13 квітня 2020 року Верховна Рада ухвалила закон, який мав на меті адаптацію українського законодавства до реалій пандемії коронавірусу. Зокрема, завдяки йому в законі «Про зайнятість населення» ми маємо статтю 47-1. Ця стаття передбачає, що під час пандемії COVID-19 працівники, робочий час яких скоротився через обмежувальні заходи, мають право отримати грошову допомогу від центру зайнятості навіть попри те, що вони не звільнені з роботи. Безперечно, така норма була необхідною для підтримки людей у критичній ситуації, що склалася. Втім, як виявилося, вона принесла із собою і підводні камені.
Так, Міністерство соціальної політики виявило, що ряд нормативно-правових актів містить обмеження, за якими люди, які отримали допомогу, передбачену статтею 47-1, могли втратити право на соціальну допомогу через несплату ЄСВ. У свою чергу, кількість людей, які формально відповідають вимогам для отримання субсидії на комуналку, невиправдано збільшилася.
Урядовці встановили, що за допомогою у зв’язку із частковим безробіттям на час карантину звернулися понад 370 тисяч людей. Скільки з них мають право на субсидії чи інші види допомоги, на які впливає сплата ЄСВ, у міністерстві поки не знають. Втім, вважають, що і без цієї інформації існує потреба внести зміни до відповідних нормативно-правових актів.
У підсумку, пропонується змінити механізми призначення наступних видів допомоги:
У відповідних нормативно-правових актах пропонується передбачити, що люди можуть отримати соціальну допомогу у випадку, коли отримували допомогу у зв’язку із частковим безробіттям, навіть якщо у відповідний період вони чи за них не сплачували ЄСВ. До того ж, допомога у зв’язку з частковим безробіттям через карантин визначається як підстава для відмови у призначенні субсидії.
Разом з тим, Мінсоцполітики пропонує включити допомогу у зв’язку із частковим безробіттям через коронавірус до переліку доходів, які необхідно враховувати для обчислення середньомісячного доходу сім’ї при призначенні субсидій та соціальної допомоги. На думку урядовців, такий запобіжник створить перепону на шляху недоброчесних людей, які зверталися за допомогою держави винятково через цю законодавчу прогалину.
Варто відзначити, що в проєкті дещо «кульгає» мотивація, адже у відповідній частині пояснювальної записки значну увагу урядовці приділяють особливостям регулювання призначення субсидій для домогосподарств в умовах пандемії. Інші ж види допомоги, про які йде мова у проєкті акта, залишилися без належної уваги, через що можуть виникнути сумніви щодо доречності внесення відповідних змін. Зокрема можуть виникнути підозри, що проєкт Мінсоцполітики в першу чергу спрямований на обмеження категорій, які мають право на субсидії. У зв’язку з цим надання можливості отримувати соціальну допомогу виглядає лише «приємним бонусом», а не важливим аспектом документу.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Кабмін повідомив, як у 2030 році зміниться система пенсійного забезпечення.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.