Нещодавно «Судово-юридична газета» розповідала про боротьбу, яка розвернулася в парламенті навколо функцій СБУ у сфері економіки. Згідно з поправками до законодавства, СБУ повинна була позбавитися цих функцій шляхом внесення змін до законів України «Про національну безпеку України» та «Про загальну структуру і чисельність Служби безпеки України».
Із функцій СБУ планували виключити контррозвідувальний захист у сфері економіки, а із структури - функціональний підрозділ, який цим займається. Врешті-решт, захист економіки із законопроекту виключили, а от підрозділ залишили.
Спроби позбавити СБУ можливості втручатися в бізнес викликали неабияку активність спецслужби, і невдовзі звідти пролунали заяви про припинення роботи масштабного конвертаційного центру, який за час своєї роботи організував обіг коштів на понад 15 мільярдів гривень.
До організації схеми причетні посадовці комерційних банківських установ і колишнє керівництво Державної податкової служби. Вони давали можливість замовникам оминати систему автоматизованого моніторингу оцінки ступенів ризику. Таким чином зловмисники отримали можливість використовувати вразливості інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС і як наслідок – ухилятися від сплати податків.
Після цього, за повідомленням Укрінформу, начальник управління Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ Ілля Вітюк в ході брифінгу повідомив, що Служба Безпеки України готує лист до Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики з вимогою розглянути питання щодо відновлення податкових перевірок.
«СБУ сьогодні буде звертатись з листом до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради з метою розв'язання питання змін до законодавства та надання дозволу на проведення податкових перевірок з метою надання можливості повернення... мільярдів до держбюджету», - сказав Вітюк.
«Для того, щоб довести до логічного завершення та повернути кошти до бюджету, необхідно проведення податкових перевірок, які наразі заборонені», - пояснив він.
Ілля Вітюк підкреслив, що «зазначене питання має стратегічне значення для державної безпеки, тому що це, по суті, підрив економічного потенціалу держави».
Проте карантин заважає СБУ, оскільки запроваджено мораторій на проведення перевірок.
Нагадаємо, що пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ “Перехідних положень” Податкового кодексу був встановлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину, за винятком:
– у сфері обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування і обороту палива, спирту етилового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів тощо;
– обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками і/або рівномірами-лічильниками тощо.
Оновлений план-графік перенесених на час карантину планових перевірок повинен бути опублікований протягом 10 календарних днів з дня закінчення дії карантину.
Перевірки, які були розпочаті до 18 березня 2020 року, припиняються на період по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину. Таке призупинення перериває термін проведення перевірки і не вимагає прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. Крім того, на час карантину зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Податкового кодексу.
08.08.2020 року Законом № 786 перелік перевірок, на які не поширюється мораторій, був доповнений таким:
– реорганізації юридичної особи (крім перетворення);
– припинення юридичної особи або діяльності ФОП;
– закриття постійного представництва або відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації;
– порушення провадження у справі про визнання банкрутом платника податків;
– подання заяви про зняття з обліку платника податків.
Аналогічний мораторій був введений на проведення документальних перевірок правильності нарахування та сплати єдиного внеску (пункт 9¹² розділу VIII “Прикінцеві положення” Закону “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”).
У роз’ясненні від 11.09.2020 року ДПС зазначила про те, що при проведенні перевірок, дозволених на час карантину Законом № 786 (тобто перевірок за зверненням платника податку та у випадках припинення, реорганізації, банкрутства), податковими органами одночасно перевіряється дотримання валютного законодавства, а також законодавства з питань єдиного внеску.
Скасування мораторію на податкові перевірки передбачено урядовим законопроектом № 4101 «Про внесення змін до Податкового кодексу та інші закони України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Ініціатором законопроекту виступив Денис Шмигаль, прем'єр-міністр України.
«У зв’язку з тим, що дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок встановлено на доволі великий проміжок часу, за період його дії (на сьогодні з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності цим законом) значна частка суб'єктів господарювання, які мають ризики несплати податків, залишаються неперевіреними», — йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.
Раніше Гетманцев перелічив правки, які узгоджені в законопроекті про Бюро економічної безпеки.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.