Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект Закону України внесення змін до деяких законів України щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про державний кордон України (реєстр. № 3987), поданий Кабінетом Міністрів України. Відповідний проект Постанови ВР після розгляду законопроекту на агрокомітеті зареєстрував його голова Микола Сольський.
Законопроект має розв’язати не технічну, а правову проблему, яку законодавець свого часу сам собі створив.
Державний земельний кадастр визначений у нас єдиною державною геоінформаційною системою відомостей про усі землі України, разом із тими, що розташовані в межах державного кордону України.
На сьогодні склад відомостей про державний кордон України, які повинні вноситися до Державного земельного кадастру, визначено статтею 12 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Зокрема, це:
Проте, згідно із частиною дванадцятою статті 21 цього Закону «відомості про державний кордон України вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України, розробленої відповідно до актів (міжнародних договорів) щодо демаркації та делімітації державного кордону України».
Підстави для розроблення технічної документації та її склад визначені статтею 42 Закону України «Про землеустрій», де, зокрема, сказано, що державний кордон України визначається рішеннями Верховної Ради України та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, і що тільки на підставі рішення Верховної Ради України розробляється технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України.
В цьому і полягає проблема, бо повноваження Верховної Ради України визначені статтею 85 Конституції України, і там жодного слова немає про право приймати рішення з розробки та затвердження документації із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України.
Уряд, який розробив законопроект, вважає, що у даному разі необхідно уникнути процедури розробки технічної документації із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України.
Для цього пропонується скасувати положення згаданої статті 42 Закону України «Про землеустрій», а також будь-які згадки про технічну документацію із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України в інших статтях.
Натомість, пропонується керуватися положеннями статті 2 Закону України «Про державний кордон України», де сказано, що державний кордон України визначається Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Слід зазначити, що на сьогоднішній день Україною укладено відповідні міжнародні договори з питань державного кордону з усіма суміжними державами.
Відповідно до зазначеного, пропонується у законі України «Про Державний земельний кадастр» конкретизувати склад відомостей Державного земельного кадастру про державний кордон України, зокрема, додати координати прикордонних знаків та поворотних точок, та запровадити спрощений механізм їх внесення на підставі затверджених із суміжними державами документів демаркації (редемаркації, делімітації), виклавши у новій редакції статті 12, 21, 32, 36 даного закону.
В результаті, ініціатор законопроекту хоче, щоб відомості про державний кордон України вносилися до Державного земельного кадастру відповідно до затверджених документів демаркації (редемаркації, делімітації) державного кордону України на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. І саме це буде подаватися державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.