складними порушеннями розвитку, не утворюються.
Діти зі складними порушеннями розвитку (у тому числі, які мають два та більше порушень) можуть навчатися в окремих класах спеціальної школи за умови, що одне з наявних порушень відповідає порушенням основного контингенту учнів (вихованців).
Спеціальна школа для дітей з порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату може забезпечувати здобуття загальної середньої освіти на одному чи кількох рівнях освіти:
початкова освіта - 1-4 класи;
базова середня освіта - 5-10 класи;
профільна середня освіта - 11-13 класи.
Спеціальна школа для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку може забезпечувати здобуття загальної середньої освіти на одному або на декількох рівнях освіти:
початкова освіта - 1-4 класи;
базова середня освіта - 5-10 класи тощо.
Гранична наповнюваність класів становить:
1) дітей із глухотою - вісім учнів;
2) дітей із сліпотою – вісім учнів;
3) дітей зі зниженим слухом, порушеннями опорно-рухового апарату – десять учнів;
4) дітей зі зниженим зором, легкими порушеннями інтелектуального розвитку, тяжкими порушеннями мовлення – дванадцять учнів;
5) дітей із складними порушеннями розвитку, помірними порушеннями інтелектуального розвитку – шість учнів;
6) дітей із порушеннями розвитку, що також мають розлади аутичного спектра – шість учнів.
Клас відкривається за умови наявності більш як 50 відсотків граничної наповнюваності класів. У разі недостатньої кількості дітей в один клас можуть бути зараховані діти із глухотою та діти із зниженим слухом, сліпі діти та діти із зниженим зором тощо.
Безпосереднє управління спеціальною школою здійснює її директор, який призначається на посаду за результатами конкурсного відбору. Директор спеціальної школи повинен мати вищу освіту не нижче ступеня магістра та стаж педагогічної роботи не менше трьох років. Призначення на посаду, звільнення з посади, повноваження та відповідальність директора визначаються законодавством та статутом спеціальної школи.
Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою спеціальної школи у межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.
Тривалість канікул протягом навчального року не може становити менше 30 календарних днів.
Тривалість уроків у 1 класі становить 35 хвилин, у 2-4 класах - 40 хвилин, у 5-12 (13) класах - 45 хвилин. Періодичність проведення перерв під час уроків (фізкультхвилинки) і тривалість перерв між уроками схвалюється педагогічною радою відповідно до особливостей організації освітнього процесу та харчування і затверджується керівником спеціальної школи. Харчування у спеціальних школах організовується з перервами 3,5-4 години між прийомами їжі.
У спеціальній школі мають бути створені умови для організації денного відпочинку (сну) учнів першого класу, дітей, які цього потребують, та перебувають у групі подовженого дня.
Проектом також передбачено можливість створення структурних підрозділів спеціальної школи, зокрема дошкільного відділення та пансіону, реабілітаційного відділення. Також розмежовано освітні послуги та послугу проживання в пансіоні тощо.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.